צה"ל לקח היום (שלישי) אחריות על תקיפה נוספת בשכונת הדאחייה בביירות, שלפי גורמים לבנונים יועדו לשתי דירות בשני בנייני מגורים שונים בסמוך לנמל התעופה, זאת במקביל להצהרת דובר צה"ל דניאל הגרי בנוגע לשמועות על תקיפה איראנית

בהתאם להערכת המצב, הוחלט על גיוס ארבע חטיבות מילואים וכוחות נוספים למשימות המבצעיות בגזרה הצפונית. גיוסם יאפשר את המשך מאמץ הלחימה מול ארגון הטרור חיזבאללה והשגת מטרות המלחמה, בהן השבת תושבי הצפון בבטחה לבתיהם, כך על פי הודעת דובר צה''ל.

בסוריה מאשימים: ישראל תקפה במספר מוקדים בדמשק; 3 הרוגים, ביניהם מגישת טלוויזיה
הבכיר האיראני מטיל פצצה: "הימים הקרובים יוכיחו: מטרתנו היא להשמיד את ישראל"

אזעקות הופעלו היום בשורת יישובים בגוש דן, חיפה, הגליל המערבי והשרון. שיגור אחד שיורט מלבנון הביא לכך שהופעלו התרעות נרחבות באזור הצפון מחשש לנפילת שברי יירוט. עוד דיווחו כי ישנה נפילה אחת בשטח פתוח בנתניה, שלא הופעלה התרעה אליה על פי מדיניות. דובר צה''ל אישר כי זוהו מספר שיגורים שחצו משטח לבנון ונפלו בשטח פתוח במרכז הארץ.

מדובר צה"ל נמסר כי ההתרעות הופעלו בעקבות שיגורים שחצו משטח לבנון. חלק מהשיגורים יורטו. מאוחר יותר נשמעו אזעקות גם בגליל המערבי. מד"א מדווחים על גבר כבן 54 בהכרה, עם פציעה בראש ובגב מרסיסים, באורח בינוני שפונה לבית החולים בלינסון יחד עם נהג רכב פרטי בן 31 שנפצע קל. כמו כן, אזעקות המשיכו להיות מופעלות גם בצפון הארץ, בין היתר ביישובים שלומי ובצת. 

צה''ל תוקף בדאחייה, 1.10 (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
צה''ל תוקף בדאחייה, 1.10 (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

שוטרי תחנות כפר קאסם, כפר סבא וחבלני משטרה של מחוז מרכז פועלים כעת על מנת לבודד זירות נפילות בגזרות התחנות וסורקים אחר שרידים ופריטים נוספים. בנוסף ישנה נפילה באזור מחלף אייל, ללא נפגעים. כביש 6 מחלף אייל לדרום נחסם לתנועת כלי רכב.  

קודם לכן, צה"ל אישר הלילה כי כוחות נכנסו ללבנון לראשונה מאז מלחמת לבנון השנייה ב-2006. הפעולה הקרקעית ממוקדת בדרום לבנון, ומטרתה לפגוע ביעדי ותשתיות טרור של חיזבאללה במספר כפרים סמוכים לגבול הצפון. לפי הודעת דובר צה"ל, הכפרים המדוברים מהווים איום מיידי על יישובים ישראלים בגבול.

נפילה בכביש 444 (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
נפילה בכביש 444 (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

דובר צה"ל פרסם כי בשעות האחרונות, מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו בהכוונת פיקוד הצפון ואמ״ן, משגרים שכוונו לעורף מדינת ישראל, מבנים בהם אוחסנו אמצעי לחימה ותשתיות צבאיות נוספות של חיזבאללה. 

עוד דווח כי זוהו כ-15 שיגורים שחצו משטח לבנון ונפלו בשטחים פתוחים במרחב הגליל העליון. כוחות כיבוי פועלים לכיבוי שריפה שפרצה בעקבות מספר נפילות בשטחים פתוחים במרחב. בהמשך להתרעות שהופעלו בשעה 12:12 במרחב הגליל המערבי, זוהו כ-15 שיגורים שחצו משטח לבנון ונפלו בשטחים פתוחים.

בהתאם להערכת המצב בפיקוד העורף, הוחלט על שינוי ההנחיות לציבור: הגבלת הפעילות וההתקהלויות באזורי ההנחיה: הכרמל, ואדי ערה, מנשה, שומרון, שרון, דן, ירקון, השפלה, ירושלים, שפלת יהודה.

כוחות צה''ל על גבול לבנון (צילום: רויטרס)
כוחות צה''ל על גבול לבנון (צילום: רויטרס)

לוחמי אוגדה 98, בהם כוחות הקומנדו, הצנחנים ושריון חטיבה 7, נערכו בשבועות האחרונים לפעולה הקרקעית בדרום לבנון. במהלך ההכנות, אישרו הכוחות תוכניות מבצעיות והתאמנו בגזרה הצפונית, עד לתחילת הפעולה אמש.

בהודעה צוין כי הפעולה מתבצעת בהתאם להחלטת הדרג המדיני: "צה"ל החל לפני מספר שעות בפעולה קרקעית ממוקדת ומתוחמת במרחב דרום לבנון. הכוחות הקרקעיים, שנערכו והתאמנו בחודשים האחרונים, מלווים בתקיפות אוויריות ובמאמץ כוחות תותחנים, שתוקפים מטרות צבאיות באזור בתיאום עם לוחמי היבשה".

