עיתון אלאנבאא' הכוויתי חושף היום (רביעי), מפי מקור דיפלומטי מערבי בביירות, את המסר המלא שנשא השליח האמריקני, עמוס הוכשטיין לישראל ערב מתקפת הביפרים. הוכשטיין פועל כמתווך בין ארגון הטרור חיזבאללה לבין ישראל מטעם ביידן, במטרה למנוע הסלמה רחבה. על פי הדיווח בעיתון הכוויתי הוכשטיין העביר במסריו שלוש נקודות מרכזיות שנועדו להניא את ישראל מלצאת למלחמה כוללת מול חיזבאללה. 

השבוע, נפגש הוכשטיין עם שר הביטחון, יואב גלנט שהדגיש בפניו: "האפשרות להסדרה חולפת, חיזבאללה ממשיך לקשור עצמו לחמאס ומסרב לסיים את העימות, ולכן - הדרך היחידה שנותרה כדי להחזיר את תושבי הצפון לביתם, תהיה באמצעות פעולה צבאית".ראש הממשלה, בנימין נתניהו מסר להוכשטיין מסר דומה: "לא ניתן יהיה להחזיר את תושבינו ללא שינוי יסודי במצב הביטחוני בצפון". והוסיף כי כי ישראל מעריכה ומכבדת את תמיכת ארצות-הברית, אך בסופו של דבר תעשה את מה שדרוש כדי לשמור על ביטחונה ולהחזיר את תושבי הצפון לבתיהם בבטחה.

העיתונאי הבכיר מהעולם הערבי: חיזבאללה חטף את מתקפת המנע הגדולה בהיסטוריה

המסר האמריקאי הרגיש שהעביר הוכשטיין לגלנט ונתניהו בנוגע להסלמה הצבאית האפשרית בחזית הצפונית עם לבנון הכיל שלוש נקודות עיקריות, ששיקפו את העמדה האמריקנית: "מזהירים מפני הסלמה שתוביל להשלכות הרות אסון".

הגורם הדיפלומטי מערבי בביירות הסביר: "הנקודה הראשונה בהודעה כללה אזהרה לגבי המחיר הגבוה של המלחמה, הוכשטיין העביר אזהרה ברורה לישראל שליציאה למלחמה עם חיזבאללה בצפון תהיה עלות גבוהה מאוד, וכי אזהרה זו משקפת את החשש האמריקאי שכל הסלמה צפונית, בין אם מוגבלת ובין אם כוללת, תוביל להפסדים אנושיים וחומריים משמעותיים לישראל נוכח יכולותיו הצבאיות של חיזבאללה. זאת בנוסף להשפעתה השלילית על יציבות האזור כולו".

מאגרי רקטות של חיזבאללה (צילום: מכון עלמא)
מאגרי רקטות של חיזבאללה (צילום: מכון עלמא)

הגורם הוסיף: "הנקודה השנייה בהודעה כללה אזהרה מפני מלחמה רב-חזיתית. הוכשטיין הודיע ​​להנהגה הישראלית כי כל מלחמה שמתחילה בחיזבאללה לא בהכרח תישאר מוגבלת לחזית הצפונית בלבד, אלא עשוייה להפוך במהרה למלחמה רב-חזיתית. המשמעות היא שכל הסלמה בצפון תמשוך למערכה צדדים נוספים, בין אם מרצועת עזה או אפילו מזירות אחרות באזור. מהלך אשר מסבך מאוד את המצב ומעמיד את ישראל בפני איומים מכמה צדדים במקביל".

הגורם הדגיש את הקשר הישיר לדידו בין המלחמה בעזה למלחמה עם חיזבאללה: "הנקודה השלישית כללה אזכור כי המצב הביטחוני בצפון נקשר באופן ישיר למלחמה בעזה. קשר זה בין שתי החזיתות משקף את המודעות של וושינגטון לכך שלא ניתן להוביל להסכם עם חיזבאללה בנפרד מההתפתחויות ברצועת עזה. לכן, כל מאמץ אמריקאי או בינלאומי להוביל לרגיעה מול חיזבאללה לא יושג ללא הפסקת אש בעזה".

הגורם טוען כי המסר של הוכשטיין משקף בבירור את העמדה האמריקנית המבקשת להכיל את ההסלמה והאירועים הקשים האחרונים בצפון, בכדי למנוע מלחמה כוללת בין ישראל לחיזבאללה. מתוך הבנה שעלות המלחמה הזו תהיה גבוהה ותגרור את האזור כולו לסכסוך שכמוהו לא ידע המזרח התיכון.  

על אף כל הניסיונות להוביל לרגיעה בין שני הצדדים, נדמה כי לישראל לא נותרה כל ברירה. כפי שמשתקף ממתקפת הביפרים שאירעה אתמול (שלישי) המיוחסת לפי דיווחים זרים לישראל, וכי הדרך היחידה לממש את מטרת המלחמה הרביעית שהתווספה לאחרונה - השבת תושבי הצפון לבתיהם, עוברת דרך הסלמה. 

פיצוץ מכשירי הקשר של חיזבאללה (צילום: רשתות ערביות)