שורה של דיונים והערכות מצב החלה הבוקר (חמישי), כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו נמצא בקריה ומוביל את הדיונים. בשעה 16:00 כונסה הערכת מצב נרחבת ובשעה 19:00 התכנס דיון ביטחוני נוסף בפורום המצומצם, בהשתתפות מספר שרי ממשלה (השר דרמר, שר החוץ כ"ץ ושר המשפטים לוין). כמו כן, יו"ר ש"ס, אריה דרעי, משתתף גם הוא בחלק גדול של דיונים ביטחוניים שמתנהלים ברקע ההתפתחויות האחרונות. על פי גורמים בכירים שמעורים בפרטים: "ככל שהחמאס ברצועת עזה נחלש, כך השקעת הכוחות בגזרה בצפונית היא נרחבת ומשמעותית יותר".

לפי שעה, נסיעת ראש הממשלה נתניהו לניו יורק, במהלכה הוא צפוי לשאת נאום בעצרת הכללית של האו"ם, נותרה על כנה, ללא שינויים. נתניהו ופמלייתו צפויים להמריא במטוס כנף ציון בשעות הערב של יום שני ולשוב ארצה ביום ראשון הקרוב. עם זאת, בלשכת רה"מ מוכנים לשינויים בתכניות, בהתאם למצב הביטחוני: מצמצום התכנית של הביקור ועד לביטולו במקרה של הסלמה ביטחונית משמעותית מאוד.

מאשקלון לטהרן: כך פועלת איראן לגיוס סוכנים בלב ישראל

דובר צה"ל פרסם היום הודעה חריגה בה הצהיר כי צה"ל תוקף מטרות בלבנון והוסיף פניה ישירה לארגון הטרור חיזבאללה. בנוסף, הצהיר דובר צה"ל כי הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי, סיים אישור תוכניות לגזרה הצפונית. שר הביטחון יואב גלנט אמר הערב בדיון מערכתי על ההתפתחויות המבצעיות בצפון: ״בשלב החדש אליו נכנסנו במלחמה יש הזדמנויות משמעותיות אך גם סיכונים כבדי משקל - חיזבאללה נמצא בתחושת נרדפות, רצף הפעולות שלנו יימשך״.

בהודעה החריגה נכתב: "ארגון הטרור חיזבאללה הפך את דרום לבנון למרחב לחימה, וחימש לאורך עשרות שנים את בתיהם של האזרחים באמצעי לחימה, חפר תחתיהם מנהרות ועשה בהם שימוש כמגן אנושי. צה"ל פועל ליצירת ביטחון בצפון שיאפשר את חזרת התושבים לבתיהם, ולהשגת כלל מטרות המלחמה". 

תקיפה בדרום לבנון (צילום :רשתות ערביות)

במקביל, מטחים נורו לעבר הגליל המערבי בשעות אחר הצהריים ואזעקות נשמעו גם במג'דל שמס. כזכור, שמונה ישראלים נפגעו הבוקר מירי טיל נ"ט בגליל העליון. הם פונו לבתי חולים באזור וצה"ל הגיב באש לעבר מקורות הירי. 

ברק רביד דיווח בוואלה כי שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין דחה את ביקורו בישראל תוכנן לתחילת השבוע הבא על רקע ההסלמה בגבול הצפון, כך אמרו בכירים ישראלים שמעורים בנושא. 

על פי הפרסום הממשל האמריקאי חושש מאוד מהידרדרות של הלחימה בגבול הצפון לכדי מלחמה כוללת בין ישראל לבין חיזבאללה ומעביר בימים האחרונים מסרים בפומבי ובערוצים שקטים בדבר הצורך בבלימת ההסלמה. 

ברקע הדיווחים על ביטול הגעתו של אוסטין, הפנטגון הודיע כי שר ההגנה שוחח עם גלנט והבהיר לו: "כל מתקפה שעלולה להצית את ההסלמה – לא מסייעת לניסיונות להרגיע את השטח".

תקיפה בדרום לבנון (צילום: רשתות ערביות)
תקיפה בדרום לבנון (צילום: רשתות ערביות)

לדבריו המלאים של נסראללה >>

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נשא היום נאום בתגובה לפיצוצי הביפרים: "מה שקרה היה מבצע טרור גדול, ואנו נאמץ את ההגדרה של מה שקרה ביום שלישי ורביעי כשני מעשי טבח", הצהיר נסראללה. "הקמנו כמה ועדות חקירה פנימיות ולמדנו את כל התרחישים, ההשערות והאפשרויות, והגענו לתוצאה כמעט סופית. מעשי הטבח הם פשעי מלחמה או הכרזת מלחמה".

חסן נסראללה (צילום: צילום מסך)
חסן נסראללה (צילום: צילום מסך)

"אין ספק שספגנו מכה ביטחונית והומניטרית גדולה, חסרת תקדים בתולדות ההתנגדות בלבנון", אמר נסראללה בהצהרה חריגה. "מה שקרה עשוי להיות חסר תקדים באזור ובעולם. אנו יודעים שיש לאויב עליונות טכנולוגית. אני מודים בזה. אנו סומכים בצד שלנו על המאמצים, על ההתשה, על ההקרבה. יום אחד ידו של האויב על העליונה ויום אחד ידנו על העליונה. השביתה הגדולה והחזקה הזו לא הפילה אותנו ולא תפיל אותנו".

אירועי היום נמצאים בצל מתקפת הביפרים שבלבנון עדיין מתקשים לעכל. משרד הבריאות בלבנון דיווח אתמול על 20 הרוגים ולמעלה מ-450 פצועים לאחר שמכשירי קשר בדאחיה וכן באזורים נוספים בלבנון התפוצצו. הפיצוצים התרחשו גם בארבעת הלוויות של ההרוגים מגל הפיצוצים הקודם.

תקיפה בדרום לבנון (צילום: רשתות ערביות)
תקיפה בדרום לבנון (צילום: רשתות ערביות)

בנוסף, פורסם היום כי מוקדם יותר השבוע כוחות צה״ל שהיו בפעילות מארב בגבול הצפון, זיהו חשודים במרחב הגבול עם לבנון. כוחות גולני ואגוז הכווינו ירי ארטילרי וכלי טיס, וחיסלו שני מחבלים שניסו לבצע פיגוע מטען במרחב מוצב ׳ציפורן׳.

חיסול מחבלים בגבול לבנון (צילום :דובר צה"ל)