מלחמת חרבות ברזל: על רקע היוזמה של מדינות המערב וארה"ב בראשן להכריז על הפסקת אש בגבול הצפון בין ישראל לחיזבאללה, עדיין לא ברור אם תושג הסדרה.

בתוך כך, מקורות שמעורים במשא ומתן אמרו לסקיי ניוז בערבית: "יש רעיונות ודיונים, אבל אין תוצאה עד כה. הדיונים לא קשורים רק ללבנון, אלא כוללים גם את עזה. המשא ומתן מתנהל במישור הבין-לאומי. חיזבאללה עדיין דבק בעמדתו - אין הפרדה בין לבנון לעזה".

הלבנונים לא מצליחים לפנות את הגופות מההריסות: היעד שישראל פירקה הלילה
דיווח דרמטי: הפסקת אש בין ישראל לחיזבאללה - החל מהשעות הקרובות

הם המשיכו: "אין גורם לבנוני שביכולותו להפעיל לחץ על חיזבאללה. יו"ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי מייעץ לחיזבאללה ומוביל התייעצויות, אבל לא ניתן ללחוץ עליו. ישראל לא תקבל הגעה לפתרון ללא ערבויות".

זירת הפגיעה בנמל אילת (צילום :פלד ארבלי)

העיתון הסעודי "עוקאז" פרסם אמש מאמר נרחב ובו נטען כי בריאד סבורים שהמתקפות האחרונות של צה"ל על ארגון הטרור השיעי בלבנון נועדו לשנות מהיסוד את מאזן הכוחות באזור. "המחיר שלבנון תשלם הפעם יהיה גבוה מאוד", נטען, "כי האסטרטגיה הנוכחית של ישראל מרחיבה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

היא לא ממוקדת רק בדרום לבנון או בניתוק הקשר שבין חיזבאללה למצב המלחמה נגד חמאס בעזה, אלא להשמדה מוחלטת של היכולות של חיזבאללה. זה ברור מכך שישראל עברה במהרה ובעוצמה ממבצעים ממוקדים כמו פיצוץ הביפרים להפצצות אווירית נרחבות, שהתמקדו במטרות ספציפיות של עמדות חיזבאללה".

"בגלל הציפיות מפלישה קרקעית קרובה, יש אפשרות שאיראן תעזוב זמנית את בעלת בריתה ותלך לנהל משא ומתן נפרד עם ארצות הברית על האינטרסים שלה", טען העיתון, "בכל אופציה אחרת תמצא את עצמה איראן על קו של עימות ישיר עם ישראל, במועד שלא מתאים לה. די בהצהרותיו של נשיא איראן ב-CNN כדי לקרוא זאת בין השורות".

תקיפת מטרות חיזבאללה בלבנון (צילום :דובר צה"ל)

במאמר דוחקים עורכי העיתון בכוחות הפוליטיים השונים בלבנון לנצל את המצב ולהתנגד להשפעה המכרעת שיש היום לחיזבאללה – ודרכו לפטרוניו באיראן – על הנעשה בארץ הארזים. "מה שקורה בלבנון מאז שנות השמונים ועד היום הוא פשוט ניצחון של חיזבאללה על המדינה", נטען, "וכך, במשך שנים המדינה הערבית היפה הזו נותרה כבת ערובה ביד של מפלגה חמושה יחידה, תחת שימוש בסיסמאות שקריות של 'התנגדות' ו'מוות לישראל'. 

"אבל כעת החלה מלחמת לבנון השלישית, והממשלה בביירות לא הייתה הסיבה לכל זה אלא מפלגות ומיליציות שגזלו מהעם הלבנוני את הזכות לחיים הגונים. חיזבאללה הפעיל את השפעתו בשירות אינטרסים איראניים ולא לבנוניים או ערביים, והתוצאה היא הרוגים, פצועים, הרס התשתיות, קריסת הכלכלה וחוסר פיתוח.

האמת היא שלא תהיה מדינה בלבנון אלא אם חיזבאללה ינטוש את משנתו ונשקו ויהפוך למפלגה ככל המפלגות, כאשר המדינה ומוסדותיה בבסיס. במקרה כזה הסולידריות הערבית והאיסלאמית תהיה עם המדינה, וחלק מהעם הלבנוני יתעוררו, כמו שקרה במדינות רבות באזור, ויבינו שהשייכות שלהם היא קודם כל למולדת ורק אחר כך למפלגה. עד עכשיו הם הולכים אחרי סיסמאות שמפזר חיזבללה כבר 40 שנה, והאמת היא שאף אחת מהן לא עזרה לשחרר אפילו סנטימטר אחד מאדמת פלשתין".

חסן נסראללה (צילום: רויטרס)
חסן נסראללה (צילום: רויטרס)

הבוקר הרחיב חיל האוויר את התקפותיו בשטח לבנון, ועד שעות הצהריים ישראל הודיעה שתקפה כ-100 מטרות של חיזבאללה. כתבנו אבי אשכנזי דיווח כי בשתי היממות האחרונות פעל צה"ל אל מול הנשק האסטרטגי של חיזבאללה, כלומר הרקטות כבדות המשקל והטילים ארוכי הטווח והמדוייקים. המטרה בתקיפות אלו היא כפולה: לשלול מחיזבאללה את היכולות האסטרטגיות שלו ולהקשות עליו להוציא מתווים של ירי ארוך טווח למרכז הארץ ולאזורים אחרים בישראל.