כרוז של צה"ל הקורא לתושבים להתפנות מבתיהם פוזר הבוקר (ראשון) באזור הוואזני בדרום לבנון, אך בצה"ל אומרים כי ההחלטה לא עברה את האישורים הפיקודיים והנושא נמצא כעת בתחקיר של פיקוד הצפון.

מהתחקיר הראשוני של האירוע עולה כי הכרוזים חולקו באמצעות רחפן, באזור שבו מתגוררים מאות פליטים סורים, ברקע הירי לעבר יישובי הגליל בימים האחרונים. את ההחלטה לפזר את הכרוזים, ולקרוא לפינוי הכפר עד 16:00, ככל הנראה קיבל מפקד החטיבה על דעת עצמו.

חרף העימותים הכמעט יומיומיים בגבול לבנון-ישראל בין חיזבאללה לכוחות צה"ל, ולמרות התרוקנות רבים מכפרי דרום לבנון מתושביהם, נצפתה אתמול תכונה יוצאת דופן בכפרים מיס אל-ג'בל ועדייסה.

תיעוד שהופץ ברשתות החברתיות חשף תנועה ערה של שיירות כלי רכב בעדייסה. התושבים נראו פוקדים את בתיהם בחטף, אוספים חפצים אישיים, ריהוט ובגדים, ומיד שבים למקומות מחסה. במקביל, נצפו בעלי עסקים מפנים בקדחתנות את תכולת חנויותיהם ומפעליהם. במיס אל-ג'בל תועדו תושבים נוטשים את הכפר לאחר שהעמיסו את רכושם על משאיות. על פי גורמים מקומיים, הפינוי בוצע בתיאום עם הצבא הלבנוני וכוחות יוניפי"ל.

תיעוד תקיפת מבנה חיזבאללה בלבנון (צילום :דובר צה"ל)

כזכור, ממטה ״נלחמים על הצפון״ נמסר הבוקר לאחר המטח למרכז: ״בטח אתם לא יודעים כי זה כבר הפסיק לעניין אתכם, אבל שעה אחרי המטח למרכז היה גם מטח ליישובי הצפון. ולמה זה לא מעניין אף אחד? כי יש כאן אנשים שהתרגלו לזה שיש דם ששווה פחות ושיש אזור שלם שמדינת ישראל מוותרת עליו״.

לדבריהם, ״כבר כמעט שנה שאנחנו סובלים כמעט מדי יום מהפחד, מהריצות למקלטים כשאין זמן בין ההתרעה לנפילה, ומחוסר וודאות ארוך. תדמיינו שכל יום יש נפילה במרכז - וצאו להגיב כמו שצריך גם בצפון כדי לגמור את המלחמה עם ניצחון לטווח הרחוק״.

מורן דדוש, מפונה ממושב גורן וממובילי ארגון לובי 1701, הביע תמיכה במח״ט ומסר ל-״מעריב״: ״בחטיבה המרחבית 769, המגנה על יישובי הגליל העליון, פיזרו באמצעות רחפן כרוזים בסמוך לגבול לבנון מסר בו הם הזהירו את השוהים במרחב שממנו משגרים חיזבאללה רקטות וטילים לעבר הצפון, כי מדובר באזור מסוכן והם מתבקשים לעזוב למקום בטוח יותר״.

לדבריו, ״זו לא הפעם הראשונה שבחטיבה מפזרים כרוזים עם אזהרות לתושבים ולגורמים במרחבים הסמוכים לגבול הלבנון. מישהו למעלה לא אהב את הצעד המתבקש - ומפקד האוגדה ואלוף הפיקוד דרשו לפתוח בתחקיר מדוע נעשה הדבר ללא שהתירו זאת.

אני אומר כי חבל שהמעשה לא נעשה כבר מאז מתחילת המלחמה. לא ייתכן שכבר 11 חודשים עברו מאז תחילת המלחמה - ועדיין ישנם כפרים שלמים שמהם יורים במשך כל התקופה לעבר יישובי הצפון ולא נעשה דבר״. הגיע הזמן לקחת יוזמה ולתת לקצינים בעלי העוז להחזיר את הביטחון בצפון.