לאור המתיחות הביטחונית הנוכחית בצל האזעקות ברחבי הארץ, תקיפות צה''ל בלבנון וחיסול נסראללה ו-20 מחבלים נוספים, דיברה ד"ר מיכל יערי, מומחית למדינות המפרץ הערביות מאוניברסיטת בן גוריון, על מערכת היחסים עם מדינות ערב: "סדר חדש לא צנוח סתם כך, צריך לייצר. שימו לב לשיח שמתנהל בכל השנה האחרונה: אנחנו לא מסתכלים על המזרח התיכון כיחידה אחת".

אזעקות נשמעו באילת: כטב"ם יורט בשמי הים האדום | צפו
סער ונתניהו רשמו הישג ראשון יחד: לחצו ידיים בלי להקיא | בן כספית

"המלחמה בין ישראל חמאס מיומה הראשון לא הייתה מלחמה בין ישראל לפלסטינים, היא הייתה מלחמה מדבקת", הוסיפה יערי. "לכן גם אם הייתה לנו הצלחה לגבי חיזבאללה, הפתרון הוא פתרון מדיני כולל. צריכות להיות מעורבות בנות הברית שלנו". 

"עומד רה"מ ומדבר על נורמליזציה עם סעודיה, ונציגי המדינה הזו בוחרים להיעדר מהדיון. למה זו טעות והיא מראה בדיוק את הגישה הישראלית שלוקה בהרבה חסרונות? מכיוון שגם אם ישראל אומרת שבנות הברית שלה עם סעודיה, איחוד האמירות וכן הלאה, היא לא יכולה לצעוק זאת מעל במה פומבית", הסבירה יערי. 

לאחר מכן טענה כי "אנחנו עיוורים לחלוטין לרגישויות ולמורכבויות שמתמודדים איתם המנהיגים של מדינות ערב. אנחנו חושבים שרק לנו קשה. הריאקציה היא שסעודיה מקשיחה את העמדות שלה מול ישראל".

"בעצם ישראל יורה לעצמה ברגל במקום לעשות דיפלומטיה שקטה מאחורי הקלעים. אנחנו צועקים כי ככה יותר נוח. דבר שהוא בעיני יותר מהותי - גם אם היינו חותכים על הסכם שלום עם סעודיה בואכה המלחמה, האם זה היה הדבר הנכון ביותר למזרח התיכון? סעודיה לא צריכה את הסכם השלום עם ישראל, זה נטל עליה, את כל מה שהיא רוצה לקבל מישראל היא מקבלת גם ככה. במקום שישראל תבין את הפוזיציה הזו, היא עושה כל כך הרבה טעויות אסטרטגיות". 

סעודיה (צילום: גדעון קוץ)
סעודיה (צילום: גדעון קוץ)

לסיכום אמרה על חיסול נסראללה כי "אנחנו חוגגים, ובצדק, אבל הבעיות לא ישתנו, אם לא נחשוב על זה באופן דיפלומטי שוב ושוב יפרצו העימותים האלה. הקהל הלבנוני, הפלסטיני, בחלקו, סובל מההנהגה הזו. אם ישראל לא תשכיל לנצל את האוכלוסייה הזו, חבל, נפספס עוד הזדמנויות". 


סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm