סוף שבוע קשה עבר על תושבי צפת, כאשר ביממות האחרונות נורו עשרות טילים לעבר העיר. לא היו פגיעות ישירות, אך המצוקה בעיר הלא מפונה גוברת. ראש עיריית צפת יוסי קקון שוחח הבוקר (ראשון) עם ברק סרי וינון מגל בתוכניתם ב-103FM על המצב הקשה.

"מנסים לנהל שגרה אבל זה לא באמת שגרה, יש בעיות נפשיות, רגשיות ופיזיות, מה הפורמט? אנחנו רוצים להבין למה אף אחד לא בא לצפת. שר הביטחון וראש הממשלה אף פעם לא דיברו איתי", חשף. "מגיעים לפה שרים, קצינים מדי פעם, הם נחמדים, יש שיח טוב, תכלס לא קורה כלום. 

ירי חריג מתימן: טיל קרקע קרקע נפל קילומטרים מנתב"ג; החות'ים הכריזו מלחמה
עוזי רבי מסביר: כמו בעזה ובתימן - ישראל חייבת לחשוב מחוץ לקופסה

"אין מישהו אחד שלוקח אחריות על העיר ואומר שיש פה אירוע אחר. אני לא יכול לנהל שגרה כאילו לא קרה כלום, העיר מתה, אך אני לא מוכר בשום מקום. אתה בין הפטיש לסדן עם אוכלוסייה חלשה, עם 42 אלף תושבים, עם עירייה שקיבלתי עם גירעון ענק, ואתה לא יודע איפה לשים את הראש. השגרה שלי היא חירום. מה הלאה?".

לדבריו, "אין לתושבים אפשרות לעזוב, יש אולי אחוז או שניים יש להם אמצעים לצאת והם מחכים מתי לחזור. לרוב התושבים אין אפשרות לקום או ללכת. ביומיום הם פה. השיח שלי עם ש"ס והשרים קבוע, אבל לא שם הבעיה. הבעיה היא משהו יותר גדול, כשמגיע שר ומפנה אותי לקול קורא, אני יכול לעשות את זה גם לבד. אני צריך מבוגר אחראי שיבין את המצוקה האמיתית שיש בצפת".

בהמשך התייחס למצוקת המיגון בעיר, ואמר: "אנחנו צריכים מענקים כדי למגן את העיר. חצי מהבתים ממוגנים, חצי ממוסדות החינוך ממוגנים. זה אומר שיש לי אלפי תלמידים שנמצאים במוסדות ללא מיגון, וכשיש אזעקה, מרימים ידיים לשמיים ובורחים לאיזה פרוזדור. 

ילדים שוכבים ומגינים על הראש בזמן אזעקה בצפון (צילום: רעות נון)
ילדים שוכבים ומגינים על הראש בזמן אזעקה בצפון (צילום: רעות נון)

עוד הוסיף:"לא הייתה תוכנית אסטרטגית, עד 7 באוקטובר לא נעשה כלום לשיפוץ המקלטים, שכונות שלמות של אוכלוסייה מבוגרת ללא מיגון, אבל זה משהו שייבחן ביום שאחרי. אני מדבר על כרגע. בחמישי, בשישי, בשבת היו אזעקות. לא היו פגיעות ישירות בבתים".

לסיכום, חשף קקון תמונת מצב עגומה: "מאז הקורונה לא הצליחו להשתקם בצפת לאיזו שגרה נורמלית. מקווים שמהר מאוד מישהו בממשלה יתעשת ויפעל כדי לתת לנו מענים לחוסרים ומצד שני להחזיר אותנו לשגרה".

ממטה ״נלחמים על הצפון״ נמסר לאחר המטח למרכז: ״בטח אתם לא יודעים כי זה כבר הפסיק לעניין אתכם, אבל שעה אחרי המטח למרכז היה גם מטח ליישובי הצפון. ולמה זה לא מעניין אף אחד? כי יש כאן אנשים שהתרגלו לזה שיש דם ששווה פחות ושיש אזור שלם שמדינת ישראל מוותרת עליו״.

לדבריהם, ״כבר כמעט שנה שאנחנו סובלים כמעט מדי יום מהפחד, מהריצות למקלטים כשאין זמן בין ההתרעה לנפילה, ומחוסר וודאות ארוך. תדמיינו שכל יום יש נפילה במרכז - וצאו להגיב כמו שצריך גם בצפון כדי לגמור את המלחמה עם ניצחון לטווח הרחוק״.

סייעה בעריכת הכתבה: מיכל קדוש, 103FM