על פי מכון המחקר ׳עלמא׳, בעקבות חיסולו של מזכ״ל ארגון הטרור חיזבאללה, חסן נסראללה, יחידה 910 של חזבאללה מהווה איום ברור ומיידי על אינטרסים ישראלים ויהודים ברחבי העולם. תשתיות היחידה פרוסות ביבשת אמריקה, אירופה, אפריקה ואסיה, ובאפשרותה לנסות לבצע פיגוע נקמה משמעותי בטווח זמן מהיר. לפני כ-32 שנה לאחר חיסולו של מנהיג חזבאללה הקודם, עבאס מסאווי, היא הצליחה.

כאמור, חיזבאללה מפעיל את יחידה 910, הידועה גם בשם "היחידה השחורה" או "יחידת הצללים", שהיא אחת הזרועות החשאיות והמסוכנות ביותר של הארגון. תחת פיקודו של טלאל חמיה, אחד ממנהיגי חיזבאללה המכונה גם "אבו ג'עפר", היחידה מתמקדת בפעולות טרור גלובליות מחוץ ללבנון, כשהיא משתפת פעולה באופן הדוק עם משמרות המהפכה האיראניות.

החיסול שהרעיד את המזרח התיכון: חיזבאללה חשף את הצוואה של נסראללה
כבר ממחר בבוקר: לפי מפת הכוכבים - זו תהיה התגובה לחיסול נסראללה

לדברי החוקר טל בארי, יחידה 910 מהווה את הזרוע האופרטיבית המרכזית של חיזבאללה לביצוע פיגועים בינלאומיים. "היחידה פועלת במגוון רחב של זירות, עם תשתיות טרור מוכנות לפעולה מיידית", מסביר בארי. בין הפיגועים הבולטים שיזמה היחידה נמנים פיצוץ שגרירות ישראל בבואנוס איירס בשנת 1992 ופיצוץ בניין האגודה היהודית בארגנטינה בשנת 1994. בנוסף, בשנת 2012 בוצע פיגוע נוסף על ידי היחידה בבורגס שבבולגריה, שבו מחבל מתאבד פוצץ אוטובוס תיירים ישראלים.

חסן נסראללה (צילום: רויטרס)
חסן נסראללה (צילום: רויטרס)

היחידה שומרת על סודיות מוחלטת בפעולותיה ומתבססת על רשתות מקומיות שיעיות וארגוני פשיעה ברחבי העולם. "הפעילים שנבחרים ליחידה עוברים אימונים ביטחוניים קפדניים ומחזיקים באזרחויות זרות, המאפשרות להם לנוע בחופשיות ברחבי העולם", מוסיף בארי. פעילי היחידה פועלים תחת כיסוי אזרחי, ולעיתים קרובות מנצלים את קשריהם עם תומכי חיזבאללה וממשלות זרות לצורך ביצוע משימות לוגיסטיות ומבצעיות.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בארי מציין כי פעילות יחידה 910 התמקדה בשני העשורים האחרונים בעיקר בדרום אמריקה, אפריקה ואסיה, אך היחידה פעלה גם על אדמת ארה"ב ובאירופה. "היחידה מהווה חלק משמעותי ממלחמת הצללים של איראן מול המערב", מסביר בארי, "כאשר מטרותיה כוללות מוסדות ביטחון ומודיעין אמריקאיים וכן פגיעה באזרחים". על פי פרסומים אמריקאיים, יחידה 910 תכננה התקפות עתידיות על מבנים מרכזיים, כמו שדה התעופה JFK בניו יורק.

תקיפה בדאחייה בביירות (צילום :רשתות ערביות)

פעילות היחידה בארה"ב נחשפה כאשר עלי כוראני, פעיל חיזבאללה שנעצר בארה"ב, חשף כי יחידת "המבצעים השחורים" של הארגון פעלה לתקיפת מטרות בארה"ב ובישראל. "כוראני היה חלק מתא רדום של חיזבאללה, המוכן לתקוף מטרות לפי הנחיות שיתקבלו ישירות מטהרן", מספר בארי.