על רקע הדיווחים אודות האפשרות כי מנהיג חמאס יחיא סינוואר חוסל, שוחחנו עם ד"ר מיכאל מילשטיין, ראש הפורום ללימודים פלסטינים במרכז דיין אונ' ת"א וחוקר בכיר למדיניות ואסטרטגיה.

במטרה להסתיר את היעלמות סינוואר: הצעד החריג שביצעו בחמאס | דיווח

כך הוא אמר: "קודם כל, הטייטל הוא סימן שאלה לגביי מותו של סינוואר. חשוב להתחיל מהעולם של הסבירויות, אין לי יכולת לאשש או לאמת את זה. אני מזכיר שזו לא פעם ראשונה שמודיעים על ניתוק קשר, או על היותו של סינוואר מנותק קשר. מה שמופיע ברשתות הפלסטיניות באופן נרחב זה יכול להיות שזה בכלל תרגיל של היהודים, שסינוואר יאותת עוד אות חיים ואז היהודים יסגרו עליו מעגל. עד שלא יהיה אישוש מסודר מאוד, אני לא חושב שאפשר להתייחס לדיווח הזה. מבחינת היותו מחוסל, מבחינת איזושהי עובדה. עד שלא ברור לגמרי מה גורלו, הנחת העבודה צריכה להיות שהוא חי, קיים ופעיל".

עוד אמר ד"ר מילשטיין: "אם וכאשר יהיו באמת אינדיקציות, זה לא מחייב דווקא הכרזה של חמאס. כמו שהיה עם דף, שברור לגמרי מכל האינדיקציות המודיעיניות, שהוא חוסל. למרות שחמאס עצמו מתעקש להגיד שהאיש חי. אז אם באמת נגיע למצב שבו חד ערכי, שאנחנו יודעים שהוא מחוסל, אני אגיד את זה בצורה כזו: כמובן זאת דרמה ענקית, זאת לא עוד סתם חיסול של מחט. היא יוצרת פגיעה מורלית וגם פגיעה תפקודית בחמאס. זה בעצם הבן אדם שכרגע מפקד גם על הלחימה, גם על המו"מ, גם את השליטה של חמאס בעזה. זה לגמרי יוצר איזושהי פגיעה עמוקה בחלל".

החוקר הוסיף: "אחרי שאמרתי את כל זה, אני אומר עכשיו דבר מהותי. חמאס היא ארגון שכבר ספג מכות דומות קשות מאוד בעבר ויודע להשתקם בסופו של דבר. אם אתה לא תהיה נוכח בעזה, עם 'בוטס און דה גראונד', כלומר עם כיבוש מלא של עזה, קח בחשבון שאחרי מסע חיסול סינוואר, כנראה הולך להיכנס מישהו אחר במקומו ולנהל את הדבר שנקרא חמאס. זה יהיה פחות מסינוואר, זה לא יהיה עם אותו ניסיון, אותה כריזמה ואותה פופולריות, אבל תהיה לזה חלופה. זו הנחת העבודה שישראל צריכה לעבוד לפיה".

"שום דבר לא הולך להשתנות דרמטית, נקרא לזה ככה, מהרגע שהוא מת. כלומר, לא הולך להתפורר כל חמאס ולא הולכת להיעלם השיחה העממית של חמאס. אם אתה רוצה לשנות דברים בעזה, אתה תצטרך לשלוט על עזה מלא. מה שכרגע לא נראה לי שיש יכולת או מוטיבציה", סיכם ד"ר מילשטיין.