צה״ל לקח אחריות אתמול (שבת) על התקיפה הממוקדת בדאחיה בביירות, בה חוסל איברהים עקיל, בכיר בחיזבאללה ומפקד מערך המבצעים של הארגון, יחד עם 15 מחבלים, ביניהם בכירים בכוח רדואן. אירועים אלה יוצרים שינוי עמוק בחיזבאללה, שמתחיל להתגלגל לכדי לחץ על מזכ"ל הארגון, חסן נסראללה, להגיב בצורה חריפה כלפי ישראל. בעוד שטהרן, התומכת העיקרית של הארגון, נוקטת בגישה זהירה ומתחמקת ממעורבות ישירה, בתוך חיזבאללה עצמו רוחשות מגמות חדשות.

החיסולים האחרונים ופיצוצי הביפרים ומכשירי הקשר של פעילי הארגון לא רק שהפילו מפקדים בכירים בארגון, אלא חשפו חולשה מודיעינית שגורמת למפקדי השטח להרגיש מאוימים יותר מאי פעם: "מפקדי השטח של הארגון יודעים כעת שהם מטרה ברורה, וכי ישראל יודעת יותר מדי על המתרחש בתוך הארגון״, אמר בשיחה עם ״מעריב״ פרופ׳ אמציה ברעם, חוקר לענייני המזרח התיכון.

בוושינגטון שוקלים: עד כמה לתמוך בישראל במלחמה בלבנון
גלנט בפוסט בטוויטר: "חיסול מפקדי חיזבאללה הוא סגירת מעגל אישית עבורי"

אותם מפקדים, אשר רבים מהם מקיימים קשר ישיר עם נסראללה, לא מסתירים את תחושותיהם. "המפקדים בשטח מרגישים השפלה עצומה מפיצוצי הביפרים, מהחיסולים, ומההבנה שהם יכולים להיות הבאים בתור״, אומר ברעם. ״מצב זה מוביל ללחץ מצידם, שהולך וגובר על נסראללה לבצע פעולות משמעותיות כנגד ישראל, חרף ההתנגדות האישית שלו להסלמה כוללת. הוא אמנם לא רוצה מלחמה כוללת״, מסביר ברעם, ״אבל הלחצים מלמטה, ממפקדי השטח - רק הולכים וגוברים״. 

תיעוד מהתקיפות בלבנון. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

בעוד שחיזבאללה אינו מתנהל כמו ארגון דמוקרטי, המערכת הפנימית שלו מעניקה למפקדי השטח יכולת השפעה מסוימת על קבלת ההחלטות: "בחיזבאללה, למפקדים יש השפעה רבה יותר מאשר בארגוני טרור אחרים. רבים מהם יכולים לקיים קשר ישיר עם ההנהגה הגבוהה, ולהעביר מסרים ישירות לנסראללה״, אומר. ״המפקדים בשטח מנצלים את הקשרים הללו כדי לדחוק בנסראללה לפעול, מתוך חשש שגם הם עלולים למצוא עצמם על הכוונת״. 

"נסראללה לא מעוניין במלחמה כוללת, אבל הלחץ שמופעל עליו מהמפקדים בשטח משנה את התמונה״, הסביר. ״ייתכן שנסראללה ימצא עצמו נאלץ להיענות ללחצים הפנימיים כדי לשמור על תמיכת מפקדיו. חיסול 15 מפקדים בכירים כבר מקשה עליו להמשיך בקו ההססני שלו - ומחייב אותו להגיב בצורה משמעותית מאוד״, הוסיף.

הבחירות העומדות לנקמה בפני נסראללה מגוונות, והן נעות בין פעולות מוגבלות על מטרות צבאיות בלבד - ועד להסלמה רחבה שתפגע בערים הגדולות בישראל. על אף החיסולים המשמעותיים בקרב מפקדי הארגון, יכולת השיגור של חיזבאללה לא נפגעה משמעותית.

ראש מערך המבצעים של חיזבאללה, איבראהים עקיל (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')
ראש מערך המבצעים של חיזבאללה, איבראהים עקיל (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

"הפגיעה בקצונה הבכירה לא מספיקה כדי לשתק את יכולות השיגור של הארגון״, הסביר. ״הסוללות שמחזיקות את מערך הטילים של חיזבאללה מתופעלות על ידי צוותים שעברו הכשרה איראנית, ואלה נותרו ברובם ללא פגע. מפקד סוללה כזה יכול להיות בדרגה המקבילה לרב סרן או סגן אלוף בלבד, ועל אף שהפגיעה בקצונה פוגעת בניהול המלחמה, יכולת שיגור הטילים עדיין קיימת״.

חיזבאללה מחזיק עדיין במערך מרשים של טילים מדויקים שיכולים לפגוע במטרות רבות ברחבי ישראל, וההחלטה אם להפעילם תלויה כעת במנהיגות הארגון. "אם נסראללה יחליט ללכת לכיוון מלחמה כוללת, הוא יכול לשגר כמויות גדולות של טילים מדויקים לכל רחבי הארץ״.