מלחמת חרבות ברזל: 20 הרוגים ויותר מ-470 פצועים, בהם 150 במצב אנוש, היו המספר הראשוני של הסיבוב השני של פיצוצי הביפרים אתמול, שגבה מחירים בדרום לבנון, בבעלבק ולאחר מכן בביירות. אחד ממנהלי בתי החולים הפרטיים בלבנון, סולימאן הארון, אמר לעיתון הלבנוני אל אח'באר: "מה שמדאיג זה מספר הפציעות הקריטיות והמסוכנות".

לפי דיווחים ממקורות זרים, מתקפת הביפרים המיוחסת לישראל גרמה לנזק משמעותי במערכת הבריאות הלבנונית. ביום הראשון: כ-2,800 פצועים ו-12 הרוגים. ביום השני: לפחות 20 הרוגים נוספים ויותר מ-470 פצועים, מתוכם 150 במצב קשה. סך הכל: מעל 3,270 נפגעים בשני ימי המתקפה.

חיזבאללה יגיב למתקפה בקרוב? "תהיה נקמה, לא בהכרח בגזרת לבנון"
מתקפת הביפרים: חברת הקש הסודית שישראל הקימה - כך בוצע המבצע | דיווח

אופי הפציעות

רוב הפציעות (מעל 90%) היו משולבות, בעיקר בעיניים ובאצבעות הידיים. פציעות מורכבות שדרשו מספר מנתחים לטיפול בכל מקרה. רבים איבדו עין אחת או שתיים, או נזקקו להשתלות קרנית או אישון מלאכותי. חלק מהנפגעים איבדו אצבעות, לעתים עד ארבע אצבעות בכל יד.

אתגרים למערכת הבריאות

עומס חריג על בתי החולים עקב ריבוי פציעות מורכבות. מחסור בציוד רפואי מתקדם לטיפול בפגיעות עיניים בחלק מבתי החולים. צריכה מוגברת של ציוד מתכלה, תרופות וחומרי חיטוי. צורך בהקמת צוותי ייעוץ מיוחדים לטיפול בפציעות המורכבות.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

שריפה בבית לאחר פיצוץ נוסף בלבנון (צילום :רשתות ערביות)

תגובת מערכת הבריאות הלבנונית

הפעלת תכנית חירום תוך חצי שעה מתחילת האירוע. גיוס כללי של צוותים רפואיים, כולל מתחומים שאינם רלוונטיים ישירות. ביצוע של לפחות 460 ניתוחים דחופים תוך יממה. העברת חלק מהפצועים לטיפול בסוריה ואיראן.

השלכות אפשריות לטווח ארוך

עלייה בביקוש להשתלות קרנית ואיברים מלאכותיים. צורך בשיקום ארוך טווח למאות פצועים. לחץ כלכלי על מערכת הבריאות הלבנונית, שכבר סובלת ממשבר כלכלי מתמשך.

אופנוע לאחר פיצוץ נוסף של מכשירים בלבנון (צילום: רשתות ערביות)
אופנוע לאחר פיצוץ נוסף של מכשירים בלבנון (צילום: רשתות ערביות)

הערכת מומחים ישראליים

מומחי ביטחון ורפואה בישראל מעריכים כי: המתקפה הדגימה יכולת מבצעית גבוהה, תוך יצירת נזק משמעותי למערך הרפואי של האויב. הפגיעה המשמעותית בכוח האדם של חיזבאללה עשויה להשפיע על יכולתו המבצעית בטווח הקצר והבינוני. יש לצפות לתגובה מצד חיזבאללה, אך יתכן שזו תתעכב עקב הצורך בטיפול בפצועים הרבים.

העיתונאי ברק רביד אישר מפי שני מקורות שמעורים בנושא, כי ישראל היא זו שעומדת מאחורי הפיצוץ מרחוק של אלפי מכשירי קשר אישיים (ווקי טוקי) שהיו בשימוש אנשי חיזבאללה כחלק מגל שני של מבצע מודיעני שהחל אתמול עם פיצוץ הביפרים. כמו כן טרם לכך, דווח ברשתות ערביות כי מטוסי קרב חצו את מהירות הקול כשנכנסו לדרום לבנון.

פיצוצים בהלוויה בלבנון, לאחר פיצוצי הביפרים אתמול (צילום :רשתות ערביות)

בסוכנות הידיעות הלבנונית מדווחים על פיצוצים של סוללות ליתיום בבתים, בנוסף למכשירים אחרים ברחבי בלבנון. כמו כן דווח על כטב"מים ברובע הדאחייה.

על פי הערכה האירוע הנוכחי חמור הרבה יותר מהראשון ברמה האסטרטגית שכן הוא משתק את כל מערך התקשורת של חיזבאללה. כלומר הארגון כרגע לא יודע מה היקף החדירה לציוד הקשר שלו.

בחיזבאללה ביקשו לכבות כל מכשיר אלקטרוני שברשותם, ועוד: "כל מי שיש לו רדיו או מכשיר בעל תדרי רדיו לכבות אותו במהירות. האויב שולח גלים גבוהים שמפוצצים מכשירי קשר וביפר", הודיעו, והוסיפו במקומות אחרים: "יש לבדוק את כל המכשירים הסלולריים והאלקטרוניים שיובאו לאחרונה, כדי לוודא שאינם ממולכדים.

יש לנתק באופן זמני את הסוללות של כל מכשיר טכנולוגי אלחוטי". באותו הזמן, ראש המועצה המבצעת של חיזבאללה, האשם סאפי אלדין, נשא נאום במהלך הלווית בנו - שנהרג אתמול מהפיצוץ.

בתוך כך הסהר האדום האיראני עדכן כי 95 פצועים בהפצצת מכשירי הביפר של חיזבאללה הועברו מלבנון לאיראן. לפני כן נשמעו אזעקות בגליל העליון ובגליל המערבי, ובצבא הודיעו ליישובים לפני כשעה וחצי להישאר בקרבת מרחבים מוגנים. לפני כן דווח בלבנון על תקיפות בדרום המדינה ודווח על נפגעים.