מפקד פיקוד מרכז הפורש אלוף יהודה פוקס נשא הערב (שני) נאום פרידה ותקף בחריפות לדבריו את האזרחים היהודים שמתפרעים ביהודה ושומרון. 

"הפשיעה הלאומנית הרימה ראש, ובחסות המלחמה, ויצר הנקמה, זרעה פורען ופחד בתושבים פלסטינים שלא היוו כל איום. לדאבוני, ההנהגה המקומית וההנהגה הרוחנית ברובה, לא ראתה כמונו את האיום. היא מורתעת ולא מוצאת את הכוחות לצאת בגלוי ולפעול לאור ערכי היהדות שהיא מחנכת את ילדיה לאורם", אמר בין דברים.

יהודה פוקוס הותיר את המחבלים ביו"ש בהלם - "המרווחים הגדולים" לא יודו לו

הנאום עורר סערה בקרב פעילים וחברי כנסת בימין. ח"כ צבי סוכות תקף בתגובה: "אלוף הקונספציה הולך הביתה. מי שתולה את הביטחון בחוזקה של הרשות הפלסטינית וחושב שהחשש מ82% תומכי חמאס הוא 'זריעת פחד' מיותרת היה אחראי על ביטחון היהודים ביו"ש עד היום. שלום ולא להתראות".

ח״כ לימור סון הר מלך: "דבריו של האלוף פוקס בטקס פרישתו מצה"ל מדאיגים ומסוכנים. זהו נאום התהליכים של יאיר גולן על סטרואידים - ניתוק מוחלט מהמציאות בשטח והפניית אצבע מאשימה לכיוון הלא נכון. בעוד שהאלוף פוקס מתמקד ב'פשיעה לאומנית' ו'פורעים יהודים', הוא מתעלם לחלוטין מהסכנה האמיתית - הטרור הפלסטיני המתגבר. הקונספציה השגויה הזו שולטת ביהודה ושומרון ומסכנת את ביטחוננו".

"נערי הגבעות, אותם האלוף פוקס מכנה 'פורעים', הם אלה העומדים על משמר ארצנו. הם אלה המגנים על אדמות המולדת מפני השתלטות ערבית בלתי חוקית. במקום להאשים אותם, על צה"ל להתמקד באיום האמיתי - הטרור הפלסטיני. במיוחד מטרידה אמירתו של פוקס ש'יכולת הפיקוד לעמוד במשימות תלויה גם בקיום רשות פלסטינית חזקה'. זוהי אמירה מנותקת ומסוכנת. הרשות הפלסטינית מעודדת ומממנת טרור, וההבדל בינה לבין חמאס הוא רק ביכולת. אם הרשות הפלסטינית תוכל לעשות לנו אותו דבר כמו חמאס - היא תעשה זאת ללא היסוס. אני מקווה שהאלוף בלוט, מחליפו של פוקס, יבין שהסכנה האמיתית מגיעה מהערבים ולא מהמתיישבים היהודים. עליו לשנות את הקונספציה השגויה ולהתמקד באיום האמיתי על ביטחון אזרחי ישראל. הגיע הזמן שמפקדי צה"ל יפסיקו להתנצל ולהצטדק. עליהם להבין שתפקידם הוא להגן על אזרחי ישראל מפני אויבינו, ולא לרדוף את המתיישבים הנאמנים או לחזק את הרשות הפלסטינית. רק כך נוכל להבטיח את ביטחוננו ולשמור על ריבונותנו ביהודה ושומרון ובכל רחבי מדינת ישראל״, הוסיפה.

יהודה פוקס (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)
יהודה פוקס (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)

אסתי ושלום יניב, הוריהם של הלל ויגל הי"ד: "מצער אותנו מאוד שהאלוף פוקס שתחת פיקודו נרצחו ילדינו בפיגוע טרור רצחני, בוחר להשתלח במעשים שוליים שאינם מייצגים אפילו לא מיעוט מתושבי יו"ש. במקום לקחת אחריות על תקופה מהקשות שהיו ביו"ש תחת פיקודו ולדבר על הטרור שמרים ראש פעם אחר פעם בחר פוקס להתעלם מנושא זה.אין לנו אלא להצטער על דבריו של פוקס ולקוות לימים טובים יותר".

ראש אגף משימות בתנועת אם תרצו, מתן ג'רפי: "הפוליטיקאי במדים האלוף יהודה פוקס בנאום שממחיש את כל מה שרע בתרבות הארגונית הצה''לית. יש להצר על כך שפוקס התעקש להמשיך בתפקידו עד עכשיו, כאשר ברור שדעותיו מנעו ממנו לבצע את תפקידו כפי שהנחה אותו הדרג המדיני, הממונה עליו. בושה וחרפה שאלוף בצה"ל טוען שיהודים הולכים בדרכי האויב. אף יהודי מעולם לא התנהג כמו הנוחבות, זו עלילת דם. הנאום הפוליטי המזעזע של פוקס, רק מוכיח שבמטכ"ל שולטת קונספציה פרוגרסיבית שלא מסוגלת להוביל לניצחון. כל מי שמחזיק בדעותיו הקיצוניות מוזמן להתפטר ולהתמודד בבחירות, ואז נראה כמה אחוזים מהציבור באמת תומכים בדברי ההבל הללו".