ועדת החוץ והביטחון התכנסה היום (רביעי) לדיון שעסק בהיערכות כוחות צה"ל להגנת יישובי הנגב המערבי, ובהצגת "תכנית האלופים" לכיבוש צפון הרצועה, שהוצג על ידי מוביל הרעיון האלוף במיל' גיורא איילנד, שביקר בחריפות את הדרג המדיני והצבאי שלא פועלים נכון ליצור מציאות אסטרטגית טובה יותר.

לדבריו: "מבחינה צבאית יש לצה"ל הישגים וכנראה ירידה ביכולות הצבאיות של חמאס, אבל בצד האזרחי והשלטוני יש מגמה הפוכה והחמאס מתחזק בכל הפרמטרים האלה. למה זה קורה? כי נכנסות כמויות אדירות של אספקה. מי שמחלק את האספקה זה חמאס בלבד ולכן הוא נתפס בעיני התושבים כזה שעוזר להם. החמאס מקבל את האספקה בחינם ומוכר אותם במחירים מוגזמים. סינוואר הוא דיקטטור קלאסי, הוא מפחד מאלטרנטיבה שלטונית ומהאוכלוסייה. לכן לא תהיה עסקה".

ארה"ב לא ידעה מראש על מבצע הביפרים? "מדיניות רופסת, עייפים ממלחמות"
בן כספית חושף לראשונה בשידור חי: השיחה שהפילה אותי מהכיסא

איילנד הציג את התכנית שכבר הוצגה לציבור: "אנחנו מציעים מהלך שיכול לשנות את המציאות. צה"ל מכתר את כל עזה ושולט במסדרון נצרים. צריך לומר לתושבי צפון הרצועה שיש להם שבוע לצאת מהשטח ואז השטח הופך לשטח צבאי, שכל דמות שנמצאת בו היא מטרה והכי חשוב זה שלא תיכנס לשם אספקה. מצור זו טכניקת לחימה לא רק יעילה אלא גם מקובלת על המשפט הבין לאומי. מה שחשוב לסינוואר זה אדמה וכבוד ובמהלך הזה אתה לוקח גם כבוד וגם אדמה. ולאלה שחושבים שהתכנית הזו לא טובה, אז תציעו משהו אחר. הצבא נמצא בלי שום תכנית לשום דבר תחת כותרת חסרת משמעות של רק לחץ צבאי".

משפחות חטופים בדיון בוועדת החוץ והביטחון (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
משפחות חטופים בדיון בוועדת החוץ והביטחון (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

כזכור מוקדם יותר פורסם במעריב ש-27 חברי כנסת מהקואליציה וביניהם שרים חתמו במכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בו ביקשו לכנס את הקבינט הביטחוני לדיון בנושא פינוי צפון הרצועה ודרכי חלוקת הסיוע ההומניטרי, בהתאם לאותה רעיון שהציג איילנד.

במהלך הדיון אמרה ח"כ מירב כהן (יש עתיד): "כל עוד אין עסקה - ברור שאי אפשר להכניס להם סיוע הומניטרי. מה המטרה להכניס להם 200 משאיות ביום כשהם מוכרים את זה ומגייסים עוד מחבלים. הסכנה היחידה שנשקפת להם זה השמנת יתר. ככה נחזיר את החטופים? אני חושבת שהתכנית שאיילנד הציג כאן ושאר האלופים היא מאוד חכמה. היא קובעת כללי משחק ברורים. צריך לעשות אותה. אבל צריך לעשות אותה כשאנחנו זוכרים שהיא כלי להפעלת לחץ שהמטרה היא החזרת החטופים".

גם ראש עיריית שדרות אלון דוידי טען שזה הדרך היחידה להבטיח שקט לתושביו ובאזור כולו: "מדברים על הכרעת חמאס ברפיח כשהרכבת מצפון לא יכולה לנסוע לשדרות, זה הסממן הראשון של האם המצב הביטחוני משתנה. אם הצבא לא יודע  לאפשר לרכבת לנוע צפונה משדרות זה אומר שהוא לא עומד במשימה שלו. כל צפון הרצועה ומזרח הרצועה צריך להיות שטח השמדה מה לא ברור? כל מי ששם צריך למות אחרי שמודיעים לו שהוא צריך לצאת".

דיון בוועדת החוץ והביטחון (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
דיון בוועדת החוץ והביטחון (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

יו"ר הוועדה ח"כ יולי אדלשטיין אמר בדיון: "התכנית שהצגתם היא בעיקרה צבאית ולכן השאלה הראשונה ששאלתי היא מה עם ההיבט המדיני בעניין. תרשו לי להניח שלדרג הצבאי תהיה פחות בעיה עם התכנית, לדרג המדיני תהיה יותר בעיה. האתגר יהיה לא ביישום אלא בשיווק". 

ח"כ אדלשטיין הודיע כי הוועדה תקיים דיון נוסף על התכנית שהוצגה, במתכונת חסויה ותבקש את התייחסות הצבא וגורמי הביטחון לתכנית. יו"ר הוועדה הוסיף כי יעלה את הדברים מול ראש הממשלה בישיבת הוועדה הקרובה בהשתתפותו.