ראשוני: חיל האוויר ביצע הערב (שני) סיכול ממוקד בביירות, לאחר ירי מטחים לאורך כל אחר הצהריים לעבר יישובי ישראל. לפי דיווחים בלבנון, יעד התקיפה הוא מספר 3 בחיזבאללה - עלי כרכי. גורם ביטחוני לבנוני אמר כי מצבו של כרכי טרם ידוע, ומאוחר יותר בשעות הערב פרסם חיזבאללה הצהרה לפיה: "כרכי שרד את התקיפה, והוא בריא ושלם. הוא הועבר למקום מסתור".

עלי כרכי, מפקד ״חזית הדרום״ של חיזבאללה, הוא הדמות הצבאית הבכירה ביותר שנותרה בארגון הטרור אחרי חיסולם של פואד שכר ואבראהים עקיל. לפי דיווחים גם היה אמור לקבל חלק מסמכויותיו של עקיל שחוסל. כרכי, כמפקד חזית הדרום, שתחתיו נמצאות שלוש אוגדות החזית, פיקד על כל מהלכי הלחימה של חיזבאללה נגד צה״ל ויישובי הצפון במהלך כל חודשי המלחמה.

גורם לבנוני ששוחח עם רויטרס תחת עילום שם כי לא הייתה לו הרשאה לדבר עם התקשורת מסר כי: "זהו היום הקטלני ביותר בלבנון מאז תום מלחמת האזרחים האכזרית שנמשכה 15 שנים".

שרשרת הפיקוד הצבאית של חיזבאללה (צילום: דובר צה''ל)
שרשרת הפיקוד הצבאית של חיזבאללה (צילום: דובר צה''ל)

בתוך כך קיים שר הביטחון יואב גלנט הערכת מצב מבצעית בחמ״ל אגף המבצעים בקריה, יחד עם האלוף עודד בסיוק וראש מחלקת המבצעים אלוף משנה נמרוד ציבולסקי.

"אני רוצה להביע הערכה גדולה לצה"ל, חיל האוויר, אגף המבצעים, פיקוד הצפון, פיקוד העורף, אגף המודיעין - כל מי שלוקח חלק באופרציה המורכבת הזאת, מהאנשים שנמצאים כאן ועד לאלה שנמצאים בקוקפיטים או במקומות אחרים, התוצאות הן מרשימות ביותר״, אמר.

"אנחנו קבענו לפני שבועות אחדים את העברת מרכז הכובד של צה"ל במערכה מגזרת הדרום אל גזרת הצפון, והמטרה היא להחזיר בביטחון את תושבי הצפון לבתיהם", המשיך. "השבוע האחרון מדגים היטב את מה שאני מדבר עליו, בשבוע אחד אפשר לומר שנסראללה נשאר בודד בצמרת במובנים רבים. כוחות רדואן ספגו את המכה האנושה של חיסול כל הצמרת שלהם - מפקדי הגזרות, החטיבות, ואנשי המטה בראשם עקיל. הוצאנו מכשירות יחידות שלמות בתוך מערכים השונים כתוצאה מהפעילויות שהיו בתחילת השבוע בהם נפגעו הרבה מאוד מחבלים".

"אני חושב שהיום הזה זה גולת כותרת, ביום הזה למעשה הגענו למצב שעשרות אלפי רקטות, טילים מדויקים ואחרים יוצאים מכשירות", אמר גלנט. "לעניין הזה יש משמעות מכרעת על יכולות חיזבאללה והפעולה הזאת היא פעולה שצה"ל מבצע אותה במקצועיות, בצניעות ובאיכות מאוד גבוהה ואתם ראויים לכל ההערכה. מה שנבנה במשך 20 שנה, מאז מלחמת לבנון השנייה, למעשה, הולך ונגרס על ידינו והפעולה הזאת היא פעולה מרשימה מאוד".

עוד אמר השר, כי "זה השבוע הכי קשה שהיה לחיזבאללה מאז שהוא נוסד והתוצאות מדברות בעד עצמן. יש פה מכה בשרשרת הפיקוד והשליטה, במחבלים עצמם ברמות שונות, במערכי הירי המשמעותיים ומכה מורלית מאוד מאוד קשה שהוא לא יוכל להתעלם ממנה. למרות כל מה שאמרתי, לאויב יש כוונות לירות עלינו למקומות שונים ברחבי הארץ והמשמעות של הדבר הזה זה שאתם צריכים להתריע ואזרחי ישראל בכל המקומות חייבים להישמע להוראות פיקוד העורף. זה דבר חשוב מאוד ומרכזי מאוד".

יואב גלנט (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
יואב גלנט (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

כזכור הבוקר חשף דובר צה"ל כי על פי מודיעין מדויק המבנים אותם צה"ל תוקף מכילים רקטות, טילים, משגרים, כלי טיס בלתי מאויישים ותשתיות צבאיות נוספות. אותם חיזבאללה מאחסן במרחבים אזרחיים, דובר צה"ל קרא לתושבים בדרום לבנון ובבקעא להתפנות מבתיהם במידה ומכילים אמל"ח.

מנגד שיגר חיזבאללה מהבוקר כ-150 שיגורים לעבר ישראל, מתוכם כעשרה שיגורים אשר שוגרו באופן חריג לאזור השומרון. מרחק של כ-100 קילומטרים מגבול לבנון ומזרחית לגוש דן, זהו טווח הירי הרחוק ביותר של חיזבאללה מאז החלה המלחמה. צה"ל מסר כי חיל האוויר ממשיך לתקוף ופועל להסרת איום על אזרחי מדינת ישראל ולגריעת היכולות והתשתיות הצבאיות של ארגון הטרור חיזבאללה.