״מלחמה זה לא סרט. אני לא מרגיש כמו ג׳יימס בונד. אבל אני יכול להגיד אחרי חודשים של מלחמה שג׳יימס בונד קטן לידנו. כל לוחם שלי הוא הרבה יותר מג׳ימס בונד״ - כך אומר סא״ל מעוז שוורץ מג״ד גדוד 7007 של צה״ל, גדוד חי״ר במילואים שלוחמיו הם יוצאי חטיבת הנח״ל.

מספר הגדוד מזכיר את מספרו של בונד - 007, לכן בצה״ל תפס הכינוי: ״לוחמי ג׳יימס בונד״ ללוחמי הגדוד. שלוש פעמים הם נקראו למילואים בשנה החולפת. עכשיו הם סיימו את הסבב השלישי ויוצאים להתרעננות עד לסבב הרביעי.

תיעוד מההשתלטות על מוצב פלסטין (צילום: דובר צה''ל)
תיעוד מההשתלטות על מוצב פלסטין (צילום: דובר צה''ל)

תחילה הם הוקפצו ב-7 באוקטובר. הגדוד תימרן וכבש את ״מוצב פלסטין״. הכיבוש של המוצב הוא אחת מתמונות הניצחון של צה״ל בתמרון בעזה. אחר כך הוא כבש את מוצב ״אסקלן״ בציר החוף, שם נערך קרב קשה בו נפל אחד ממפקדי הכוחות בגדוד, סרן יובל זילבר ז״ל. 

יובל זילבר ז''ל (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
יובל זילבר ז''ל (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')


הגדוד המשיך בלחימה בעומק השטח בשכונת כרמה, ואחר כך בג׳בלייה. שם הביא הגדוד תמונת ניצחון נוספת - הפעם בהכנעת 280 מחבלי נוח'בה שהרימו ידיים ומסרו את עצמם, כשהם חצי עירומים לידי כוחות צה״ל. 

מחבלי חמאס נכנעים בג'באליא (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
מחבלי חמאס נכנעים בג'באליא (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

לאחר עוד מספר קרבות יצא הגדוד להפוגה ואז נקרא לסבב השני של מילואים, הפעם בגוש עציון. הסבב השלישי הגיע בתחילת הקיץ, אז נקראו לציר נצרים, מרכז הרצועה. הפעילות בציר היתה אבטחת המסדרון, תוך יצירת מגע מוגבל עם חוליות הטרור - קרב הגנה על תא השטח שצה"ל תפס. 

את הפעילות עשו לוחמי הגדוד בצורה טובה. הם יזמו מבצעים בשטח הרחיבו את מרחב ההגנה. פעלו לחשוף מנהרות ופירים וסיכלו חוליות מחבלים שניסו לזנב בכוחות. 

״בסבב הראשון אתה פועל מאפס למאה, במהירות יוצא להתקפה. המשימה היתה מאוד ברורה. אתה פועל בלב המיינסטרים הצה״לי. אומרים לך 'סע קדימה, תתקוף, תשמיד'. בסבב השלישי את עובד במוד ממוסד. אתה בקרב הגנה, התמשכות המערכה. אתה אומנם יוצא למתקפות אבל הן מוגבלות והמטרה שלהן להגן על הציר. אנחנו בסוג של בט״ש״ אומר סא״ל שוורץ. ״הינו רוצים לתקוף להיות יותר אגרסיביים״ הוא מוסיף. 

סא''ל מעוז שוורץ (צילום: דובר צה''ל)
סא''ל מעוז שוורץ (צילום: דובר צה''ל)

לדבריו, הלוחמים מגיעים עם מוטיבציה ותחושת שליחות: "הם מביטים לאחור ורואים שאין אף אחד שיעשה את זה במקומנו. הצבא עסוק בצפון, באיו״ש, בלחימה בעזה. יש לא מעט אתגרים״. אבל כמו אצל מרבית חיילי המילואים עולות גם הבעיות, המצוקות, השאלות הקשות בשל הימשכות המלחמה וחוסר הבהירות לגבי העתיד. 

״זה מעסיק את האנשים: סיימנו סבב שלישי. הלוחמים יוצאים הביתה. הם מנסים להניע את עצמם מחדש באזרחות. זה לא קל, מאוד מאתגר. יש בעלי עסקים שהעבודות קורסות. סטודנטים שדוחים את הלימודים בשנה. יש בעיות בבתים. יש כאלה שאומרים כי אחרי הסבב השלישי אין להם מקום עבודה לחזור".

יחד עם זאת הוא אומר: "כל אחד מהלוחמים יתייצב כשנקרא לו. אנשי המילואים הם אנשים מיוחדים, מסורים. אולם הם אומרים שהם נמצאים בכוכב לכת אחד וסביבם כולם מתנהלים בכוכב לכת אחר. הלוחמים שלי הם אריות, גיבורים אמיתיים. הם אומרים לי תני לנו להילחם, להיכנס, לנצח, להכריע".

סא''ל מעוז שוורץ (צילום: דובר צה''ל)
סא''ל מעוז שוורץ (צילום: דובר צה''ל)

שוורץ מציף גם חששות משלו: "אנחנו נסכן את החיים בהתקפה, אבל שתהיה תכלית לקריאה למילואים. אנחנו מאוד חוששים מזה שנגיע למצב שכל שלושה עד ארבעה חודשים נקרא למילואים כדי לאבטח את הציר מבלי להכריע, שהצבא יכנס להשתבללות. אנחנו שואלים מה החזון, מה היעדים לשנים הקרובות. תקראו לנו לסבב שישי ושביעי - אנחנו רוצים לדעת שאנחנו פועלים להכריע".

סא״ל מעוז שוורץ הוא איש חינוך. התלמידים בבית הספר באשדוד נאלצים להמתין לו עד אחרי החגים. השאלה כמה ימים הם יבלו יחד עד סוף שנת הלימודים מבלי שצה"ל יפריע להם.