המלחמה עולה שלב: חיזבאללה ביצע שיגורים לעבר מטולה הערב (חמישי) ומספר פגיעות ישירות אותרו במבנים ביישוב. שריפות גדולות פרצו במקום, ואישה אחת נכוותה וסובלת מפגיעות קלות. זמן קצר לאחר מכן, דווח בכלי התקשורת הערבים כי צה"ל ביצע שורת תקיפות נרחבת וחריגה - בפעם השנייה בתוך שעות.

בצה"ל עדכנו שקני שיגור שהיו מוכנים לשיגור מיידי לשטח מדינת ישראל הותקפו בדרום לבנון. החל משעות הצהריים, כ-100 משגרים ותשתיות צבאיות נוספות הושמדו, ובהם כ-1,000 קני שיגור שהיו מוכנים לשיגור מיידי. עוד נמסר: "צה"ל ממשיך לפגוע ולגרוע יכולות טרור ותשתיות צבאיות של ארגון הטרור חיזבאללה".

לפי דיווחים שונים בלבנון, מספר התקיפות נע בין כחמישים לשבעים ברחבי הגזרה הלבנונית - תוך כעשרים דקות בלבד. בגל"צ דווח כי מאות קני רקטות שהיו מכוונות לעבר ישראל הותקפו. שלושה גורמי ביטחון לבנוניים מסרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי "עשרות תקיפות בוצעו ברחבי דרום לבנון, באחת המתקפות הקשות ביותר מאז אוקטובר".

תקיפות בלבנון 19.9.24 (צילום: רשתות ערביות)
תקיפות בלבנון 19.9.24 (צילום: רשתות ערביות)

בתוך כך, במטולה ממשיכים בכיבוי השריפות, אין חשמל במושבה ויש הרס עצום, מספר בתים עם פגיעות ישירות. ״אני לא ראיתי כאלו פגיעות מאז תחילת המלחמה״, אמר ראש המועצה דוד אזולאי. צה"ל עדכן את תושבי צפת, קרית שמונה, ראש פינה ויישובי הגולן הממוקמים צפונית לקצרין: להישאר בסמיכות למרחבים המוגנים.

תקיפות צה"ל בדרום לבנון. קני שיגור שהיו מוכנים לירי מיידי (צילום :דובר צה"ל)

בצל ההסלמה המשמעותית בימים האחרונים, גורמים בוושינגטון ששוחחו עם עיתון הוול סטריט ג'ורנל, הביעו חששות כבדים מפני איבוד שליטה והידרדרות למלחמה אזורית. "אני מאוד מודאג שהמצב יוצא מכלל שליטה", אמר גורם במשרד ההגנה האמריקאי.

מוקדם יותר השבוע, נפגש השליח האמריקאי עמוס הוכשטיין עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. גורם בממשל האמריקאי מסר לעיתון כי במפגש, הוכשטיין "הפציר" בנתניהו שלא לאשר מבצע צבאי נרחב. גורם ישראלי ששוחח עם העיתון אמר כי ישראל לא דוחה על הסף את הנתיב הדיפלומטי, אך הבהיר: "לא נחכה לנצח".

הרצי הלוי (צילום: דובר צה''ל)
הרצי הלוי (צילום: דובר צה''ל)

דובר צה"ל פרסם היום הודעה חריגה בה הצהיר כי צה"ל תוקף מטרות בלבנון והוסיף פניה ישירה לארגון הטרור חיזבאללה. בנוסף, הצהיר דובר צה"ל כי הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי, סיים אישור תוכניות לגזרה הצפונית. שר הביטחון יואב גלנט אמר הערב בדיון מערכתי על ההתפתחויות המבצעיות בצפון: ״בשלב החדש אליו נכנסנו במלחמה יש הזדמנויות משמעותיות אך גם סיכונים כבדי משקל - חיזבאללה נמצא בתחושת נרדפות, רצף הפעולות שלנו יימשך״.

בהודעה החריגה נכתב: "ארגון הטרור חיזבאללה הפך את דרום לבנון למרחב לחימה, וחימש לאורך עשרות שנים את בתיהם של האזרחים באמצעי לחימה, חפר תחתיהם מנהרות ועשה בהם שימוש כמגן אנושי. צה"ל פועל ליצירת ביטחון בצפון שיאפשר את חזרת התושבים לבתיהם, ולהשגת כלל מטרות המלחמה". 

דוברת הבית הלבן קארין ז׳אן פייר אמרה על המצב בלבנון: ״אנחנו מחויבים לביטחון ישראל. פתרון דיפלומטי עדיין ניתן להשגה אבל זה דחוף ביותר. חייבים להגיע לפתרון מהר. נמשיך בשיחות הדיפלומטיות. נמשיך לעבוד על עסקה להפסקת אש בעזה - זה יעזור להוריד את הטמפרטורה בכל האזור.