לאחר שדובר צה"ל חשף הערב (שלישי) את הסרטון המזעזע מהמנהרה בה שהו ונרצחו ששת החטופים, פרסמו משפחות חטופים מטעם פורום תקווה רשימת דרישות מראש הממשלה בנימין נתניהו.

"אנו מזועזעים עד עמקי נשמתנו לאחר חשיפת המנהרה שבה נרצחו יקירינו," נכתב בהודעת המשפחות. "מדינת ישראל אינה יכולה להמשיך להתנהל כרגיל". המשפחות טוענות כי על פי כל הגורמים המעורבים במשא ומתן, חמאס אינו מעוניין בעסקה כלל. "אין שום עסקת חטופים על הפרק, בוודאי לא עסקה הכוללת את כולם," הן מדגישות.

לאור פרסום "תוכנית האלופים", ראשי רשויות עוטף עזה דורשים מאדלשטיין תשובות ברורות
לא ציר פילדלפי ולא נצרים: חמאס חושש מהתגשמות תרחיש הבלהות שלו

בעקבות זאת, המשפחות קוראות לראש הממשלה לקבוע כללים חדשים בזירת עזה ומציגות שלוש דרישות מרכזיות: הפסקת כל סיוע לחמאס, למעט אספקת מזון לאזרחים שהתפנו מבתיהם, הטלת כתר מלא על עזה בהתאם ל"תוכנית האלופים" של גיורא איילנד והפסקה מוחלטת של המשא ומתן עם חמאס. לדבריהן, יש לנהל משא ומתן רק עם גורמים שיוכיחו כי הם מחזיקים בחטופים. המשפחות מבהירות כי המצב הנוכחי אינו יכול להימשך וכי נדרשת פעולה מיידית ונחרצת מצד הממשלה.

תיעוד מתוך המנהרה בו הוחזקו החטופים (צילום: דובר צהל)
תיעוד מתוך המנהרה בו הוחזקו החטופים (צילום: דובר צהל)

"תוכנית האלופים" של איילנד, אליה מתייחסות המשפחות, מציעה צעדים דרסטיים הכוללים הפסקת אספקת המזון לצפון הרצועה, העברת האוכלוסייה מצפון הרצועה לדרום דרך נקזים בציר נצרים, וחניקת כ-5,000 מחבלים שיישארו בצפון הרצועה. 

איילנד הסביר את התוכנית: "היות ואנחנו כבר מנובמבר מחכים לעסקת חטופים נוספת שתקרה, ואנחנו רואים שהיא לא קורית ואני חושש שהיא גם לא תקרה בהמשך כי סינוואר לא לחוץ, הדבר הנכון לעשות - להודיע לכ-300 אלף התושבים שנשארו בצפון הרצועה לצאת. נסמן שני מסדרונות בטוחים ליציאה, ציר טאנצ'ר וציר אפיון, שיהיו מאובטחים על ידי כוחות צה"ל. מי שיצא יקבל אוכל ומים. אבל בעוד שבוע כל השטח של צפון הרצועה יהפוך לשטח צבאי, ולא תיכנס אליו שום אספקה. ה-5,000 מחבלים שיישארו בשטח יוכלו או להיכנע או למות מרעב".

המסמך נכתב ביוזמת איילנד בתמיכת עשרות קצינים בכירים, בהם אלוף במיל' גרשון הכהן, תת-אלוף במיל' גיא חזות, המשמש כיום כראש מערך הלמידה בזרוע היבשה ותת-אלוף במיל' דדי שמחי. אל"מ במיל' חזי נחמה, ממייסדי פורום "המפקדים והלוחמים במילואים", הדגיש: "כל עוד חמאס שולט בסיוע ההומניטרי - לא ניתן להכריעו".