מלחמת חרבות ברזל: אלפי בני משפחה, חברים ומוקירים הגיעו לבית העלמין הצבאי קרית שאול, כדי ללוות בדרכו האחרונה את רס"מ במיל' דניאל אלוש ז"ל (37) מתל אביב - לוחם ביחידת החילוץ 669, שנפל בהתרסקות המסוק בציר פילדלפי. אלוש הותיר אחריו אישה ושני ילדים - בן חמש ובן שנה וארבעה חודשים.

האבא יעקב: "דניאל שלנו, הלב נשבר. ילד שתמיד הלך עם הלב, רק לעשות טוב לכולם. היית אהוב ומוערץ על כל מי שהכיר אותך. החיוך שלך תמיד האיר את הסביבה, דניאל - מסור ומלא נתינה. היית הגאווה של כולנו. גם שעתיים לפני האסון דיברנו ואמרת שביום דישי תחגוג לטומי מסיבת יום הולדת. אני מבטיח לך שנחגוג לו יום הולדת. אתה תחסר חנו ולכל מי שהכיר אותך". אמא של אלוש: "גידלת בן למופת".

מנוף הלחץ של ביידן על א-סיסי? ארה"ב לא תוכל לכופף את המצרים
סינוואר מחכה לאחים המוסלמים: האירוע שיגרום לו לנהל "מו"מ בצורה אחרת"

הלוויתו של דניאל אלוש ז''ל (צילום: אבשלום ששוני)
הלוויתו של דניאל אלוש ז''ל (צילום: אבשלום ששוני)

אשתו, קים: "הצטערתי שבחתונה שלך לא קראתי לך מכתב אהבה, עכשיו אני נאלצת לקרוא מכתב אהבה. הייתה בינינו אהבה גדולה, ידענו שנזדקן ביחד. תמיד היית עם קסם וחיוך. עברנו הרים של חוויות, יש עוד הרבה דברים לספר. אין בן אדם שלא אהב אותך, שלא אמר - אלוש מלח הארץ". עוד אמרה בעצב: "איך העולם לקח את האדם הכי טוב שאני מכירה, זה בלתי נתפס. איך ממשיכים הלאה, איך מגדלים ילדים ללא נוכחותך. היית האור".

"כשסיפרתי לטומי שאבא נפל במלחמה, הוא שאל: 'מי יהיה איתי?'. היה ביניכם חיבור מדהים". היא פנתה להוריו: "גידלתם בן שהוא גאווה, ג'נטלמן, הוא כל כך אהב אותכם. אני ושני האלושים הקטנים תמיד איתכם וכל המשפחה. איזה אסון, איזו אבדה", אמרה.

אשתו של דניאל אלוש ז''ל, קים, בהלוויתו (צילום: אבשלום ששוני)
אשתו של דניאל אלוש ז''ל, קים, בהלוויתו (צילום: אבשלום ששוני)

מפקד היחידה, סא"ל א', ספד: "אתה מהאנשים שהגיעו ליחידה והפכו אותה למה שהיא. לוחם  חזק  תמיד עם חיול. חינכת לוחמים ועשרות הצלת. ב-7 באוקטובר ביקשת לצאת למבצעי חילוץ. נפלת עם חברך תום במשימת חילוץ".

מפקד ביחידת החילוץ ספד: "אלוש, אדם קסום ועוצמתי. מאז שהכרתי אותך, תמיד הרגשתי לידך יותר טוב. בתדריכים איתך תמיד הרגשתי בטוח. אדם מושלם. למרות שסיימת את תפקידך כמפקד בחילוץ, ביקשת לחזור. אני בנוכחותך כבר מרגיש יותר טוב. אחי היקר והאהוב, אני סומך עליך שאתה איתנו והקסם שלך יעשה את הנפלאות שהוא עושה. אי אפשר לנפסיק קסם, אי אפשר לכבות את האור".

חבר בצוות: "כולם רוצים להיות בסביבתו של אלוש. אומרים שאלוהים לוקח את הכי טובים, חשבתי שזו קלישאה. אלוש היה הכי טוב, הבחור שכולם נופלים בקסמיו. אלוש היה מותג. אדם קסם אישי. כשהוא חייך הוא רק רצה שאנשים יחייכו איתו".

אביב, חבר של אלוש: "איך מסכמים 30 שנים של חברות?  קיבלנו צו ראשון והחלטנו שנעשה שירות משמעותי. אתה רצית להציל חיים. היה לי הכבוד לקרוא לעצמי חבר של דני אלוש. אשמור על הגלשן שלך".

מתן, חבר נוסף: "בטח יש הרבה אנשים שחושבים שדניאל החבר טוב שלהם והם צודקים. אם היו שואלים אותי מי היה דניאל אלוש עבורי - הוא החבר הראשון שלי שנשאר. חברות שהיא כמו משפחה. תפקיד לוחם ב-669 ישב עליו כמו כפפה. דניאל רצה לעזור ולחלץ, הוא לא היה איש של קונפליקטים. תודה לך אח יקר".

הדודה, טרי: "את החיבור שלנו אי אפשר לפספס. אמרתי לך שאתה איש טוב והחיים יחזירו לך באותו מטבע, אבל זה לא קרה".

כזכור, צה"ל בוחן מספר תרחישים באשר לגורמי התאונה, כולל אפשרות לטעות אנוש של צוות ההטסה. המכונאי המוטס של המסוק, שנפגע באורח בינוני ונמצא בהכרה מלאה, צפוי למסור בשעות הקרובות מידע ראשוני לצוות החקירה על האירועים שקדמו להתרסקות.

חשוב לציין כי הטייסים לא דיווחו על תקלה כלשהי לפני הנחיתה. גורם בחיל האוויר מסר: "במנחת הזה כבר נחתו מספר מסוקי יסעור במהלך חודשי הלחימה, כך שהמנחת מוכר לטייסים. אולם, נחיתה בשעת לילה מאוחרת באבק ותנאי ראות קשים היא לא קלה גם לטייסים מיומנים".

החקירה הראשונית מתמקדת באירועים שהתרחשו דקות ספורות לפני ההתרסקות, במטרה לזהות את הגורמים שהובילו לתאונה הקשה. צה"ל ממשיך לעקוב אחר מצבם של הנפגעים ולנתח את הנסיבות שהובילו לאירוע, במטרה להפיק לקחים ולמנוע תאונות דומות בעתיד.

המסוק הוזעק לפנות חייל פצוע קשה בציר פילדלפי לאחר שזה נפגע מירי צלף של החמאס. הפינוי היה אמור להתבצע ממנחת מאולתר. המנחת נבנה מאחורי מיגון של סוללות עפר כדי למנוע ירי צליפה או ירי נ״ט לעבר כוחות הפינוי ועל המסוק.

על פי תרגולות הפינוי של חיל הרפואה ושל חיל האוויר קיים כלל באזור לחימה או אזור מאוים כי הצוות הרפואי על הקרקע הוא שממתין למסוק ולא המסוק ממתין לפצועים. זאת כדי לא לחשוף את המסוק לפגיעה של האויב. לעובדה זאת משמעות לחקירה שכן הצוות שהיה על הקרקע יכול לשפוך אור על מה שקרה בשניות שלפני ההתרסקות.