תמרון בלבנון זה לא טיול שנתי שבו צועדים על השביל בין שדות חמניות, למפלי מים אינסופיים, עם מימיה על הגב וחטיפי במבה ביד. התמרון של צה"ל בלבנון זו אופרציית מלחמה מטורפת, תוך סיכון חיי חיילים רבים, עם הרבה אש להפקעת מערכי אויב, כשלא ברור מה יהיו תוצאות המהלך.

מומחה מסביר: איראן תתערב לטובת חיזבאללה - רק אם יקרה הדבר הבא
לא תזהו אותם: כך נראים הכפרים בלבנון אחרי תקיפות צה''ל מהימים האחרונים

צה"ל נחוש לבצע תמרון בלבנון. מבחינת המפקדים אין פה כל שאלה. אתמול בשעות הצהריים, צה"ל קידם עוד שלב לקראת הפלישה הרביעית ללבנון ב-45 השנים האחרונות (מבצע ליטאני, מלחמת לבנון הראשונה, השנייה ועכשיו השלישית), כאשר מצד אחד הוא משלים את התרגילים של יחידות ארבעת האוגדות: 36, 98, 146 ואוגדת הגליל 91.

במקביל, צה"ל גייס בצו 8 שתי חטיבות נח"ל במילואים והעלה אותם באופן מיידי לצפון. מעל כל זה, צה"ל ממשיך בתקיפות העוצמתיות מהאוויר כנגד מערכי משגרים ארוכי טווח, מטילים לטווח בינוני וכן הטילים האסטרטגיים של הארגון. לצד המשך פגיעה במפקדות, הפעם השמיד חיל האוויר את מפקדת המודיעין של חיזבאללה.

אז למה ישראל זקוקה למהלך דווקא עכשיו? אלו הסיבות:

נתחיל במזג האוויר ועונת השנה: גנרל חורף מחכה ממש בפינה. צה"ל יתקשה פיזית לפעול בחורף ובבוץ הלבנוני. הימים של סוף הקיץ הם קריטיים.

צה"ל נמצא עכשיו במומנט התקפה, ובעלייה לעולם לא עוצרים.

צה"ל ערוך מבצעית היטב. הכוחות מגיעים לאירוע אחרי חודשים של לחימה ואימונים, מלוכדים ובעלי יכולות גבוהות ללחימה.

אי תמרון כעת בלבנון יהפוך לצה"ל ולמדינת ישראל את הקערה. ההישגים של מהלכי השבעות האחרונים, בדגש לימים האחרונים, יציגו את צה"ל כצבא חלש שמפחד להתעמת פנים מול פנים בלבנון ומעדיף לפעול מרחוק בפעולות יצירתיות או בפעולות מהאוויר, אבל לא במימוש יכולות צבאיות קלאסיות. המזרח התיכון בוחן היטב את ישראל אחרי ה-7 באוקטובר. הוא בוחן את הנחישות, הרוח, העוצמה והחיילות של עם ישראל, של מדינת ישראל, של צה"ל.

חיזבאללה ונסראללה נמצאים בשפל הגדול ביותר שלהם מאז ומעולם. עצירה כאן ועכשיו היא מתן חבל ההצלה שהם זקוקים לו.

תושבי הצפון יתקשו לחזור בביטחון לבתיהם ללא מהלך צבאי על אדמת לבנון.

ישראל מחויבת ליצור בפני חיזבאללה ואיראן את ההבנה כי טבעת החנק שהם בנו לא יכולה להחזיק מים. אסור שהם ימשיכו לחשוב שיש להם יכולת הרתעה כנגד ישראל.

ישראל במהלך כזה תחזק את האופציה לבניית קואליציה של מדינות ערב מול איראן.

המהלך יאפשר לישראל ולארצות הברית להתמודד מול בעיית הגרעין האיראני, שכן חיזבאללה הוא תעודת הביטוח של הפרויקט.

המהלך יחזק את תחושת המסוגלות לצה"ל ולמדינת ישראל, במיוחד אחרי אסון ה-7 באוקטובר, אבל גם אחרי אי ההצלחה המלאה של מלחמת לבנון השנייה ב-2006.

ההערכה היא כי השיחות להפסקת אש נועדו להקל על האווירה והקטנת העוינות כלפי ישראל לקראת נאום ראש הממשלה באו"ם, אבל גם לחזק את הלגיטימציה הבינלאומית, בדגש על האמריקאים, למהלך.

מבלי להיכנס לנבואות, השאלה היא לא אם צה"ל יתמרן בלבנון, אלא מתי. וכן, התמרון לא יהיה טיול עם מימיה בגב ושקית במבה ביד, אלא משימה קשה ומסוכנת.