מלחמת חרבות ברזל: אזעקות רבות נשמעו הלילה (בין שבת לראשון) ביישובים בעומק בארץ, פיצוצים נשמעו בחיפה שעברה יחד עם קריית ביאליק למצב אדום ולא יתקיימו בהן לימודים או פעילויות תרבות בשל המצב. גבר כבן 60 נפצע באורח קל מאוד כשנשרט קל מרסיס יירוט קטן סמוך לכפר בגליל התחתון. שריפה פרצה במגדל העמק. פגיעה ישירה ברפת בבית שערים שבעמק יזרעאל, מספר פרות נהרגו. פגיעה בחצר בית בקריית ביאליק. ישנם שלושה פצועים מרסיסים מגזרת קרית ביאליק, בהם: גבר כבן 70 במצב בינוני ושני פצועים קל, גבר כבן 70 ונערה בת 16.

בנוסף, אירוע טרגי התרחש כאשר נער בן 17 נהרג ועוד ארבעה נפצעו בתאונת דרכים סמוך לזרזיר, בעת שנסעו ברכב. מדובר בתאונת דרכים עצמית שנגרמה ככל הנראה מבהלה עם הישמע האזעקות באזור.

בהמשך להתרעות שהופעלו בשעות 6:24-6:32 ובשעות 6:52-7:00 במספר מרחבים בצפון הארץ, זוהו כ-85 שיגורים שחצו משטח לבנון, חלקם יורטו, זוהו נפילות במרחב קריית ביאליק, צור שלום ומורשת. בהמשך להתרעות שהופעלו בשעות 4:48 ו-5:10 במרחב עמק יזרעאל, זוהו כ-20 שיגורים שחצו משטח לבנון, מרביתם יורטו והשאר נפלו בשטחים פתוחים, אין נפגעים.

חיזבאללה פרסם כרוז רשמי בו נאמר: "הירי הבוקר לאזור חיפה זוהי תגובתנו הראשונית לפיצוצי הביפרים ומכשירי הקשר בלבנון".

שמעון סוויסה, תושב שדה יעקב שנרשמה נפילה כ-200 מטר מביתו, עלה לשידור ב-103FM ואמר: "המשפחה שקרובה לנפילה היא לא 'משפחת שטח פתוח', היא משפחה ככל המשפחות. אם יגידו לי שיש כזה דיוק שמטר מחוץ לבית הוא שטח פתוח עלא כיפאק, אבל זה נשמע כמו מדע בדיוני. אני הבוקר נשאתי עיניים מעלה, ואמרתי תודה לאל שככה זה נגמר, כי זה היה יכול להיות מקרה מאוד קשה".

מהמועצה האזורית עמק יזרעאל נמסר שיש נפילה אחת במרחב, נזק קל לרכוש. בנוסף, מספר מקרים של נפילת שברי ירוט בעקבות האירוע. צה"ל בתגובה תוקף בדרום לבנון. לראשונה מ-2006, חיזבאללה שיגר רקטות ארוכות טווח לישראל. על פי הערכות, חיזבאללה ירה 10 רקטות, והמטרה היא בסיס חיל האוויר ברמת דוד. חיזבאללה טוען, כי שיגר עשרות טילי פאדי 1 ופאדי 2 לעבר שדה התעופה רמות. יירוטים תועדו מעל שמי נהריה.

בוושינגטון שוקלים: עד כמה לתמוך בישראל במלחמה בלבנון
לא "שר על המדף": גדעון סער ויתר על תפקיד שר הביטחון

יירוטים מעל נהריה (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
יירוטים מעל נהריה (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

24 רקטות סה״כ שוגרו הלילה עד השעה 6 בבוקר. ב-3 גלי ירי לאזור רמת דוד ועמק יזרעאל - כולן יורטו באופן מלא. הנפילות שזוהו - הן שברי יירוט (גם הפגיעה ברפת בבית שערים וגם האזרח שנפצע קל). 2 הכטב״מים ששוגרו מעיראק - יורטו גם כן.

