מתחילתו של מבצע חיצי צפון ישראל פועלת מול היכולות האסטרטגיות של חיזבאללה בלבנון. כאשר המטרה היא לשלול ממנו את היכולות של ירי טילים. מרבית המאמצים הם פגיעה בטילים לטווח קצר ובינוני, בהם טילי הבורקן על שלל סוגיו. 

מרבית ארסנל הטילים של חיזבאללה הם ״טילים טיפשים״ כאלה היכולים להגיע לטווחים של עד 20 קילומטרים. וכן בקבוצה זאת טילים משופרים מעט שמכפילים את הטווח ומגיעים בין 30 ל-40 קילומטרים. ראש הקרב שלהם מוגבל בשל כמות חומר הנפץ והם ללא יכולת דיוק. 

מכון המחקר של אוניברסיטת תל אביב ה-INSS סקר בעבר את היקף החימוש של חיזבאללה בלבנון. לפיו, הערכות לגבי היקף ארסנל הרקטות והטילים של החיזבאללה. עמד ערב המלחמה על כ-150 אלף עד יותר מ-200 אלף טילים. 

הארסנל מורכב מ-40,000 רקטות מסוג "גראד" לטווח קצר של 15-20 ק"מ מדובר בטילים ״טיפשים״ משוגרים ממשגרים נייחים מתוך בתים ומבניים וכן מכלי רכב ייעודים. 80,000 רקטות מסוג פאג'ר 3 ו-5, חייבר או ראאד 2 ו-3 לטווחים בינוני-ארוך עד 100 ק"מ, צה"ל פעל נגדם לסיכול והשמדה על ידי חיל האוויר. טילים אלו שיכולים לפגוע במרכז הארץ, ניתן לדייק אותם בין היתר עם מערכות ניווט לוויני או ניווט מצולם.

הטילים מוסתרים באלפי בתים בלבנון. הטילים הללו הם מרכז הכוח האסטרטגי של חיזבאללה מול ישראל. מדובר בעצם בטילי שיוט שאינם יוצאים מהאטמוספירה.

תיעוד של טיל משוגר ממבנה אזרחי (צילום :דובר צה"ל)

עוד בארסנל של חיזבאללה ערב המלחמה - 30,000 רקטות וטילים מסוג זילזאל (בתרגום מפרסית רעידת אדמה) או פאתח 110 (M600) לטווחים ארוכים של 200-300 ק"מ. מדובר בפיתוח או שדרוג של טכנולוגיית טילים רוסית המבוססת על טילי הפרוג הישנים. השדרוג בוצע בתעשייה האיראנית. מדובר בטילים קרקע קרקע ארוכי טווח. אולם הם איטיים מעוד במעוף וקל ליירט אותם. הטילים לא מדויקים למרות שבאיראן ובחיזבאללה בסיוע טכנולוגיה סינית וצפון קוריאנית הוכנסו מערכות לשיפור הדיוק. הם זכו לכינוי פאתי 110.

היקף הטילים בשימוש חיזבאללה הוא כמה מאות בודדות. והערכה היא כי בגל התקיפות הראשון, חיל האוויר פגע בחלקם. הטילים מהמשפחה הזאת הם בעלי מנוע רקטי על בסיס דלק מוצק והם אינם ניתנים לניהול מרחוק. חוץ מהפתח 110 שפועל על בסיס ניווט לוויני. 

על פי ההבנה הטילים הללו לא יוצאים מהאטמוספירה. היתרון של הטילים הללו נובע מכך שהם יכולים לפגוע בכל פינה בישראל ויש להם כושר נשיאה גדול של עד חצי טון חומר נפץ בראש הקרב. מה שגורם להרס רב. 

בהמשך להצהרתו של חיזבאללה כי שיגר טיל בליסטי הבוקר (רביעי למרכז), הטילים היחידים שעשויים להיקרא טילים בליסטיים העומדים לרשותו הם טילי הסקאד הזכורים בישראל ממלחמת המפרץ בשנת 1991 ששוגרו מעיראק. 

חיזבאללה על פי הפרסומים קיבלו מסוריה מספר מצומצם של טילי סקאד C ו-D בעלי טווח של 700 קילומטרים. לחיזבאללה גם טילים כבדים ביותר מסוג בורקן. זהו סוג של פיתוח טיל זלזל, הבורקן הוא קצר טווח בשל העובדה כי הוא נושא כטון חומר נפץ בראש הקרב שלו משקל זה בא על חשבון טווח הירי. 

החיזבאללה מצויד גם בטילי חוף –ים איכותיים C802 תוצרת סין ועל פי הפרסומים גם - יאחונט תוצרת רוסיה, טילי נ"ט "קורנט" מתוחכמים ומשופרים, יכולות לשיגור פצמר"ים, וטילי נ"מ מסוג SA-17 ו-SA-22 המסוגלים לפגוע בטבמ"ים ובמסוקים. גורם בכיר בחיל האוויר התייחס אתמול (שלישי) לאיום זה ואמר כי הטייסים מודעים לאיום ופועלים מעל לבנון.

מטוס קרב של חיל האוויר(צילום: דובר צה''ל)
מטוס קרב של חיל האוויר(צילום: דובר צה''ל)