יוסי אמרוסי, בכיר לשעבר בשב"כ, שוחח עם "מעריב" והתייחס למבצע פיצוץ הביפרים של אנשי חיזבאללה שאירע אתמול (שני) בלבנון. 

ישראל חששה שפרטי המבצע יתגלו - והחליטה להפעיל את ״תכנית הביפרים״
פיצוצי הביפרים בלבנון: יותר מ-4,000 פצועים; חיזבאללה הבטיח לנקום | שידור חי

"תקיפת הביפרים", אמר, "בהנחה שבוצעה על ידי ישראל, משלבת בתוכה רעיון פשוט - החדרת חנ"מ למכשיר/מתקן כלשהו - דבר שנעשה בעבר פעמים רבות, למשל מקרה יחיא עיאש, כבר בשנות ה-90". 

"מצד שני, מימוש המבצע, אשר כולל יצירתיות מדהימה, מקצועיות וסבלנות רבה, התנהל להערכתי במשך שנים, מבניית הרעיון המבצעי, דרך שלבים לקידום המבצע ועד מימושו בפועל".

מבצע הביפרים. זירת הפיצוץ בשוק הירקות המקומי בביירות (צילום: רויטרס)
מבצע הביפרים. זירת הפיצוץ בשוק הירקות המקומי בביירות (צילום: רויטרס)

"לצד זאת", סייג, "על אף שמדובר במבצע מרהיב ומעורר השתאות, אם אין אחריו המשך, הרי שהוא לא ישנה את התמונה הכוללת. בעוד מספר ימים חיזבאללה ילקק את הפצעים ויתכנן את תגובתו, בעוד תושבי הצפון נותרו באותו המצב בדיוק".

עוד הוסיף: "בשורה התחתונה, לצבא ולממשלה יש שתי מטרות עיקריות. לתת בטחון לתושבי מדינת ישראל ולנצח במלחמה. בשלב זה, המצב ממש טעון שיפור. לחלק גדול מתושבי המדינה אין בטחון ואנחנו כבר שנה במלחמה ורחוקים מהכרעה - הן בדרום וכמובן גם בצפון".

"מדינת ישראל לא תוכל למשוך את זה עוד הרבה זמן. היא חייבת לתת מענה לאזרחיה. והמענה חייב להיות בטחון לתושבי הצפון וחזרת העקורים לבתיהם".

השאלה היא האם אנחנו צריכים לחכות לתגובה של חיזבאללה.
"כמובן שלא. כל קצין צעיר בצה"ל יודע שאין תחליף ליוזמה והתקפיות. ראינו במבצע הביפרים מה היכולות שלנו, ועל הממשלה להסיר את האיום בצפון, להחזיר את ההרתעה, לדרוש מחיר מממשלת לבנון ולהחזיר את התושבים. אם לא נעשה זאת, ילדינו ונכדינו יתמודדו עם אויב יותר חזק ויותר אכזר".