בתום הערכת מצב הוחלט כי החל מהבוקר, יתעדכנו הנחיות ההתגוננות של פיקוד העורף באזורי ההנחיה גולן צפון, קו העימות, גולן דרום, גליל עליון, מרכז הגליל, גליל תחתון, המפרץ והעמקים בהתאם להנחיות פיקוד העורף. במרחבי הנחייה גולן צפון, קו העימות, גולן דרום (למעט יישובי מוא״ז עמק הירדן) - בכפוף להנחיות פיקוד צפון. 

הנחיות פיקוד העורף 22.09.24 (צילום: דובר צה''ל)
הנחיות פיקוד העורף 22.09.24 (צילום: דובר צה''ל)

תיעוד מהתקיפות בלבנון. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

בנוסף, משרד החוץ האמריקאי קרא במהלך הלילה לאזרחים אמריקאים לעזוב את לבנון מיד כל עוד יש טיסות מסחריות מנמל התעופה של ביירות. "אם המצב הביטחוני יחריף עוד יותר ייתכן שלא יהיו טיסות מסחריות", נמסר ממשרד החוץ האמריקאי. במהלך הלילה, אזעקות רבות הופעלו באזור יקנעם והסביבה. הדי פיצוצים נשמעו בחיפה.

כמו כן, בתום הערכת המצב בצה"ל, הוחלט על ביטול יום הגיוס ביום ראשון ודחיית הצו הראשון למיועדים לשירות ביטחון בחיפה ובטבריה. כמו כן, מאות הותקפו ביממה האחרונה, בהם משגרים ואלפי קנים לצד תשתיות צבאיות נוספות: צה"ל השלים רצף תקיפות נוסף בדרום לבנון.

מטוסי קרב של חיל האוויר, בהכוונת אמ"ן ופיקוד הצפון, תקפו כ-290 מטרות, בהם משגרים ואלפי קנים, לצד תשתיות צבאיות נוספות במספר מרחבים בדרום לבנון משעות אחר הצהריים. צה"ל תקף ברצף תקיפות נוסף כ-110 מטרות של ארגון הטרור חיזבאללה, בהם משגרים ותשתיות צבאיות במספר מרחבים בדרום לבנון.

כזכור, לאור התחממות הזירה הצפונית בהמשך למתקפת הביפרים וחיסול הבכירים בדאחייה בבירות, דובר צה"ל דניאל הגרי הודיע אמש על שינוי ההנחיות מקו חיפה וצפונה. פיקוד העורף העלה את רמת הכוננות מחיפה צפונה למצב 2, כלומר מותר להגיע לעבודה ולעסקים רק במקומות שבהם יש מרחב מוגן בסמוך. בית נפגע בפגיעה ישירה בקדיתא ליד צפת, לאחר עשרות רקטות ששוגרו לצפון.

דובר צה''ל תא''ל דניאל הגרי (צילום: דובר צה''ל)
דובר צה''ל תא''ל דניאל הגרי (צילום: דובר צה''ל)

בנוסף נמסר מדוברות המשטרה כי זוהתה נפילה על ציר 89 סמוך לעין זיתים, שוטרי המחוז הצפוני וחבלנים פועלים במקום על מנת לפתוח את הכביש לתנועה. מאוחר יותר דווח בלבנון כי כטב"ם מסוג "הרמס" של חיל האוויר הופל על ידי חיזבאללה.

לפי דובר צה״ל, נורו עשרות שיגורים לגליל, מתוכם כ-10 לקריית שמונה. עשרה צוותי כיבוי פועלים לכיבוי מספר שריפות שפרצו ביער ביריה, בעקבות ירי רקטות מלבנון. בנוסף, ביישוב בגליל העליון שלושה צוותי כיבוי פועלים להשתלטות על שריפה שפרצה כתוצאה מפגיעה ישירה בבית. בגוש חלב ובבית הלל לוחמי אש השיגו שליטה על שריפות.

בו בעת, ישראל תקפה משגרים שכוונו לירי לגליל, ולפי הדיווחים צה״ל ביצע ״חגורת אש״ עם 100 תקיפות בלבנון. מדובר צה"ל נמסר כי כ-180 מטרות ואלפי קני משגרים הושמדו בסדרת תקיפות בדרום לבנון.