מלחמת חרבות ברזל: מסוקי קרב של חיל האוויר תקפו הלילה (בין ראשון לשני), באופן ממוקד ובהכוונה מודיעינית של אמ״ן ופיקוד הדרום, מחבלים מארגון הטרור חמאס שפעלו במתחם פיקוד ושליטה במרחב ששימש בעבר כבית ספר ״ח׳אלד בן אלוליד״ במרכז רצועת עזה. בנוסף, במהלך הלילה הופעלו אזעקות רבות בדרום רמת הגולן. כטב״ם ששוגר מעיראק וחצה משטח סוריה לישראל יורט בהצלחה.

מתחם הפיקוד והשליטה שימש את מחבלי החמאס לתכנון והוצאה לפועל של פעולות טרור נגד כוחות צה״ל ומדינת ישראל. מצה"ל נמסר, כי טרם התקיפה ננקטו צעדים רבים בכדי לצמצם את הסיכוי לפגיעה באזרחים, לרבות שימוש בחימוש מדויק, חוזי מהאוויר ומידע מודיעיני נוסף.

בכיר איראני: "ייתכן שהמסוק של ראיסי התרסק כתוצאה מפיצוץ מכשיר קשר"
יחיא סינוואר חוסל בתקיפת צה"ל ברצועת עזה? | בן כספית

כזכור, בישראל נבדקת האפשרות שיחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה, אינו בין החיים. את ההשערה העלו מספר מומחים באמ"ן העוסקים בזירה הפלסטינית, אך נכון לעכשיו אין בידיהם תימוכין או הוכחות בשטח. במקביל, בשירות הביטחון הכללי (שב"כ) דוחים את האפשרות ומאמינים שסינוואר חי. על פי התיאוריה הנבדקת, ייתכן שסינוואר נהרג במהלך פעילות צה"ל, מבלי שהדבר נודע או פורסם לציבור.

הרצי הלוי על המצב הביטחוני (צילום: דובר צה"ל)

גורם בקיא בנושא ציין כי "היו גם בעבר מקרים בהם הוא נעלם וחשבנו שהוא נהרג, אך לאחר מכן הוא צץ בחזרה". כרגע, הסיכוי שסינוואר אכן נהרג אינו גבוה, אך המידע עדיין בבדיקה.

כזכור, ברקע המבוי הסתום במגעים לעסקת חטופים, שנוצר בגלל הפערים בין עמדות הצדדים שהמתווכות לא מצליחות לצמצם, ומתוך המאמצים למנוע מלחמה בין ישראל לחיזבאללה - בזמן האחרון, ובאופן חשאי, מתגבשת בין הצדדים תכנית חלופית.

על פי המקורות המעורים, בקרב בכירי הממשל האמריקאי התגבשה ההבנה כי מתווה לעסקה שמבוסס על שלבים "לא עובד", ולכן יש לעבוד על רעיונות חלופיים. התכנית החלופית מדברת על איחוד של שלבי העסקה. שורה של גורמים, גם בישראל וגם בארצות הברית, לאחרונה מגיעים למסקנה כי חייבים לדלג על שלב הביניים, כי כל מהלך המו"מ מוכיח שהוא מקשה על הצדדים להשיג הסכמות.

יחיא סינוואר (צילום: רויטרס)
יחיא סינוואר (צילום: רויטרס)

הרעיון החלופי מציע עסקה כוללת, בשלב אחד, כאשר כל החטופים, החיים והמתים, חוזרים לישראל בפעימה אחת; המחבלים משתחררים מבתי הכלא הישראלים; המתווכות מתחייבות על פירוז רצועת עזה ועל הוצאת ראשי חמאס למדינה שלישית. על פי התכנית החלופית שנידונה, בתמורה לכל הסעיפים המוזכרים מעלה, ישראל תתחייב לצאת משטח הרצועה - תוך ההתחייבות של המתווכות להציב בעזה כוח רב-לאומי שיפקח על יישום ההסכם, בדגש על פירוז הרצועה מנשק (פירוק מחסני הטילים שנותרו לחמאס, הריסת המנהרות וכו').