ראש מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב, פרופ' עוזי רבי, שוחח הבוקר (ראשון) עם ינון מגל וברק סרי ב-103FM והתייחס לעתיד הלחימה בשלל הזירות ולעסקת החטופים המדשדשת.

בפתח דבריו אמר: "אני חושב שמצבנו משתפר אבל לאט לאט, אנחנו די בבעיה בכל מה שקשור לעניינים. מקווה שבנושא של עזה ייעשה מעשה בקרוב מאוד, או יד על ההומניטרי או חיתוך של צפון הרצועה וכיתורה, כי אנחנו מבינים שאת חמאס צריך להביא להכרעה. אני מדבר על הדברים של הוצאת האוכלוסייה האזרחית מהצפון, מי שיישאר שם דינו כדין מחבל. אני מדבר על מצב בו אתה מנתק חלקים מהרצועה ומכתר אותה, זה לא עם הרבה כוח צבאי".

ברק סרי: "אין הרתעה, יש נאומים"; ינון מגל: "מחפשים את הרע"
"הארוך ביותר שחווינו": זהו הטיל החד פעמי מתימן שהקפיץ את תושבי המרכז

עוד הוסיף, "מי שרוצה להכריע את חמאס צריך מעבר למה שנעשה, מול שחקן כזה אתה לא מודד כמה הרגת לו ולהפך, אתה צריך גם שובר שוויון. לשים יד על ההומניטרי ולקחת שטח, אפילו סוג של ממשל צבאי באופן זמני, שמלמד שיש מחירים לדברים מהסוג הזה. אני מאמין שלהכריע את חמאס זה אפשרי, אבל צריך להכניס את התבלין המזרח תיכוני".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

פעילי חמאס (צילום: רויטרס)
פעילי חמאס (צילום: רויטרס)

"אנחנו כל הזמן מחכים לעסקת חטופים שלא קורית, כנראה גם לא תקרה. אתה רוצה לעשות עסקה? בשלב ראשון לקחת 20-35 מתוך הבטחה שאתה חוזר אחרי 42 יום. אף אחד מאיתנו לא יכול לעמוד מול משפחות החטופים ולטעון נגד. אבל אם עוזבים את עזה ומותירים את חמאס בריבון בעזה, החזרת אותם ל־6 באוקטובר. זה לדאבוני עם כל הצער שבדבר ישראל לא תוכל לעשות. אני מבין את הצער והכאב, אנחנו באמת בצרה צרורה עם הסיפור של החטופים, אבל יש מחירים שאני לא מאמין שישראל תוכל לשלם", כך לדבריו.

בהתייחסות למצב בצפון אמר: "מה שאיראן עושה לישראל - הרבה זירות עם התשה. ישראל היא מדינה שהפליאה בעבר לעשות במכות קצרות ומאוד עמוקות. כמו בעזה, גם פה צריך לעשות משהו מחוץ לקופסה. אם אתה רוצה לקצר תהליכים, אסור לישראל להישאר בלימבו הזה. כמו שבתימן עשינו מודל חודיידה, בלבנון תעשה מודל ביירות".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103FM