דובר צה"ל הודיע היום (שבת) רשמית כי חסן נסראללה, מנהיג ארגון הטרור חיזבאללה וממייסדיו, חוסל אתמול בדאחייה בביירות. יחד איתו חיסל חיל האוויר גם את עלי כרכי, מפקד חזית הדרום בחיזבאללה, ומפקדים נוספים בחיזבאללה. לפי ברק רביד באקסיוס, עבאס נילפרושן, מפקד כוח קודס, אף הוא חוסל בתקיפה. בטהרן לא הגיבו לדיווח.

כמעט כל צמרת חיזבאללה נמחקה (צילום: דובר צה''ל)
כמעט כל צמרת חיזבאללה נמחקה (צילום: דובר צה''ל)

נסראללה היה אחראי לרצח של אזרחים ישראליים וחיילים רבים, ולתכנון והוצאה לפועל של אלפי פעולות טרור נגד מדינת ישראל וברחבי העולם. נסראללה היה מקבל ההחלטות המרכזי והמאשר הבלעדי של החלטות אסטרטגיות-מערכתיות, ולעיתים גם החלטות טקטיות בארגון. 

האזינו: כך נשמע מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, לאחר סיום מבצע חיסול נסראללה

הקלטת קולות הקשר לאחר חיסול נסראללה (צילום :דובר צה"ל)

עלי כרכי, מפקד ״חזית הדרום״ של חיזבאללה, היה הדמות הצבאית הבכירה ביותר שנותרה בארגון הטרור אחרי חיסולם של פואד שכר ואבראהים עקיל. לפי דיווחים גם היה אמור לקבל חלק מסמכויותיו של עקיל שחוסל. כרכי, כמפקד חזית הדרום, שתחתיו נמצאות שלוש אוגדות החזית, פיקד על כל מהלכי הלחימה של חיזבאללה נגד צה״ל ויישובי הצפון במהלך כל חודשי המלחמה.

32 שנות טרור

חסן נסראללה, מזכ"ל חיזבאללה, או לפי כינויו סייד חסן, הוא אחד מהאויבים המרים ביותר של ישראל מזה עשורים. הוא האיש שהפך את חיזבאללה מארגון גרילה קטן לאימפריה חצי-צבאית, ששווה ערך למדינה בזכות צבאה העצמאי, משאביה הכלכליים והמדיניות האסטרטגית שלה.

נסראללה, השייך לקהילה השיעית בלבנון, הצליח לנווט את הארגון בשדה הפוליטי, הצבאי והחברתי במדינה תוך עימות מתמשך עם ישראל. אך מי הוא באמת נסראללה, האיש מאחורי החזית הקשה?

נסראללה בן ה-64, הארכי-טרוריסט ששינה את פני המזרח התיכון, נולד בעיירה מצפון לביירות למשפחה שיעית ממעמד נמוך. בגיל צעיר הוא הצטרף לתנועת השיעים "אמל", אך עם הזמן החליטה קבוצה של חברי תנועה זו, כולל נסראללה, לעבור לארגון החיזבאללה שהוקם על ידי איראן לאחר מלחמת לבנון הראשונה ב-1982.

חסן נסראללה (צילום: צילום מסך)
חסן נסראללה (צילום: צילום מסך)

נסראללה עלה לשלטון בחיזבאללה לאחר חיסולו של קודמו, עבאס מוסאווי, בפברואר 1992 בתקיפה של צה"ל. תוך זמן קצר, הוא הוביל את חיזבאללה לנתיב של לוחמה אסטרטגית מתוחכמת ושימוש מושכל בתעמולה.

נסראללה ידוע בעיקר בזכות הכריזמה שלו ואסטרטגיית הלוחמה הייחודית שלו. תחת הנהגתו, חיזבאללה לא רק ששרד מלחמות והתנגשויות עם ישראל, אלא אף הצליח להרחיב את כוחו והשפעתו בלבנון ובאזור כולו. הוא עיצב את חיזבאללה ככוח פוליטי בולט בלבנון, וב-2006 הוביל את מלחמת לבנון השנייה – מלחמה שהיוותה מבחן קריטי ליכולותיו הצבאיות של הארגון.