בשבועות שלאחר השבעה באוקטובר נחשפה "פרשת המרגל", במסגרתה הוגש כתב אישום לחשוד שהתחזה לקצין בשירות פעיל וחדר לתוך בסיסים ודיונים מסווגים. אילה חסון ('כאן 11') שחשפה וסיקרה את הפרשה. שוחחה עם אראל סג"ל ברדיו 103FM בהקשר לאותה פרשה. 

בפתח הראיון שיתפה חסון על תחילתו של המחדל: "7 באוקטובר. מדינה בקטסטרופה. האמת מתגלה רק ביום שאחרי. באותו יום מחליט אדם שהיה סגן בצה"ל וכבר חמש שנים לא עשה מילואים, לענוד דרגות סרן ולצאת לכיוון פיקוד הדרום. מצויד בשני טלפונים, הוא הופך את העולם ומבקש שיכניסו אותו. מכניס אותו סגן אלוף, הוא מגיע רק עם רישיון נהיגה. הוא נכנס במעשה עורמה מהמתוחכמים שראינו, מקמבן אישורים לדיונים מסווגים ברמה גבוהה, ומתחיל להסתובב בדיונים האלה ולהקליט כל דבר, ולתעד בשתי המחברות שלו. אלה תיעודים מצמררים. בשעות האלה חטופים, נרצחים, סינוואר בעזה, יש מידע שזורם שם בצורה מבעיתה והוא אוסף הכול."

מדובר בחיי אדם: סער לא יכול לכהן כשר ביטחון עם שלט ל' על הגב | אלון בן דוד

"עובר היום. הוא כבר השיג אישור קבוע. הוא נוסע הביתה וחוזר למחרת. הוא אוסף דברים מלב ליבם של האירועים הסודיים ביותר. הוא היה בדיונים של מה שנקרא 'חבל על הזמן' בלשון עממית. מתוך כתב האישום שכולו מושחר, ב-11 באוקטובר הוא מצלצל ל-ר', מיחידה מסווגת, לא מישהו פעיל, ול-י', טייס F-16 שכבר לא בשירות מילואים, אדם שחצה את גיל חמישים. שניהם, וגם זה שהכניס אותו, קשורים לארגוני מחאה בולטים שפעלו לפני 7 באוקטובר", סיפרה חסון. 

"רק ב-15 באוקטובר הוא נתפס. בשלב מסוים קצינה מתחילה לחשוד בו ומזעיקה את המשטרה. היא עוצרת אותו, מבינה איזה פצצות אטום הוא מחזיק בתוך האירוע, והשב"כ לוקח אותו לחקירה. לא עושים לו הנחה, חוקרים אותו כמו שחוקרים מרגל שנתפס. ואז קורה דבר מוזר ביותר: כשמבינים שהוא לא ריגל לטובת חמאס או איראן, מתחיל הליך מוזר סביב הסיפור הזה – כתב אישום עם עבירות חמורות, ומצד שני מתחילים להגיד שהוא פסיכי ולא נורמלי. הפיצו עליו את הנרטיב הזה."

חסון מדגישה את התעלומה בגין החשד בריגול: "מצוין בכתב האישום שהוא העביר את החומרים לגורמים אזרחיים שאינם מורשים. מה פתאום אדם שחמש שנים לא במילואים ולא בלופ של הצבא. מה פתאום אדם כזה רץ לבסיסים אוסף מידע מתעד מקליט ומצלם? למה? יש לי הרבה מאוד הערכות. אשמור אותן לעצמי בשלב הזה, עבור מי הוא עשה את זה. סתם קם אדם בבוקר והלך לזה? אדם שהיה מחובר לכל מיני גורמים – למה הוא עשה את זה?"

המחדל לא נגמר כשנתפס מתארת חסון: "הבן אדם כבר חודשים נמצא במב"ן, מקום של אסירים עם ענייני בריאות נפש. בימים אלה עושים לו בדיקה פסיכיאטרית, ואז באה שלי טפיירו (כתבת כאן 11) ופרסמה שהבדיקה הראשונה נעשתה בזום. אפילו לעבריין צעצוע אתה לא עושה בדיקה בזום. כאילו תכננו שהאירוע הזה ייקבר קבורת חמור, לא ייחשף לציבור, ואז תבוא בדיקת זום שתקבע שהוא פסיכי. הגיעו דברים לפרקליט, והוא הבין שיש נודניקים בתקשורת שמציפים אותה, אז בואו נעשה לו בדיקה אמיתית. אבל האי שפיות נקבעה לזמן שבה נעשה המעשה. הוא אומר שאף בדיקה שתיעשה היום לא תוכל לקבוע בדיעבד את השפיות שלו."