הגנרל מוניר שחאדה, לשעבר מתאם הממשלה הלבנונית מול כוחות יוניפי"ל ונשיא בית הדין הצבאי, ניתח בראיון ל"אל -נשרה" הלבנוני את אירועי אתמול בלבנון. לדבריו, הפעולה הישראלית נועדה להחליף מהלך צבאי קרקעי, שישראל אינה מסוגלת לבצע בדרום לבנון בשל חוסר מוכנות צבאית ויכולת התגובה של חיזבאללה.

שחאדה טען כי ההחלטה הישראלית נבעה מהרתעה שיצרה תגובת חיזבאללה לחיסול המפקד פואד שוכר. הקבינט הישראלי, לדבריו, בחר להרחיב את הפעילות הצבאית בחזית הצפון בעיקר דרך הפצצות אוויריות.

"המזרח התיכון עוד לא ידע כמוה": האזהרה הדרמטית שהועברה מהבית הלבן לישראל

באשר לפרטי הפעולה, שחאדה הסביר כי כ-5,000 מכשירי קשר שיובאו על ידי חיזבאללה הגיעו ממולכדים, כנראה בשיתוף פעולה בין המוסד או שירותי הביטחון הישראליים לבין החברה המייצרת. המטענים, שהוסתרו עם הסוללה, כללו חומרי נפץ מתקדמים קשים לגילוי. פריצת סייבר ואלחוטית למכשירים גרמה למרבית הפציעות בפנים ובידיים.

לגבי תגובת חיזבאללה, שחאדה צופה תגובה מהירה בימים הקרובים. הוא מדגיש כי בניגוד לעבר, הארגון לא יתחשב באפשרות הסלמה נרחבת, שכן ישראל לא השאירה לו ברירה אלא להגיב באופן משמעותי. שחאדה מזהיר כי תגובה זו עלולה להוביל למלחמה כוללת, מה שמעלה חששות להסלמה משמעותית באזור. במקביל,  באל-חדת' הסעודי דווח כי 19 אנשי משמרות המהפכה נהרגו ו-150 נפצעו בפיצוץ מכשירי קשר אתמול במחוז דיר א-זור במזרח סוריה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

במקביל, צה״ל החליט להעלות את אוגדת הקומנדו מעזה לצפון. העלאת אוגדה 98 כעת הוא משמעותית במיוחד באשר לכוונות ההתקפיות של צה״ל לגבי לבנון. היא יחד עם אוגדה 36 מתפרסות בצפון לצד אוגדה 92 ואוגדה 146. אוגדה 36 היא אוגדת השריון הגדולה בצה״ל ואילו אוגדה 98 היא אוגדת הקומנדו השילוב של השתיים הוא הכרחי בכל תמרון קרקעי. 

בנוסף, השבוע הושלמו שני תרגילים חטיבתיים של כוחות חטיבה 179 וחטיבה 769. הכוחות תירגלו תרחישים המדמים תמרון בשטח אויב, פינוי פצועים משדה הקרב תחת אש, עבודת המפקדות השונות וההגנה על הגזרה הצפונית. מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין: ״המשימה ברורה - נחושים לשנות את המציאות הביטחונית בהקדם האפשרי. המחויבות של המפקדים והכוחות כאן מלאה - במוכנות שיא לכל משימה לה ידרשו״.

"ישראל מעניקה לחיזבאללה הזדמנות להבין שברשותה הפתעות נוספות"

ראש התוכנית ללימודי המזרח התיכון במכללה האקדמית עמק יזרעאל, ד"ר עידו זלקוביץ', התייחס בשיחה עם גדי נס ב-104.5FM למבצע הביפרים שהדהים את חיזבאללה וגרם להלם בלבנון. זלקוביץ' ניתח את השלכות המבצע ואת תגובתו האפשרית של הארגון. 

כרגע, חיזבאללה עסוק בניסיון להבין את מקור המכה ואת השפעתה על המבנה הארגוני. גורמים אלה ישפיעו בוודאי על קבלת ההחלטות העתידית," הסביר זלקוביץ'. הוא הדגיש כי הפגיעה באנשי המפתח המחזיקים בזימוניות מהווה מכה משמעותית לארגון.

באשר לשאלה אם חיזבאללה רואה במבצע הכרזת מלחמה, זלקוביץ' השיב: "אנו נמצאים במצב מלחמה מאז ה-8 באוקטובר. פעולה זו מהווה הפעלת יכולת אסטרטגית, המשמשת בדרך כלל כמכה מקדימה. ישראל מעניקה בכך לחיזבאללה הזדמנות להבין שברשותה הפתעות נוספות היכולות לפגוע בארגון בנקודות רגישות."

זלקוביץ' הוסיף כי המכה המשמעותית בבניין הכוח של חיזבאללה מהווה איתות להנהגת הארגון: "אם אינם מעוניינים לספוג מכות חזקות יותר בהמשך, עליהם למצוא דרך לצמצם את מעורבותם בעימות הנוכחי".

בהתייחסו ליכולת ההרתעה של ישראל, זלקוביץ' ציין כי שיקום ההרתעה הוא אחת המשימות החשובות העומדות בפני ישראל מאז ה-7 באוקטובר. "חמאס הצליח לפגוע משמעותית בתדמיתה הצבאית של ישראל באמצעים פרימיטיביים יחסית. מבצעים כגון זה שבוצע אתמול הם 'משני כללי משחק'," אמר.

זלקוביץ' התייחס גם לתגובות בתקשורת הערבית, המתחלקות בין שמחה במחנה המתנגד לציר האיראני לבין תמיכה בקרב תומכיו. "שני הצדדים אינם יכולים להתעלם מהתחכום, העוצמה ועומק המכה," הדגיש. לסיכום, זלקוביץ' העריך כי לחיזבאללה נותר עוד חלון הזדמנויות צר לסגת מהעימות. "למרות הפגיעה הרוחבית באלפי אנשים, מדובר כרגע ב-11 הרוגים בלבד על פי הודעת חיזבאללה. זה עדיין מאפשר לארגון מרחב תמרון מסוים," סיכם.

כזכור, אתמול דווח כי על פי מערכת הביטחון הערכה היא כי חיזבאללה עלול לפתוח במתקפה נגד ישראל. צה"ל נוקט במספר צעדי ביטחון מחשש כי חיזבאללה ירצה לראות בישראל אחראית לפיצוצי הביפרים של אנשיו. במקביל, שר החוץ הלבנוני אמר כי המדינה מתכוננת לתגובה קשה במיוחד מצד חיזבאללה, כך לפי דיווח של הניו יורק טיימס. "חיזבאללה יגיב בוודאות בצורה משמעותית", אמר לאחר שיחה עם גורמים מחיזבאללה.