אירוע חסר תקדים התרחש ברחבי לבנון: שר הבריאות הלבנוני הודיע אחר הצהריים (שלישי) כי לפחות 8 בני אדם נהרגו כתוצאה מפיצוצי מכשירי הקשר ברחבי המדינה, ו-2,750 נפצעו, מתוכם 200 נמצאים במצב קשה. לפי שלושה גורמי ביטחון שסיפרו לסוכנות הידיעות רויטרס, המכשירים שהתפוצצו היו מהדגמים האחרונים שנרכשו בחודשים האחרונים על ידי חיזבאללה. בסעודיה דווח מפי מקורות על נפגעים בקרב גורמים בכירים בחיזבאללה.

בעקבות הדיווחים, שוחחנו עם תא"ל (במיל') אמיר אביבי, שאמר: "קודם כל, נראה על פי מקורות זרים שנעשתה פה פעולה שנשענת על יכולת רבת שנים ומאוד מתוחכמת. אחד המשפטים שיצא לי להגיד הרבה באולפנים בחודשים מאז השבעה באוקטובר הוא שביום שמדינת ישראל תחליט להעביר את כובד המשקל צפונה, זה לא יהיה דומה בשום דבר למה שראינו כשהיינו במגננה. אמרתי אתמול בפטריוטים שכל זה שכולם עסוקים בפוליטיקה ומי היה שר ביטחון, הדבר הכי משמעותי שאפשר לומר כרגע הוא שנראה שמדינת ישראל כבר החליטה שהיא הולכת למלחמה, וזה הדבר שהכי הפתיע אותנו".

בשיטת יחיא עיאש: פרטים חדשים על הפריצה שהדהימה את חיזבאללה
חיזבאללה בהלם: בתי החולים קורסים - כל מה שאפשר לספר על הפיצוצים בלבנון

"המבצע הוא מדהים בכל קנה מידה - בתוצאות שלו"

ארז קריינר, מייסד הרשות הממלכתית לאבטחת מידע בשב"כ, שוחח עם בן כספית ואריה אלדד ב-103fm והתייחס לדיווחים. לדבריו, "כשאנו מתייחסים לשמועות המייחסות את העניין לישראל, על פניו זה מבצע שכולל גם סייבר. המבצע הוא מדהים בכל קנה מידה - בתוצאות שלו, זה לא רק בפגיעה באנשים אלא גם פגיעה בתשתית הקשר. אם מישהו מתכנן מהלך גדול - זו הכנה מצוינת ואני מקווה שלא בזבזו את היכולת הזו לריק".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הוא הוסיף: "אני מאוד רוצה שמי שחוקר את העניין מטעם חיזבאללה ילך לכל מיני כיוונים ויאבד את הידיים והרגליים בהבנה של איך עשו לו כזה מבצע. בהחלט אפשר להרוג באמצעות הסייבר, הוא לא יחליף לחלוטין את הנשק הקינטי, אבל הוא יכול להוות מענה טוב בכמות גדולה של תרחישים". קריינר ציין: "באירוע הזה ראינו שהמטרות מטורגטות באופן פנטסטי והאפקט היה כזה שהוא מאוד ממורכז ומדויק. ראינו בכמה סרטונים שאנשים שעמדו מסביב לא נפגעו". בסיום השיחה סיכם: "ישראל היא מעצמת סייבר. היא בין 5 המעצמות העולמיות בתחום הזה. הסייבר מאוד מתאים לראש היהודי, הוא זריז ומהיר ואינו מצריך אוצרות טבע כדי לפתח כלים מדהימים".

"רואים כעת מגמה חדשה של צה"ל"

ראש מחלקת המחקר של מרכז עלמא, טל בארי, התייחסה גם היא באולפן 104.5fm לליאת רון ואמרה: "ממתקפת המנע אנו מבחינים בשינוי מגמה. אם עד שלב מסוים ראינו מגמה מרכזית של פגיעות פיזיות באזור הצמוד לגבול, אנו רואים כעת מגמה חדשה של צה"ל לפגוע יותר ויותר במערך הרקטי לטווח הקצר שנפרס לעומק האזורים הצבאיים בשטחים הפתוחים, מה ששולל מחיזבאללה את המשגרים".

"בחציון הראשון של חודש ספטמבר נרשמו כ-163 תקיפות נגד ישראל. הנתון המרכזי והחשוב הוא ש-30 אירועי ירי בוצעו בחציון הראשון של ספטמבר לאזורים שאינם מפונים. לדוגמה, באוגוסט היו 45 אירועים. בהקשר הרקטי, מתוך 560 רקטות שנורו מתחילת ספטמבר, 65% מהן, כלומר 365 רקטות, נורו לאזורים הלא מפונים. נראה שחיזבאללה הפחית את קריטריון הירי לאזור הזה ולא מגיב רק על חיסולים בירי לאזורים אלו".