ישראל הצליחה בימים האחרונים להפתיע את עצמה, את איראן ואת חיזבאללה ועל הדרך להדהים את כל העולם. עם זאת חשוב שנכיר את הצד השני שמאתגר אותנו וכדאי לשחק מולו בדרך ובשפה שלו.

ראשית, איראן ידועה במנטליות של סבלנות ואורך רוח. הכל נעשה באיראן מהראש ולא מהבטן. כך ביצוא המהפכה, כך בפרויקט הגרעין ועוד.
את זה היא מנחילה גם לשלוחותיה בלבנון ובאזורים נוספים במזרח התיכון.

להבות האירו את שמי לבנון: גל תקיפות שלישי בתוך שעות

תקיפות בדרום לבנון (צילום: רשתות ערביות)
תקיפות בדרום לבנון (צילום: רשתות ערביות)


במשך כמעט שנה סגרה איראן על ישראל. אחרי מתקפת החמאס ב-7 באוקטובר, היא הפעילה את כל החזיתות שלה על ישראל, כשהמרכזית בהן היא חיזבאללה בלבנון.

הפעם הייתה זאת ישראל שפעלה בסבלנות, מהראש ופחות מהבטן. השבוע הוגש לאיראן התשלום הראשון לפירעון ונראה שישראל פרסה את החוב לכמה וכמה תשלומים. סביר שהיא גם תגבה ריבית, כמקובל בשוק.

אחרי שצה״ל שחק לחיזבאללה את מערכי הפיקוד ומרכזי הידע במלחמת ההתשה בין הצדדים ב-11 החודשים האחרונים, הגיעה באופן מפתיע מגורם מסתורי מתקפת הביפרים שפירקה לאיראן את חיזבאללה מבפנים. המתקפה הפכה אותו לחשוף בפני המודיעין הישראלי, למסורבל, ובעצם הוציאה את הארגון לחלוטין משווי משקל.

ביום שישי הגיע התשלום השני בפירעון החוב: ישראל חיסלה את הרמטכ״ל החדש של חיזבאללה איברהים עקיל, מי שהוגדר כאחד המבוקשים בעולם. יחד איתו חוסלה כל צמרת כוח רדואן, כוח הלחימה המרכזי של חיזבאללה. 15 מהמפקדים המרכזים ביותר של הארגון בגזרת הדרום מצאו את עצמם בין המחוסלים בדאחייה.

תיעוד התקיפות בדרום לבנון (צילום :רשתות ערביות)

במקביל, במהלך השבת המשיך חיל האוויר באופן שיטתי לכתוש את מערכי הירי של חיזבאללה. צה״ל פיתח למעשה מודל כתישה למערכי השיגור: ברגע שהמודיעין מזהה הכנות לשיגורים לעבר ישראל, צה״ל מבצע שתי פעולות במקביל - מכין את העורף להתגונן, ובמקביל מבצע ציד משגרים באמצעות חיל האוויר שתוקף אותם. עד כה צה״ל השמיד מאות משגרים בלבנון.

נסראללה והפטרונים שלו באיראן רואים את הדברים ומבינים כי ישראל נחושה לפגוע בארגון הטרור חיזבאללה ולנטרל אותו. בינתיים היא עושה זאת טוב מאוד, מורגשת מצוקה של ממש בטהרן ובביירות.

תקיפות צה''ל בלבנון (צילום: רויטרס)
תקיפות צה''ל בלבנון (צילום: רויטרס)


ההחלטה כרגע היא בידי הדרג המדיני הישראלי - ברגע שתינתן פקודה, צה״ל יפעל בעוצמה חסרת מעצורים במטרה לפרק את היכולות של חיזבאללה. היעדים ברורים: השמדת הדאחייה, פגיעה בבונקרים בבקעת הלבנון, הרס עשרות כפרים בדרום לבנון שמשמשים בסיסי יציאה של חיזבאללה, פגיעה במאגרי הדלק של הארגון ועוד ועוד.

איראן מבינה היטב שהיא נמצאת בבעיה. אובדן חיזבאללה זה כמו לאבד ביחד יד, רגל וגם עין. לכן בטהרן ובדאחייה בביירות מחשבים כעת מסלול מחדש. נכון לכתיבת מילים אלה, חיזבאללה לא שינה את משוואת התקיפות. הוא לא יורה מהבטן - הוא עובד כעת מהראש. לחסן נסראללה יש כמה בעיות. אחת מהן היא שראשי הארגון, איתם נהג להתייעץ, מדלדלים משעה לשעה, ומי שנשאר הוא בגדר מנותק קשר.