אירוע חסר תקדים התרחש ברחבי לבנון: שר הבריאות הלבנוני הודיע אחר הצהריים (שלישי) כי לפחות 11 בני אדם נהרגו כתוצאה מפיצוצי מכשירי הקשר ברחבי המדינה, ו-4,000 נפצעו, מתוכם 200 במצב קשה. בין ההרוגים גם בניהם של בכירי חיזבאללה. 

לפי שלושה גורמי ביטחון שסיפרו לסוכנות הידיעות רויטרס, המכשירים שהתפוצצו היו מהדגמים האחרונים שנרכשו בחודשים האחרונים על ידי חיזבאללה. בסעודיה דווח מפי מקורות על נפגעים בקרב גורמים בכירים בחיזבאללה.

סוכל פיגוע של חיזבאללה נגד בכיר ביטחוני לשעבר

מקור ביטחוני לבנוני בכיר אמר לאל-חדת' כי ישראל חדרה למערכת של מכשירי תקשורת בודדים (ביפרים) ופוצצה אותם. גורם בשכונת דמשק דיווח כי הפיצוץ קשור לפיצוץ של מכשיר אלקטרוני ברכב שנסע בכביש סמוך לכפר אל-סוזה באזור הכפרי של דמשק.

שידור חי מביירות:

חיזבאללה פרסם הודעה רשמית ראשונה ובה מסר כי "התפוצצו מכשירי ביפר שאותרו בידי כמה עובדים ביחידות של חיזבאללה. ילדה ושני אחיה נהרגו, ויש מספר רב של פצועים. הגורמים המוסמכים בחיזבאללה עורכים תחקיר ביטחוני נרחב לבירור הנסיבות שהובילו לפיצוצים בו-זמנית, שירותי הרפואה מטפלים בפצועים בכמה בתי חולים באזורים שונים בלבנון". בהודעה שפורסמה כשעה לאחר מכן מסר ארגון הטרור כי "ישראל אחראית". חבר הפרלמנט של חיזבאללה עלי עמאר: "בני נהרג בפיצוץ מכשיר הקשר, הייתה תוקפנות ישראלית - נגיב בשפה שהאויב מבין"  .

מכשירי הקשר שפוצצו (צילום: רשתות ערביות)
מכשירי הקשר שפוצצו (צילום: רשתות ערביות)

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מקורות לאירוע מסרו לאל-חדץ' כי ישראל פרצה למערכת הסוללות של המכשירים הניידים ונתנה להם פקודות להתפוצץ. הסוכנות מדווחת כי מדובר על מתקפת סייבר על מכשירי התקשורת של חיילי ובכירי חיזבאללה. על פי אותו הדיווח, בתי החולים שאליהם נלקחו בביירות מבקשים תרומות דם.

פיצוץ מכשירי הקשר של חיזבאללה (צילום: רשתות ערביות)
פיצוץ מכשירי קשר של חיזבאללה (צילום :רשתות ערביות)

מקור בחיזבאללה אמר ל"אלערבי אלג'דיד": "ישראל פרצה מרחוק למכשירי תקשורת ייחודיים של חיזבאללה ופוצצה אותם. מדובר על פרצה הגדולה ביותר עד כה. יש פצועים, עדיין לא דווחו הרוגים". מקור בכיר בחיזבאללה מסר לרויטרס כי מזכ"ל הארגון, חסן נסראללה, לא נפגע בפיצוצים.

גורם רשמי בפנטגון אמר: "אנו עוקבים מקרוב אחר ההתפתחויות בלבנון ומעוניינים לנהוג באיפוק". במקביל, דובר מחלקת המדינה האמריקאית, מת'יו מילר, אמר: "ארצות הברית לא הייתה מעורבת בתקרית זו, ולא הייתה לנו ידיעה מוקדמת על כך". הוא הוסיף: "אנו אוספים כעת מידע על האירועים". הערוץ הלבנוני MTV מדווח כי המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין הביע חשש שעות לפני המתקפה הישראלית בלבנון ואמר לאחד הפוליטיקאים הלבנונים: "האווירה קודרת והעניינים הולכים לעבר שיגעון".

משרד הבריאות בלבנון דורש מבתי החולים להיות ברמת הכוננות הגבוהה ביותר לקבלת פצועים, וקורא לכל הלבנונים אשר מחזיקים במכשיר קשר מאותו סוג להשליך אותו הרחק ככל הניתן באופן מיידי. עיתונאי חדשות 12, אהוד יערי, טען כי גם בקרב ארגוני הטרור ביהודה ושומרון התפרסמה הנחייה דומה.