אלוף (מיל') גרשון הכהן שוחח היום (שישי) עם רון קופמן ואריה אלדד ברדיו 103fm לציון 14 שנים למותו של אבי טנק המרכבה ישראל טל (טליק). 

"תפיסת הפיקוד שלו הגיעה מהצבא הבריטי עם הפדנטיות", אמר. "זו היתה אלטרנטיבה לתפיסה הפלמ"חניקית. הוא בנה חיל שריון עם יכולת תפעול מהטובות בעולם, החל  מרמת הצוות ועד לרמה הגבוהה ביותר".

"ניאבק להדחת הכיבוש הציוני": המכתב שכתב סינוואר לנסראללה נחשף
"לפרק את הקואליציה": האסטרטגיה שישראל צריכה לאמץ מול חיזבאללה

"יש לנו צוללות דולפין הרבה מאוד בזכותו. הוא היה עוזר שר הביטחון רבין. הוא אהב את הצבא ולא פרש לעשות לביתו. זאב אלמוג, כשהיה מפקד חיל הים, היה צריך להגן על הרעיון של צוללות הדולפין, אהוד ברק שהיה אז רמטכ"ל התנגד".

עוד הוסיף: "כיום הצבא וויתר על כוח המחץ שלו ביבשה, כי השריון הוא כוח המחץ. בן וגוריון בנה את צה"ל על פי תפיסת הביטחון הזאת. בן גוריון דרש מ-48 את הקצינים ששירתו בצבא הבריטי, ולסקוב שנהיה רמטכ"ל אחרי דיין בנה את השריון".

בהמשך דבריו חלק מקרים אישיים: "טנק מרכבה הידרדר בלבנון, כי במערכת הברקסים שלו היתה תקלה. הייתי צריך להביא לו את העלים של המתכת של הברקסים, והוא חקר אותה". 

"כאשר אייל שמעוני נהרג בלבנון, הוא הרים אליה טלפון ואמר לה: 'אני אחראי כי השארתי נקודת תורפה'. הוא ירד אל הרמטכ"ל דאז אמנון ליפקין ודרש תוספת תקציב למיגון. הוא תמיד היה מחובר להתרחשות כאן ועכשיו בשדה".

"מנוע של טנק המרכבה נמצא בחזית ולא מאחורה, זה מהפיתוחים המהפכנים שאפשרו את הנמ"ר אחר כך. כשהמהנדס הראשי אמר לו שאין דבר כזה, ובכל הטנקים בעולם המנוע מאחורה, הוא דרש את זה. זאת דוגמה מאדריכל שדורש מהמהנדסים להתיישר עם החזון שלו".

"היתה לו מחלוקת בתוך צה"ל. כשהוא נהיה מפקד חזית הדרום הוא קיבל פקודה ממשה דיין לתקוף ישירות את הארמייה השלישית. טליק עצר את זה, ואמר שהוא מקבל פקודות בצורה מסודרת רק מהרמטכ"ל. הוא ידע להעמיד דרישה שתהליכים יהיו נכונים בלי קומבינות. הוא דרש את זה מעצמו ודרש את זה מפקודיו".

"עוד לפני המלחמה מה שהוא עשה זה מופת של מה אני מצפה ממפקד אוגדה בלילה של כנס הגנרלים מה שנקרא 'הפוטש' עם לוי אשכול. הוא נתן להם לדבר ובסוף החליט שהוא קובע. טליק אמר שם: 'אם אתה לא רוצה לצאת למלחמה גדולה. תסמוך עליי שאני יכול להשמיד דיוויזיה ליד אל עריש. זעם זה תלך הלאה. האמירה שאומרת: 'סמוך עליי ואני יודע לעמוד מאחורי זה באחריות'".

"איבדנו גם אתה מורשת הבריטית. חיל הים למשל יודע לשמר מסורות, וזה חלק ממה שבונה את רוח היחידות. במידה רבה שיטת הפיקוד שלו השפיעה על כל חיל השריון, גם עליי".

סייע בהכנת הכתבה: אחיעד לוק, 103fm