צה״ל מבצע מאז שעות הבוקר עשרות, אולי מאות, גיחות הפצצה של חיל האוויר בלבנון. המטרה היא לדלל לחיזבאללה את מערכי ויכולות השיגור של טילים. כרגע מדובר בטילים קצרי הטווח. כאלה יש לו בעשרות אלפים. 

חיזבאללה פיזר את הטילים בכל מקום: בבתים, בבתי ספר, בגני ילדים, במרפאות, במסגדים. צה״ל יודע איפה מונחים חלק לא מבוטל של החימושים. לכן, הבוקר (שני) קרא דובר צה״ל תא״ל דניאל הגרי לאוכלוסייה בלבנון להתפנות מאותם מבנים או לא להימצא בסמוך לאותם משגרים, כי צה״ל עומד לתקוף ולהשמיד אותם.

צה״ל נמנע מלפגוע באוכלוסייה, בהם נשים וילדים, כי ישראל היא מדינה עם ערכים יהודים, כי ישראל זקוקה לגיבוי של מדינות העולם. אחד מתפיסות ניהול המלחמה של ישראל היא העברת הלחימה לצד השני. זה מה שישראל עושה מאז יום רביעי, כך לפחות על פי פרסומים זרים.

תקיפות משמעותיות בלבנון  (צילום: רשתות ערביות)
תקיפות משמעותיות בלבנון (צילום: רשתות ערביות)


האמת, אפשר ללכת עוד טיפה אחורה. זה מה שישראל עושה על פי הפרסומים הזרים מזה כשבועיים, לאחר שכח מיוחד פשט על מפעל החימושים בתת הקרקע בסוריה והשמיד אותו.

לישראל יש יתרונות מובהקים ביכולות לחימה: חיל אוויר, חיל ים, מערך מודיעין, יחידות תותחנים עם יכולות דיוק קטלניות ועוד. ישראל כרגע מפעילה את המערכים הללו כדי לכתוש את הצד השני. היא העבירה את זירת הלחימה לצד האויב מבלי להכניס לשטח גייסות. היא גורמת לצד השני לאבד מערכי פיקוד ושליטה, לאבד מפקדים, ולאבד יכולת אש ונכסים טקטיים. 

תקיפות בלבנון (צילום: דובר צהל)
תקיפות בלבנון (צילום: דובר צהל)


התפיסה היא שאם נידרש להכניס כוחות קרקעיים, הצד השני שמחכה לכניסה יהיה מותש, מבולבל, עייף ורעב, מה שיקל ויוריד את הסיכון לכוחות המתמרנים. 

לנו כרגע יש את הזמן והיכולת. ואגב, גם אם נהרוג בטעות בכפר קנא בלבנון מאה אזרחים, כנראה שאיש לא יכול לעצור את ישראל. כי היא סיפקה הבוקר אליבי מקדים וצודק לקהילה הבינלאומית באשר הימצאות חימושים בכל המרחבים האזרחיים בלבנון. 

אגב, בכל מה שנאמר עד עתה, צריך לקחת בחשבון שמלחמה היא ממלכת אי הוודאות. החוסר הזה בידע משחק תמיד לשני הצדדים. הדוגמא לכך היא במידע שפרסם רק אתמול ב"מעריב" בן כספית באשר לגורלו של היעד מספר 1 של ישראל יחיא סינוואר, לפיו בישראל בוחנים את האפשרות שהוא נהרג בהפצצה של חיל האוויר על יעד, מבלי שבישראל ידעו מראש כי הוא נמצא באותו היעד. 

בחזרה ללבנון. ישראל פועלת כעת באופן סדור, במהלכים התקפיים. כאשר היא בוחרת לעצמה את היעדים, את התכנון לתקיפה ואת הדרך של התקיפה. כך אמורה להתנהל מערכה עצימה שהכוח והיוזמה בידיים שלך.