ביישובי קו התפר מודאגים לנוכח גילוי חפיר מנהרה שנחשף על ידי כוחות צה"ל הפועלים בטול כרם. ראשת המועצה האזורית עמק חפר גלית שאול אמרה הבוקר (שבת) "איתור תוואי המנהרה בפרט, והמציאות הביטחונית המסלימה בגדה בכלל, מדאיגים - ומדגישים עוד יותר את החשיבות הרבה בהמשך הפעילות העצימה של צה"ל במרחב.

"כפי שאנו דורשים במשך חודשים ארוכים: בקו התפר חייבים להיות כוחות ביטחון וצבא משמעותיים באופן קבוע, צריך להוסיף אמצעים למכשול הקיים ממזרח לחומה ובעיקר: להרחיב ולחזק את אזור החיץ המוקם מעבר לחומה, שימנע התקרבות אל קו התפר".

איראן במרחק רבע שעה מעפולה: נחשף נשק השובר שוויון
מכונית תופת נוטרלה ביו"ש: המבוקש נפצע - ונעצר בביה"ח | צפו

השבוע, כאמור, גילה צה"ל תחילתו של תוואי מנהרה בטול כרם. מדובר בחפיר סמוך לבית החולים בטול כרם שנחפר לכיוון גדר ההפרדה. המנהרה הייתה בתחילת החפירה, ולא נמצא מוצא שני למנהרה. בצה"ל מבצעים חקר של המתווה והתוואי.

ג'נין (צילום: REUTERS/Raneen Sawafta)
ג'נין (צילום: REUTERS/Raneen Sawafta)

נזכיר כי לפני כשבועיים דווח על חשש ממנהרות תת קרקעיות במרחב ג'נין. בצה"ל ציינו כי הרבה אמל"ח תקני עושה דרכו לאיו"ש דרך הגבול המזרחי, וקיים חשש מכניסת טילי נ"ט, רקטות, פגזי מרגמה, ולבנות חבלה תקניות. בצבא מבינים שיש זליגה של שיטות לחימה וידע מעזה ומלבנון אל ג'נין ומשם לכל מרחבי איו"ש, כולל הקמת מנהרות תת-קרקעיות.

למרות שהאדמה בצפון השומרון קשה לחפירה וסופגת מים, בצה"ל מזהים מספר תופעות מדאיגות: בג'נין יש כוח עבודה גדול של עובדי בניין, רבים מהם מובטלים, והכסף המוצע להם על ידי ארגוני הטרור הוא המקור היחיד לפרנסה. כמו כן, קיים לחץ של פלסטינים לחצות לישראל בכל דרך אפשרית, והפלטפורמה התת-קרקעית קורצת למבריחים.