אחרי חיסולו של חסן נסראללה בתקיפה בלב שכונת הדאחייה שבביירות ואיתו עוד 20 מחבלים בכירים נוספים בארגון חיזבאללה, רבים תוהים על ההשלכות הצפויות על ישראל משאר החזיתות המאיימות עליה ועל תוצאות גל התקיפות. העורך הראשי של אתר "ז'אנוביה" עלי אל-אמין חידד את הפעולות האופציונליות העומדות כעת בפני ישראל לאחר החיסול, מה צפוי לנו מאיראן לאחר הנאום של עלי חמינאי והנאום של רוה"מ בנימין נתניהו באו"ם ואילו מסקנות ניתן לדלות מכל הסיטואציה.

תימן עולה באש: ישראל תקפה מתקני נפט, תחנת כוח ונמל ימי בכמה מוקדים | צפו בתיעוד
עכשיו זה נחשף: כל הכוורת של נסראללה חוסלה | הרשימה המלאה

"רבים מאלה שהשליכו את יהבם על איראן שואלים את השאלה הזאת היום, שכן הם סברו שבמצבים האלה שבהם לבנון וחיזבאללה נמצאים, איראן לא יכולה לשבת בחיבוק ידיים, כלומר לא להתערב ישירות וצבאית, מכיוון שכולם מודעים לעומק הקשר האורגני בין חיזבאללה לאיראן ולמה שחיזבאללה תרם ועדיין תורם לפרויקט של איראן", אמר אל-אמין. 

לאחר מכן הסביר והדגיש: "מדובר בזרוע החשובה ביותר של איראן בכל מה שהיא מכנה 'ציר ההתנגדות'. לא ידוע מה הכיוון שאיראן תפנה אליו, נוכח המצב הזה שבו חיזבאללה נתון, של הבלבול והחולשה לאחר ההתנקשות בחייהם של בכירים בארגון, החדירה המשמעותית הזאת, הרס היכולות הצבאיות של חיזבאללה ודברים נוספים שנוגעים למצב הארגון כיום".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מקום החיסול של נסראללה בדאחייה בביירות  (צילום: רשתות חברתיות)
מקום החיסול של נסראללה בדאחייה בביירות (צילום: רשתות חברתיות)


"המצב הזה יתקיים כל עוד השיח האיראני הוא בעל אופי אידיאולוגי, ביחס לציבור ציר ההתנגדות באזור ובפרט ביחס לציבור של חיזבאללה, וכל עוד איראן שיווקה את עצמה כהוגת התוכנית לשחרור ירושלים ובעלת כוח קודס שרוצה להתקדם לעבר שחרור ירושלים".

"עלי חמינאי אמר כשדיבר עם קצינים ממשמרות המהפכה לפני חודש או חודשיים, וזה מוקלט בקולו, ש'בעוד שנתיים נתפלל אתכם בירושלים'. על כן, כל שטיפת המוח האידיאולוגית הזאת אמורה לגרום לנמען שמאמין לה להבין שאיראן תמהר להגיב על ההתנקשות בחייו של מזכ"ל חיזבאללה ותפנה לעימות עם ישראל, אולם מבחינה ריאלית יש לפרש את העמדה האיראנית ככזו שלא מעוניינת במלחמה אזורית", הסביר אל-אמין.

עלי חמינאי וחסן נסראללה בשנת 2000 (צילום: רויטרס)
עלי חמינאי וחסן נסראללה בשנת 2000 (צילום: רויטרס)


"אפילו הנאום של חמינאי היום, כשהוא מדבר על כך שרק ההתנגדות היא זאת שתקבע את גורל האזור, כאילו שהתגובות ייעשו תמיד באמצעות הזרועות בלבד, לא נותנות להבין את העמדה האיראנית כעת", הוא הוסיף.

לקראת סיום התייחס ללוחמה האיראנית באמצעות המליציות, או מה שקרא "הזרועות" שהיא מפעילה: "הזרועות והשלוחות האלה קמו על מנת להגן על איראן, ולא איראן קמה כדי להגן על הזרועות. דהיינו, בכוונתן שלא לסכן את האינטרסים הלאומיים שלה, ועל כן מה שקרה הוא שאמנם איראן לא ויתרה על חיזבאללה, אבל במאזן האינטרסים הלאומיים של איראן ההתערבות הצבאית הישירה תוביל לפגיעה באינטרסים של איראן מבחינת נושא הגרעין, הסנקציות או העימות הישיר עם ישראל". 

תורגם באמצעות ביירון - תרגום מקצועי