שב"כ סיכל בימים האחרונים פיגוע נגד בכיר ביטחוני לשעבר, לאחר שאיתר וניטרל מטען מסוג "כלימגור" שהיה צפוי להיות מופעל בקרוב. יעד ההתנקשות עודכן על ידי גורמי הביטחון, ותודרך בהתאם להתפתחויות.

להערכת שב"כ, התשתית מאחורי הפיגוע היא זו שביצעה את ניסיון הפיגוע בפארק הירקון בספטמבר שעבר. המטען שאותר דומה במאפייניו למטען שהופעל על-ידי החיזבאללה בשנה שעברה בפארק הירקון אשר יועד לפגוע בבכיר ישראלי. למטען הוצמד מנגנון הפעלה מרחוק, מבוסס מצלמה וסלולר, לטובת הפעלתו מלבנון על-ידי חיזבאללה.

מעצר החשודים בפיצוץ בפארק הירקון (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
מעצר החשודים בפיצוץ בפארק הירקון (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

ההערכה במערכת הביטחון היא שהגורמים בחיזבאללה המעורבים באירוע הנוכחי, עמדו מאחורי הפיגוע בחודש ספטמבר 2023. "יודגש כי התשתית היתה תחת מעקב לאורך זמן", אמרו בשב"כ. "שב"כ יחד עם שותפיו במערכת הביטחון יוסיף ויפעל בכלל היכולות העומדות לרשותו לניטור וסיכול פעילות הטרור של חיזבאללה".

ברקע הדברים, בצמרת המדינית והביטחונית מתקיימות התייעצויות קדחתניות על תגובה נגד חיזבאללה. ההתייעצויות בנוגע לתגובה החלו אתמול, ונמשכות גם היום. נציין כי אתמול נדחה הקבינט בכשש שעות בעקבות התייעצות שהוגדו כאמור דחופות. במקביל, גורמים המעורים במגעים בין נתניהו לסער אומרים למעריב שאילוצים ביטחוניים מעכבים כעת את המו"מ בין סער לנתניהו ואת אפשרות החלפת שר הביטחון.

איראן וחיזבאללה מחכות לבשורה: הטלטלה במערכת הביטחון נחשפת
חמאס ל"ניו יורק טיימס": "ניצחנו במלחמה, צה"ל נמצא במצב של התשה"

זהו מטען חיזבאללה שלישי שנתפס בשטחי ישראל בשנתיים האחרונות. בחודש מרץ 2023 הופעל מטען בצומת מגידו, וגרם לפציעתו של שרף א-דין ח'מאיסי, צעיר ישראלי, באורח קשה. בהמשך התבררו הפרטים על הקלות הבלתי נתפסת שבה הצליח המחבל לחדור לישראל: סולם שימש אותו לעקוף את הגדר האינדיקטיבית, ומשם נסע עשרות קילומטרים לעומק ישראל מבלי שנתפס.

לאחר פיצוץ המטען, נעצר המחבל בגליל המערבי, ככל הנראה בדרכו חזרה ללבנון כשהוא נושא עמו תחמושת רבה. הנהג שהסיע אותו נעצר אף הוא - ובהמשך שוחרר כשהתברר שלא ידע שמי שנוסע עמו ברכב הוא מחבל חמוש.