הרב יהושע ון דייק, ראש ישיבת ההסדר איתמר, שרשמה שישה נופלים ושמונה פצועים מאז תחילת המלחמה, שוחח הבוקר (שלישי) עם ברדיו 103FM וסיפר על חיילי הישיבה שנפצעו, שיתף כיצד הוא רואה את הקריאות הפוליטיות בגנות הציונות הדתית וגם נגע בשאלה הבוערת של גיוס חרדים.

"נפצע בתחילת המלחמה - וחזר להילחם": סיפורו של סרן ווסים מחמוד ז"ל

על התקרית ברפיח, במהלה נהרג אורי יצחק חדד ז"ל וחיילי ישיבה נוספים נפצעו, אמר הרב ון דייק: "מצב הפצועים שלנו משתפר. היו לנו שני פצועים קשה: אחד נותח אתמול והרופאים אופטימיים. הפצוע השני בהכרה, דיברנו איתו. זה לגבי האירוע הזה. כבר אתמול בלילה היה לנו אירוע שני שבו עוד אחד מתלמידינו נפצע קשה מאוד בראשו. המ"פ שלהם ביוזמה הוציא אתמול את כל המחלקה והציל אחד עשר לוחמים. אורי היה היחיד שנשאר לשמור על הפיר, ולכן לצערנו הוא הנפגע הראשון".

לגבי השאלה האם נכון שכל חיילי הישיבה ישרתו באותה יחידה, אמר: "במלחמת יום הכיפורים היו כמה ישיבות שבהן נפלו הרבה לוחמים. לפעמים יש לכידות ברגע שהם באים מישיבה אחת, זה עוזר למוטיבציה של הלוחמה והם עם רצון עז להילחם. אלה שהולכים לשריון מפוזרים בין היחידות, אלה שהולכים לחי"ר לא מפוזרים. אלה שיקולים של הצבא. אורי הוא החלל השישי של הישיבה. כולם נפלו מאז שמחת תורה. המלחמה קשה, הבחורים שלנו משרתים ביחידות קרביות, אז מטבע הדברים הם נמצאים בלחימה בכל הזירות".

הרב סיפר על הרכב הישיבה שלו ואמר: "התלמידים שלנו מכל קצוות הארץ. גם מהמרכז, מהפריפריה, מההתיישבות העובדת ומיש"ע. בישיבה יש כ-230 בחורים עם אברכים (בחורים נשואים בוגרי צבא). במסלול הרגיל, הבחורים באים לפני שהחליטו איזה סוג שירות הם רוצים: חצי הולכים למסלול של ישבות הסדר וחצי למסלול של שלוש שנים ויותר. ההסדר הוא כמעט שנתיים, אבל מאז המלחמה הם משרתים הרבה יותר".

על קריאות פוליטיות בגנות הציונות הדתית אמר ון דייק: "בשעת מלחמה אנחנו רוצים רק לחזק, לא להחליש ולא לשמוע רעשי רקע. הלוחמים מלוכדים, אין להם מפלגות וסכסוכים, הם חדורי מוטיבציה ואמונה. אנחנו צריכים ללמוד מהם, שנהיה מלוכדים. הישיבה שלנו באה בסמיכות ליוסף הצדיק - הוא הגורם הראשון לפילוג, אבל הוא היה גם הגורם המאחד. איפה שהייתה שנאת האחים - שם היה התיקון. על זה אנחנו מחנכים".

לסיום, התייחס ראש ישיבת איתמר לסערת גיוס חרדים: "אנחנו עכשיו בזמן מלחמה, ולא טוב לדבר על פילוג. אנחנו מדינה יהודית שצריכה מוסדות תורה. הלוחמים שלנו לא רואים את הגיוס כנטל, הם יודעים להעריך גם לומדי תורה. כשתיגמר הלחימה - אהיה מוכן לדבר על זה. הדבר הזה יתקדם כל עוד לא מתנגחים. כשיש סכסוכים, זה רק נסוג אחורה. כשיש שקט ואהבה זה רק יתקדם".