פרופ' עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין באוניברסיטת ת"א, שוחח אמש (רביעי) עם אודי סגל וענת דוידוב ב-103FM והתייחס למכה האנושה שחטף חיזבאללה במתקפת הביפרים ולעתיד הלחימה בחזית הצפונית.

בפתח דבריו אמר, "יש כאן מכה שהיא רב ממדית. היא גם מקבלת ביטוי ברמה המבצעית או הפיזית באופן מאוד ברור, אבל יש כאן גם הייתי אומר משהו שמלמד על החדירות הגבוהה, על העובדה שהארגון הזה פרוץ לחלוטין מבחינת אבטחת מידע ונסראללה כמו שהכרנו אותו בשנים האחרונות עם האגו המנופח ועם התחושה שהוא זה שמגן על לבנון והאמירה שהוא מגן על לבנון - נראית לדעתי כרגע במקום בעייתי מבחינתו".

ערב מתקפת הביפרים: שלושת המסרים הדרמטיים שהעביר הוכשטיין לישראל
ישראל חששה שפרטי המבצע יתגלו - והחליטה להפעיל את ״תכנית הביפרים״

עוד הוסיף, "יש לזה גם ביטויים בשיח של הרשת או של הרשתות החברתיות הערביות. חיזבאללה חטף כאן מכה שגורמת לו, לא רק בעצם לאסוף את השברים אלא לחשוב איך להמשיך. חיזבאללה בעצם עד לא מזמן נתן למציאות לעשות את העבודה. הוא החזיק במשוואה שאומרת שהסדרה בעזה תגרור גם הסדרה בצפון והוא עצמו כרך את עצמו בסיפור של עזה".

כוחות צה''ל ברצועת עזה - מלחמת חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה - מלחמת חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)

"כרגע כשעזה רחוקה תרתי משמע, אני חושב שנסראללה נמצא קרוב מאוד לקרני הדילמה, הוא אוחז בהן והוא באמת תוהה איך להמשיך. הניסיון שלנו עם חיזבאללה אומר שהוא לא מגיב מהבטן, הוא ירצה ללמוד את הדברים, אבל ברור לו פה שהוא נסוג מבחינה תדמיתית וגם מבחינה אופרטיבית כמה שנים לאחור מבחינות מסוימות. הוא יצטרך כמובן לבדוק את העניין מבחינתנו. ישראל נמצאת כאן במומנטום שאי אפשר להתכחש לו. כל דרום לבנון כמעט מפונה מהתושבים או הכפריים השיעים והנוצרים. אני חושב שהחורף כמובן הוא דבר, שאם רוצים לעשות משהו, טוב לעשות את זה לפני כן", כך לדבריו. 

מה עוד ישראל צריכה לעשות כדי שחיזבאללה ירחיק את ידו מישראל? האם זה בכלל אפשרי?
"כמו מתקפת המנע שאתה זוכר אותה לא מזמן וגם עליה בעצם גמרנו את ההלל ובוא נאמר את האמת, היא די התפוגגה מבחינת המשמעות או המשקל הסגולי שלה בכל התמונה. אני מאוד מקווה שמה שראינו אתמול זה באמת אירוע פנומנלי כשמדובר ביכולות ובטכנולוגיה וכך הלאה, אני מאוד מקווה שזה לא יהיה אירוע שעומד לעצמו והוא יתמוטט. אתה שואל אותי מה? יש מטרה, להחזיר את התושבים של הצפון הביתה. הלוואי שחיזבאללה היה נאות לקחת את מטלטליו ולזוז לאחור, וזה לא יקרה ולכן מה צריך לעשות? אתה חייב בסופו של יום לעלות למתקפה מאוד מאוד מחושבת. אני יודע מה ישראל צריכה לעשות, אני אגיד רק במסויגות, אני מקווה שהיא יכולה לעשות את זה. בואו נאמר שאנחנו מבינים שאי אפשר לעשות את הכול כל הזמן ויש פה שמיכה ולפעמים היא קצרה במקום כזה או אחר. צריך לעשות סדר עדיפויות". 

נתניהו וגלנט בבור (צילום: מעיין טואף, לע''מ)
נתניהו וגלנט בבור (צילום: מעיין טואף, לע''מ)

"האויבים של ישראל כופים עליה אזור מלחמה שהיא לא מכירה, רב חזיתי והתשה. אלה דברים שהם מנוגדים ל־DNA הישראלי מבחינה של ההיסטוריה הצבאית. ישראל עובדת מהר, חזק. פה ישראל נמצאת באזור שהיא לא הכירה והיא צריכה לעשות סדרי עדיפויות, משום שאי אפשר לעשות את הכול כל הזמן. אני חושב שבלי להחזיר את המפונים הביתה, כל האתוס הציוני כאן סופג מהלומה מאוד קשה", ציין.

על עתיד הלחימה בצפון אמר: "מה שצריך לעשות זה להכות את חיזבאללה לא רק בדרום לבנון, הוא חייב לחטוף בדאחיה, הוא חייב בסופו של דבר לקבל במרכזים לוגיסטיים ופיקודיים אחרים שלו. אנחנו חייבים ליצור מאמץ צבאי שיגרום בסופו של דבר, הן לחיזבאללה והן למעצמות העולם, במיוחד ארה"ב, לכפות עליו את הנסיגה הזו ואז אולי לעשות הסדרה שתהיה נוחה לישראל. בלי הדבר הזה, אינני חושב שזה כך". 

מה קורה בלבנון? היא מדינה מפורקת, כלכלית, אזרחית. יש מצב שמתישהו יתחיל להימאס להם מנסראללה?
"תצלמו את התמונה, תראו את מערכת הבריאות הקורסת. זו נקראת מדינה שחטפו אותה, מדינה כושלת. חיזבאללה זה סוס טרויאני שהתמנון האיראני הטמין אותו שם ובאמת לבנון הולכת. איפה העניין שאנחנו צריכים לזכור תמיד? אם אנחנו נדע בתחכום ובתחבולנות להיכנס לטריז בין ארגון הטרור ובין האוכלוסייה... נסראללה אומר שהוא 'מגן לבנון'. הלבנונים יודעים שזה לא נכון, צריך רק להראות את זה בשטח".