אתמול (שלישי), העידו בפני "ועדת החקירה האזרחית" אייל ושרון אשל, הוריה של התצפיתנית רוני אשל ז"ל שנפלה במוצב נחל עוז ב-7 באוקטובר. במסגרת העדות חשפה האם שרון גילוי מזעזע הנוגע להתנהלות חיילים וקצינים לכאורה בחמ"ל נחל עוז שעלה באש בזמן חדירת המחבלים לבסיס. 

שרון אשל אמרה בעדותה: "בתוך החמ"ל היו ארבעה קצינים ושני לוחמים של גולני. הם ברחו מהחלון והשאירו את הבנות מאחור. איפה נשמע שקציני צה"ל בורחים ראשונים ומשאירים חיילות מאחור, מפקירים אותן? אנחנו לא מבינים איך עד היום אותם קצינים ממשיכים לשרת בצה"ל, ולא נפתחה שום חקירת מצ"ח נגדם על הפקרה".

רוני אשל ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)
רוני אשל ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)

עוד אמרה שרון אשל: "שישה או שבעה ימים אחרי האסון, נתקלנו בפוסט של קצינה בצה"ל, אני מתביישת להגיד אפילו שהיא קצינה, הקמב"צית של גולני שהיא כותבת בפוסט קורע לב שבעצם כל המטרה היה להאדיר את עצמה, ושם היא כותבת שהיא הייתה בחמ"ל והצליחה לברוח, וכל מי שלא הצליח לברוח נשרף. גם דובר צה"ל פרסם את זה בעמוד שלו. אני שואלת האם ככה הורים היו צריכים לגלות שהבנות שלהם נשרפו בחמ"ל, מפוסט של קצינה?"

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

אייל אשל, אביה של רוני, אמר על החיילים שברחו מהחמ"ל: "אחד מהם ידע לבוא לקדמת החלון ופשוט מספר שהוא ידע לשמוע את בכיין מבחוץ, והוא ידע לשמוע את בכיין האחרון, עד שקולן נדם. וזה משפט שבסוף אני אבא של רוני, בסוף כל אחד מהאבות הוא אב לילדה שנשרפה בגלל כשלים של אנשים אחרים. כי אם להגיד את האמת, אז גם זו האמת. עומד חייל, שומע בנות בוכות בתוך חמ"ל שעולה באש, עד שקולן נדם. כמה מצמרר זה יכול להיות, כמה הדעת לא יכולה לתפוס את זה, כמה כשלים היו פה, ובסוף הורים לתצפיתניות צריכים לשבת במהלך של ימים אחרי שבת ה-7.10 ולקרוא פוסט של קצינה שהיא עצמה עדיין משרתת בצה"ל".

סרטון התצפיתניות ביום הטבח  (צילום: ללא קרדיט)
סרטון התצפיתניות ביום הטבח (צילום: ללא קרדיט)

יהודה דוכן, אחיו של סגן יוחאי דוכן ז"ל, מפקד מחלקה בגולני שנפל בקרבות במוצב נחל עוז ב-7 באוקטובר, שוחח הבוקר עם אראל סג"ל ברדיו 103fm והגיב לעדות של משפחת אשל.

"אין לי עניין לריב עם אף אחד, אני לא מחפש לריב ולא מתכוון להיכנס לזה", אמר דוכן. "אני כן רוצה להתייחס לטענות. מתחילת המלחמה לי, למשפחה שלי, ואני גם בקשר עם המשפחות של שאר הלוחמים בפלוגה שנפלו, יש תחושות קשות לגבי הרבה טענות שעולות שם. אני לא יודע איך הם יודעים שהם ברחו, אני יודע שיוחאי אחי, וסמ"ר איתי רון נשארו בתוך החמ"ל, שרס"ב איברהים חרובה שהיה גשש, נשאר בחמ"ל".

דוכן טען: "אנשים מרשים לעשות משפט שדה לאנשים שחלקם נחים בשלום בבתי העלמין הצבאיים וחלקם מכינים את החיילים שלהם למלחמה. יוחאי, אחי, הוא קצין גולני שנשאר בחמ"ל. יוחאי, נמרוד, איתי ואיברהים במשך שש שעות נלחמו שם עד הכדור האחרון. זו לא סיסמא. נגמרה להם התחמושת. הם נאלצו להרוג מחבל בידיים".

סגן יוחאי דוכן ז''ל (צילום: דובר צה''ל)
סגן יוחאי דוכן ז''ל (צילום: דובר צה''ל)

עוד אמר דוכן: "אני יכול להבין כאב של כל המשפחות ושל כל עם ישראל אבל צריך להגיד את האמת. אנחנו עדים לאירועים בהם נאמרים שקרים, חצאי אמיתות. ברשתות כל מיני אנשים מרשים לעצמם לדבר על לוחמים, שהיו החומה הבצורה כשכל המערכת הצבאית והמדינית קרסה, לשמוע שבאים אליהם בטענות כאלה, פתאום אנחנו צריכים לגלות בתקשורת שאולי אחי נהרג מגז רעיל, תיוגים של 'גולני דואגים רק לגולני'. יוחאי קפץ על רימון, צעק ששורפים את החמ"ל, ניסה לכבות את האש ותוך כדי איבד הכרה, הוא חשב רק על עצמו?". 

דוכן טען: "כל העניין של 'ברחו' הוא פרשנות, אתה לא יודע מה היה שם. אנשים הצילו את עצמם. מי שניצל, תשבו בשקט, תשמחו שהצלחתם להינצל ואל תספרו עליהם סיפורי גבורה. אני שותף לביקורת על הדרג הצבאי וכל הכשלים והמחדלים המודיעיניים. אנחנו יודעים בדיוק מה המשפחות מרגישות, זה רגע להתעלות לגודל השעה. לא הייתי רוצה להתעסק בזה, אני רוצה להתעסק באור שהלוחמים הביאו".