התחקיר המרכזי על הקרב בקיבוץ בארי, שאותו ניהל האלוף מיקי אדלשטיין, הוצג היום (שני) לרמטכ"ל הרצי הלוי, בנוכחות כל מפקדי הכוחות שהשתתפו בקרב, בהם: מפקד אוגדה 99, תא"ל ברק חירם, אלוף פיקוד הדרום ירון פינקלמן, מפקדי הימ"מ, אנשי השב"כ ומפקדים מסיירת מטכ"ל ושלדג, שלחמו במקום. הרמטכ"ל לא סיכם את התחקיר וביקש שורה של השלמות, עליהן עומלים כעת בצה"ל. 

בכוונת צה"ל להציג את התחקיר ביום חמישי בצהריים לקהילת בארי באירוע שיתקיים בים המלח, שם שוהה מרבית קהילת בארי. באותו זמן יציגו נציגים של אגף כוח אדם בצה"ל (אכ"א) את ממצאי התחקיר ל-23 משפחות חללי צה"ל שנפלו בקרבות בבארי. 

הסתיים התחקיר הצה"לי על אירועי ה-7 לאוקטובר: מסקנותיו יוצגו היום לרמטכ"ל  
לא ניצחון מוחלט ולא נילחם עם הציפורניים: הגרי הימם את התקשורת העולמית  

הריסות של בית בקיבוץ בארי (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
הריסות של בית בקיבוץ בארי (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

במרכז התחקיר שאלת ההגנה על הקיבוץ, ההיערכות של כוחות צה"ל והמשטרה בתוך הקיבוץ ותפקוד הכוחות במהלך הקרבות בחלקי הקיבוץ השונים. כמו כן תוחקר האירוע בו הוחזקו מספר גדול של בני ערובה בביתה של חברת הקיבוץ פסי, כשבשלב מסוים של הקרב נורו לעבר הבית שני פגזי טנק במטרה להכניע את המחבלים שהיו בתוכו. 

"התחקיר הוא מבחן לאמון בנו ולאמינות שלנו אל מול הקהילות, ואל מול הציבור", אמר גורם בכיר בצה"ל והוסיף "זה אירוע היסטורי, לא פחות מכך, שבו צה"ל כשל בהגנה על התושבים. אני יודע שיש שם כעס ויהיה קשה, אבל חשוב לנו להציג להם את הדברים כמו שהם, בצורה הכי אמינה והכי שקופה". 

"זה מבחן האמון בנו. אנחנו נסתכל להם בעיניים ונציג להם את הדברים" אמר הבכיר. מיד לאחר הצגת המידע לקהילת בארי ולמשפחות השכולות, יפורסם התחקיר המלא לציבור הרחב.

מפקד גדוד 53, סגן-אלוף סלמאן חבקה ז״ל שמספר על הקרב שניהל בבארי בשבת ה-7 באוקטובר. צילום: דובר צה"ל

בין היתר, מתכוונים בצה"ל להעלות את תחקירי השבעה באוקטובר לאתר צה"ל, כך שכל אדם יוכל לעיין באופן ישיר בכל המצגות ובכל המידע שנאסף בתחקירים. בצה"ל אומרים כי התחקיר לא מהווה תחליף לוועדת חקירה ממלכתית. הוא מציג את העובדות שנאספו במטרה להפיק את הלקחים בתפיסת האבטחה וההערכות של צה"ל, וזאת במטרה להגן טוב יותר על האזרחים בצפון, בדרום ובכל חבל ארץ שיידרש.

בצה"ל ובמערכת הביטחון סבורים כי יש חובה להקים ועדת חקירה ממלכתית שתחקור לעומק את מה שהוביל לאירועי השבעה באוקטובר והתפקוד של כלל המערכים במהלך המתקפה, על מנת לקבל את התמונה המלאה. 

אלחנן קלמנזון, עילם מאור, איתיאל זוהר בכניסה לקיבוץ בארי, 8.10 בשעה 08:00 (צילום: משפחת קלמנזון)
אלחנן קלמנזון, עילם מאור, איתיאל זוהר בכניסה לקיבוץ בארי, 8.10 בשעה 08:00 (צילום: משפחת קלמנזון)

רמז על המסקנות ניתן אולי למצוא בדברים שנשא האלוף במיל' אדלשטיין בחודש שעבר בכנס. בין השאר הוא אמר את הדברים הבאים: "בשבעה באוקטובר, שלושה מתוך ארבעת העקרונות שמלווים את תפיסת הביטחון שלנו לא התקיימו. לא הרתעה, כי הרתעה אתה בודק ביום שאחרי ולא עסקנו בלשפר את ההרתעה. התרעה מוקדמת לא הייתה, זו כל נקודת המוצא של השבעה באוקטובר. והדבר השלישי, כשגם ההגנה קרסה" ולא הצליחה להתמודד עם ההפתעה".