פרופ' אמציה ברעם מאוניברסיטת-חיפה, מומחה לחיזבאללה, התראיין ל"מעריב" לאחר חיסול חסן נסראללה, על מאבק הירושה בלבנון וחשף את האופציות העומדות על השולחן בפני הגורמים הלבנונים.

תימן עולה באש: ישראל תקפה מתקני נפט, תחנת כוח ונמל ימי בכמה מוקדים | צפו בתיעוד
בערוץ הסעודי נדהמו: סינוואר בטוח יותר בעזה מאשר עלי חמינאי בטהרן
 
״צריך להבין, זה לא יהיה ממש מאבק ירושה. לדעתי זה ברור שבן דודו של נסראללה יקבל את הפיקוד בסופו של דבר. כרגע הסגן נעים קאסם הפך להיות למזכ״ל. אלא שנעים קאסם הוא אינטלקטואל, הוא איש דת, אין לו העוצמה והניסיון שהיו לנסראללה, מה שהם צריכים עכשיו. הוא יכול להיות במועצות החשובות, גם סגן-מזכ"ל, כמובן, אבל ברור שהוא פתרון ביניים של הרגע כדי לאותת המשכיות", הסביר ברעם.

נעים קאסם (צילום: REUTERS/Aziz Taher)
נעים קאסם (צילום: REUTERS/Aziz Taher)

 
"יש קונצנזוס בין כל מי שלומד את חיזבאללה שהאדם הכי מתאים הוא בן הדוד האשם ספי א-דין. הוא שנים רבות בתפקיד בכיר מאוד, ראש המועצה המבצעת, המועצה הכי חשובה. לדעתי לא יהיה ממש מאבק על מנהיגות, הוא המועמד כרגע, אני לא רואה מועמד אחר", הוא הוסיף.
 
"הבעיה שלו היא בתחום הכריזמטי המנהיגותי. נניח שהאשם ספי א-דין מתמנה למזכ״ל ונעים קאסם נשאר להיות הסגן. הבעיה שלהם היא בשני מישורים שונים לגמרי אבל מאוד חשובים. מישור אחד, המישור של מנהיגות וכריזמה וכתף רחבה. רוב העולם השיעי העריץ את נסראללה.
החיילים שלו העריצו אותו. גם כשהיו חילוקי דעות, מילה שלו הייתה המילה האחרונה".

האשם ספי א-דין, מחליפו של נסראללה (צילום: רויטרס)
האשם ספי א-דין, מחליפו של נסראללה (צילום: רויטרס)

 
"אני אפילו הייתי אומר יותר מזה. נסראללה היה מוסלמי שיעי, אבל גם בכל העולם המוסלמי הוא נתפס כמנהיג המוסלמי הכריזמטי והמרשים ביותר, למרות שהכל מבינים שחמינאי המנהיג העליון באיראן הוא המנהיג המוסלמי החזק ביותר. אבל מבחינת מנהיג עממי שרוב האיסלאמיסטים מעריצים אותו ואוהבים אותו זה היה נסראללה. להגיע לדרגה הזאת ייקח לאשם ספי א-דין כמה שנים אם בכלל", מדגיש ברעם.
 
לסיום חשף את המישור הבעייתי השני לקאסם וא-דין: "יש בעיה נוספת של ארגון צבאי שבאופן עקרוני הוא מוצלח. אנחנו חיסלנו להם את רוב המנהיגים הצבאים הבכירים ביותר. פואד שוכר, אבראהים עקיל, עלי כרכי, נביל קאוק, וכמובן נסראללה. בנוסף חיסלנו להם כחמישים אחוז מהדרג השני של המנהיגות הצבאית, ואנו ממשיכים בעבודה. קשה מאוד לחדש מנהיגות כזאת. זה אפשרי, אבל דורש עבודת ארגון קשה ביותר וזמן, וזה תוך כדי אש".