אלכס שרמן אביו של החייל רון שרמן ז״ל שאתמול הותר לפרסום, כי לפי תחקיר הצבא על מותו של רון, ניק בייזר, ואליה טולדנו, שנחטפו ב-7 באוקטובר וגופותיהם הושבו בדצמבר - הם "נהרגו בסבירות גבוהה מתוצר לוואי של תקיפת צה"ל, שכוונה לבכיר חמאס אחמד רנדור". אלכס שיתף את מחשבותיו בחשבון הפייסבוק שלו אתמול בערב: ״מכתב שכתבתי לעצמי לפני זמן מה והיום אני בוחר להעלות אותו כאן לאחר שקיבלנו את דוח התחקיר של תקיפת  חיל האויר שבה רון מצא את מותו".

"אני אבא של רון. חייל במרכז תיאום וקישור עזה שנחטף מבסיסו על ידי החמאס בשבעה באוקטובר ונלקח בשבי למנהרות ג׳בליה. רון הוחזק בשבי 34 יום עד שנהרג  בהפצצת חיל האויר יחד עם  בכיר החמאס רענדור, מחט צפון הרצועה. אני עומד כאן היום מול הטייס או הטייסים אשר שחררו את הפצצה שהרגה את בני".

חמינאי בעל הסיוטים: העיכוב בתגובה האיראנית כנראה לא קשור אלינו | יוסי אחימאיר
זה האיש שניסה על פי החשד להתנקש בטראמפ | כל הפרטים

"נאמר לי בתחילת המלחמה שישנו מטה שלם בראשות האלוף ניצן אלון שאחראי על החטופים ושצה"ל נמנע מלבצע תקיפות באזורים בהם קיים חשד להמצאות חטופים וידוע לי שמבצעים לא אושרו על ידי הרמטכ"ל בגלל החשש מפגיעה בחטופים. אך המודיעין חלקי במקרה הטוב וברגע שיש חטופים בעזה לא ניתן להמנע מפגיעה בהם ובמבחן בתוצאה זה מה שקורה".

רון שרמן, ניק בייזר ואליה טולדנו ז''ל (צילום: דובר צה''ל)
רון שרמן, ניק בייזר ואליה טולדנו ז''ל (צילום: דובר צה''ל)

"טענותיי לא אליכם. עליכם מוטלת האחריות העלאית לשמור על בטחון המדינה. אתם מבצעים את המשימות שהדרג המדיני מטיל עליכם וביום שהדרג המדיני החליט על פעולה צבאית הוא גם החליט לסכן את חייהם של החטופים. רון נהרג מנזק אגבי מהפצצת מתחם המנהרות שהוא  הוחזק בו. כך קבע צה"ל".

"גם אתם תצטרכו לחיות עם הידיעה הזאת. זאת עובדה והיא סופית. יחד עם זאת אני באתי לכאן, להסתכל לכם בעיניים ולומר לכם שלבי אתכם. באתי להגיד שאני מבין שאתם פועלים במציאות מורכבת וכל שאיפתכם היא לבצע את המשימות על הצד הטוב ביותר. אין לי ספק שלו ידעתם על הימצאות חטופים בסביבתו של הבכיר לא הייתם לוחצים על ההדק אבל המציאות מוכיחה שאזרחינו החטופים בסכנה מתמדת. כמובן בגלל התנאים בשבי ורצחנותו של ארגון החמאס אבל גם בגלל פעילות שלכם".

"אני מחבק אתכם ומקווה שצה"ל יפיק את הלקחים הנדרשים על מנת שלעולם לא נחווה אירוע דומה בעתיד. אתם תמשיכו להיות הכי טובים כי אין ברירה אחרת. אין לי ספק שאני מדבר כאן גם בשמו של רון".

"היום הוצגו בפנינו כפי שכתבתי לעיל, תוצאות התחקיר הצה"לי בבסיס חיל האוויר. אפשרו לנו לשאול שאלות ולהביע דעה. הטחנו בפניהם של נציגי צה"ל גם תחושות קשות. הם הקשיבו באורך רוח והגיבו באיפוק ובהבנה. התרשמתי מהכנות שלהם ומהרצון לשתף אותנו. בכל הפרטים עד כמה שידועים להם בשקיפות מלאה".

"השיחה ארכה כשעתיים ובסופה מסרתי למפקד התקיפה שגרמה למותו של רון כי לבי איתו והיה גם חיבוק. חיבוק של תמיכה. כי גם הם זקוקים לדעת שלמרות הכל אנחנו תמיד נעמוד לצידם. אין בי כעס, רק הערכה על פועלם של הלוחמים. את הכעס אני מפנה למקום אחר״.

הרמטכ"ל הרצי הלוי בהערכת מצב ברצועת עזה (צילום :דובר צה"ל)

בנוסף היום כתב עוד אלכס :״אז מה בעצם קרה אתמול? אנחנו ידענו מהרגע שקיבלנו את הדוח הפתולוגי בחודש ינואר כי רון לא נרצח על ידי החמאס. צה"ל ביצע בדיקת רעלים בגופתו של ניק בייזר ז׳ל. תוצאות הטוקסיקולוגיה התעכבו זמן לא סביר של כחצי שנה. רק לאחר קבלת התוצאות השוללות שרון, ניק ואליה נהרגו מהרעלה, צה"ל הסכים לשנות את תאריך המוות מה-14 בדצמבר שהוא יום חילוץ הגופות ל-10 בנובמבר שהוא יום ההפצצה של מתחם רענדור, מח"ט צפון הרצועה בג׳בליה".

"בכך צה"ל למעשה אישר כי רון, ניק ואליה בסבירות גבוהה מאוד (כך ההגדרה הסופית) מצאו את מותם מהפצצת חיל האוויר. השאלה העולה היא רק למה העיכוב המוגזם בקבלת תוצאות הבדיקה הטוקסיקולוגית ואנחנו שואלים את עצמנו האם זה מכוון על מנת למנוע שאלות בציבור בקשר לנושא מוות חטופים כתוצאה מפעילות צה"ל.