אחרי גל התקיפות השני, הודיע דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי בהצהרה לציבור כי מטוסי חיל האוויר עומדים לפגוע בבקעא - והזהיר את תושבי האזור להתרחק. זאת לאחר שמאות מטוסים משתתפים מאז שעות הבוקר (שני) בגל תקיפות נרחב נגד מטרות טרור של חיזבאללה בלבנון. על פי גורמים צבאיים, צה"ל יצא לתקיפה רחבה וייזומה לגריעת יכולות ותשתיות ארגון חיזבאללה. בצה״ל מציינים כי הם אינם תוקפים סתם בתים וזהו המבצע הרחב ביותר שבוצע מאז מלחמת לבנון השנייה ב2006.

בהצהרה שמסר דובר צה"ל, אמר כי הותקפו יותר מ-300 מטרות עד כה משעות הבוקר. בנתיים ללא שינוי בהנחיות פיקוד העורף, אולם הגרי הודיע כי יש לנהוג בתשומת לב ובדריכות. "אנחנו ננקוט בכל צעדי הזהירות הנדרשים ונעדכן בכל שינוי באופן מיידי. מקיימים הערכת מצב בפיקוד העורף ונעדכן במיידית אם המצב ישתנה", מסר.

סיכול ממוקד: חיל האוויר תקף מחבלי חמאס שהשתלטו על ביה"ס במרכז הרצועה
שר המשפטים יריב לוין מפעיל אסטרטגיה מבריקה נגד שופטי העליון | אברהם בלוך

הגרי המשיך והזהיר את תושבי הבקעא, ובייחוד את התושבים שנמצאים בתוך מבנים ובהם אמל"ח, להתרחק מיד "לשם ביטחונכם והגנתכם". עוד הוסיף כי "חיזבאללה מתכוון לשגר אותו לעבר שטח ישראל, ולא נאפשר את זה. חיזבאללה משקר לכם ומסכן אתכם. הישמעו לאזהרות שהועברו על ידי צה"ל לשם ביטחונכם ולשם משפחותיכם". עוד ציין כי זו הפעם הראשונה שפונה באופן הזה לתושבי לבנון, בנוהל שהיה נהוג עד כה רק ברצועת עזה.

עוד ציין כי בין היתר בבתים שהותקפו היה טיל שיוט שמגיע לטווח של כ-200 ק"מ, עם ראש קרב של כ-300 ק"ג. "יש לנו תוכנית מלאה שהצגנו אותה ואנחנו מממשים מבצע אווירי רחב מאוד. נמשיך לפעול כי יש לנו משימה להחזיר את תושבי הצפון", הוסיף.

פגיעה במבנה בו הוסתר אמל"ח בכפר ג'בל אל בטם, כ-5 ק"מ מזרעית (צילום :דובר צה"ל)

בין היתר בתקיפות היום דווח על סדרת תקיפות באזור ג'בל, כ־40 ק"מ צפונית לביירות. מאז הבוקר הותקפו למעלה מ- 300 מטרות וככל הנראה הם ימשכו אל תוך הערב והלילה. גל התקיפות בוצע במקביל באזורים רבים במדינה ורשת סקיי ניוז בערבית מדווחת ממקורותיה על חיסולו של בכיר חיזבאללה השיח' עלי אבו ריא.

במקביל, מטח נרחב נורה לעבר יישובי הצפון, כשאזעקות הופעלו בין היתר בצפת, ראש פינה וכן גם באזור הכנרת. בן 50 נפצע באורח קל מרסיסים. קודם לכן, אמר שר הביטחון גלנט בהערכת מצב למוכנות העורף, ברקע ההתפתחויות הביטחוניות בגזרה הצפונית: ״בשלב החדש אליו נכנסנו למלחמה - ההצלחה שלנו תלויה גם בהתנהלות נכונה של העורף. לפנינו ימים בהם הציבור יצטרך לגלות קור רוח״.

הדי עשן בלבנון מתקיפת צה''ל (צילום :רשתות ערביות)

בצל גל התקיפות השני של צה"ל בלבנון, אזעקות נוספות נשמעו לפני זמן קצר במספר יישובים בצפון הארץ. מדובר צה"ל נמסר כי זוהו 35 שיגורים מלבנון. גבר בן 59 נפצע באורח קל מרסיסים. בנוסף, צעיר בן 25 נפצע  קל לאחר שנחבל בדרך למקום מוגן ו-3 נפגעי חרדה

תקיפות חריגות בלבנון (צילום :רשתות ערביות)
הצהרת דו"צ על התקיפות בלבנון (צילום :דובר צה"ל)

דובר צה״ל בערבית, אל״ם אביחי אדרעי מסר גם הוא: "אזהרה דחופה לתושבי הכפרים בלבנון. אם אתם נמצאים במבנה או ליד מבנה שחיזבאללה עושה בו שימוש לאחסון נשק או אמצעי לחימה, עליכם לפנות את המבנה הזה ולהתרחק ממנו לאלתר. כל מי שנמצא ליד פעילי חיזבאללה או אמצעי לחימה של הארגון מעמיד עצמו בסכנה".

תיעוד של השמדת טיל השיוט, המחבלים והבית ממנו התבצע ניסיון השיגור (צילום :דובר צה"ל)

גורמים ישראלים בכירים מסרו ל'מעריב': "הפעולה עוצמתית ביותר ברחבי לבנון (המכה הרביעית) וכרוכה גם בהנחיות לפינוי אוכלוסייה בלבנון שיש בבתיהם וביישובם טילים. מדובר בגריעת יכולות בהיקף רחב ביותר". הרמטכ״ל רב אלוף הרצי הלוי נמצא במוצב הפיקוד העליון משעות הבוקר ומנהל את המבצע.

"יש לציין כי ישראל השאירה מדרגה שמאפשרת להימנע ממלחמה כוללת, אבל זה מאוד תלוי בהחלטות נסראללה ואיראן. צעדי ההמשך ייגזרו מההתפתחויות בשטח, יש אלמנטים שונים שעדיין יוצרים מרווח, אבל המכה של צה"ל היא עוצמתית ביותר, מבוססת מודיעין איכותי וגם אלמנט של פינוי תושבים - אלה דברים נפיצים ביותר מבחינת חיזבאללה. זה לא מה שנסראללה ציפה לו".

"לכל תושבי הכפרים בלבנון, בזמן הקרוב נתקוף מטרות בלבנון, קוראים לכם להתרחק מיד, חיזבאללה מסכן אתכם". מספר עיריות ומועצות מקומיות בצפון, ביניהן ראש פינה, חיפה וקריית ביאליק, הצטרפו לקריאה והוציאו הודעות לתושביהן שהזהירו מפני יום עצים מצד צה''ל שיביא לתגובה נרחבת של האויב, ולפיכך הורו להם להישמע להנחיות פיקוד העורף. קריית ביאליק הודיעה על הגבלת התקהלות, הפסקת לימודים והמשך פעילות במקומות העבודה בתנאי שהם בעלי מרחב מוגן.