בסביבת שר הביטחון יואב גלנט אומרים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מנסה ליצור התנגשות חזיתית מדומה סביב ההחלטה להמשך הלחימה בלבנון.

״ראש הממשלה מנסה להציג כי יואב גלנט מנסה למנוע מהלך בצפון״, אומרים בסביבת גלנט ומציינים כי בשלוש הזדמנויות שונות היה זה דווקא יואב גלנט שביקש לקבל החלטות בעניין.

יואב גלנט בצפון השומרון (צילום: דובר צה''ל)
יואב גלנט בצפון השומרון (צילום: דובר צה''ל)


״בתחילת אוגוסט אמר שר הביטחון כי אנחנו בצומת T. זה היה כאשר מערכת הביטחון אפשרה את כל התנאים הביטחוניים לא רק בעזה, אלא בכל המזרח התיכון, אבל ההסכם להסדרה בעזה חמק ואנחנו לא נכנסים למי אשם, נתניהו או סינוואר". 

"אחרי זה היה גלנט שאמר שאת כל הכובד צריך להעביר עכשיו לצפון. ורק לפני שבועיים היה זה גלנט שאמר כי צריך להכניס למטרות המלחמה את החזרת תושבי הצפון לבתיהם״, אומר גורם בטחוני. "במערכת הביטחונית אומרים כי מערכת הביטחון ובראשה שר הביטחון לוחצים בסוגיית לבנון וראש הממשלה הוא זה שבלם עד כה את המהלכים״.

בתוך כך, השר גלנט נפגש היום עם השליח האמריקאי עמוס הוכשטיין. גלנט הדגיש בפני הוכשטיין כי "האפשרות להסדרה חולפת, חיזבאללה ממשיך לקשור עצמו לחמאס ומסרב לסיים את העימות, ולכן - הדרך היחידה שנותרה כדי להחזיר את תושבי הצפון לביתם, תהיה באמצעות פעולה צבאית".

ראש הממשלה נתניהו מסר להוכשטיין במהלך הפגישה כי "לא ניתן יהיה להחזיר את תושבינו ללא שינוי יסודי במצב הביטחוני בצפון". עוד אמר ראש הממשלה כי ישראל מעריכה ומכבדת את תמיכת ארצות-הברית, אך בסופו של דבר תעשה את מה שדרוש כדי לשמור על ביטחונה ולהחזיר את תושבי הצפון לבתיהם בבטחה.

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


העיתונאי ברק רביד חשף בנוסף כי השליח האמריקני הוכשטיין הזהיר את נתניהו וגלנט מפני ההשלכות של יציאה למלחמה יזומה בלבנון.

כזכור, אמש נורה טיל מתימן שתוכנן וכוון ליפו, אך התפרק בעת מעופו ונפל בשטח פתוח בלוד סמוך לנתב"ג, מה שרק העלה את התרחיש ללחימה בלבנון. בעקבות כך התקיים לאחר מכן תרגיל חירום ראשון מסוגו במתכונת משחק מלחמה, ובו נבחן מענה מטרופוליני כולל ומשותף לתרחישים של פגיעה שונים במתקני חומרים מסוכנים, כתוצאה מירי טילים מאסיבי ממלחמה כוללת בצפון המדינה.

לצד זאת, באים הדיווחים על שיקומו של החמאס בצפון רצועת עזה והימצאותם של עוד אלפי מחבלים בשטח ובכלל הרצועה כולה. זאת ועוד, גורמים במערכת הביטחון ציינו היום כי "כדי להשיג הכרעה, יידרש מהלך קרקעי נרחב. אולם, צעד זה יתאפשר רק לאחר שהמהלכים בזירות האחרות יבשילו".

אמירה נוספת של העיתונאי הלבנוני, טוני בולוס, לפיה חיזבאללה "מתקשה להתמודד עם האסטרטגיה הישראלית הנוכחית", מוסיפה סימני שאלה לגבי סוגיית הלחץ הצבאי מצד ישראל והמשך הלחימה המתמשכת.