עוד נכתב כי שלבי המערכה מתבצעים בהתאם להערכת המצב, כחלק ממבצע "חיצי הצפון", הנמשך במקביל ללחימה בעזה ובזירות נוספות. צה"ל ממשיך לפעול להשגת מטרות המלחמה ולשמירה על ביטחון תושבי ישראל. בהודעה הודגש: "אנו מבקשים לא להפיץ שמועות או דיווחים לא רשמיים, אלא להיצמד להודעות הרשמיות בלבד".

במקביל, דובר צה"ל בשפה הערבית, אלוף משנה אביחי אדרעי, פנה לתושבי דרום לבנון על רקע תחילת הפעולה הקרקעית של צה"ל. "בדרום לבנון מתנהלת לחימה עצימה, שבמסגרתה פעילי חיזבאללה מנצלים את הסביבה האזרחית ואתכם כמגן אנושי להתארגנות למימוש התקפות", מסר. "לטובת ביטחונכם האישי, נבקש להימנע מתנועה בכלי רכב צפון לכיוון דרום נהר הליטאני. אזהרה זו בתוקף עד להודעה חדשה".

ירי ארטילרי לעבר לבנון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ירי ארטילרי לעבר לבנון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הבוקר הודיע דובר צה"ל כי אמש, מטוסי קרב של חיל האוויר, בהכוונה מודיעינית מדויקת של אגף המודיעין, תקפו באופן ממוקד ברחבי הדאחייה שבביירות נגד מספר אתרים לייצור אמצעי לחימה ותשתיות צבאיות נוספות של ארגון הטרור חיזבאללה. עוד נכתב בהודעה כי טרם התקיפה ננקטו צעדים רבים כדי לצמצם את הסיכוי לפגיעה בבלתי מעורבים באמצעות אזהרת אוכלוסייה באזור, שימוש בחימוש מדויק וחוזי מהאוויר.

תקיפת אתר ייצור אמצעי לחימה בדאחייה (צילום :דובר צה"ל)

מפקד יחידת אגוז, סא״ל ע׳, דיבר עם לוחמיו רגע לפני התמרון הקרקעי בדרום לבנון ואמר להם: "יש לנו זכות גדולה לכתוב את ההיסטוריה כמו שעשינו בעזה גם לעשות את זה בצפון. התחלנו את זה במבצעים בחתימה נמוכה  והיום אנחנו הולכים להיכנס לתמרון יותר משמעותי ולהחזיר את תושבי הצפון בביטחון לבתים שלהם. זה עניין מהותי כי מ-2006 לא ביצענו תמרון בלבנון". 

במקביל לתמרון הקרקעי, מספר תקיפות אוויריות בוצעו בביירות. כמו כן, על פי דיווח של אל-חדת', בכיר בארגון פת"ח, מוניר אל-מקדח, נפגע בתקיפה במחנה הפליטים הפלסטיני בעין אל-חילווה בלבנון, שם צה"ל לא תקף עד כה במלחמה. אל-מקדח פעל עבור חיזבאללה ומשמרות המהפכה האיראנים, לגיוס גורמים בשטחי יהודה ושומרון, לקידום ביצוע פיגועים והברחות אמל"ח. אחיו נהרג על ידי ישראל לפני כחודש וחצי.

במהלך שעות הבוקר זוהו כחמישה שיגורים שחצו משטח לבנון למרחב מטולה, חלקם יורטו וזוהו נפילות במרחב. במרחב אביבים, זוהו שיגורים בודדים שנפלו בשטח פתוח. בהמשך נשמעו אזעקות נוספות במרחב מטולה. זוהו מספר שיגורים שחצו משטח לבנון, חלקם יורטו וזוהו נפילות.

כ-25 שיגורים מלבנון אל עבר יישובי הצפון זוהו במהלך הלילה, בעיקר בקו העימות ובגליל. חלקם יורטו וחלקם נפלו בשטחים פתוחים, ללא נפגעים. כמו כן, בשעה 02:47 צה"ל עדכן כי חיל האוויר יירט כלי טיס בלתי מאויש בשמי הים התיכון, עשרות קילומטרים מערבית לחופי ישראל באזור מרכז הארץ.

כוחות צה''ל בגבול הצפון (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בגבול הצפון (צילום: דובר צה''ל)

בתוך כך, התקשורת הדיפלומטית והמודיעינית המתנהלת בנוגע ללבנון, בשיתוף פעולה עם בכירים מצריים, לא הניבה תוצאות מוחשיות לעצירת ההתקפות.

מקורות מצריים מסבירים כי ישראל ממשיכה להחריף את ההתקפות במטרה להפוך ערים שונות בלבנון לאזורי סכנה, תוך פרסום שמועות לפיהן ההפצצות עשויות להתרכז במקומות הקרובים לשדה התעופה בביירות, דבר שעלול להביא לסגירתו המוחלטת. המקורות מדווחים כי "מה שמתקבל מישראל מתמקד בהתחייבות חיזבאללה להפסיק את הירי לחלוטין".

המקורות מציינים כי הכוונות הישראליות הן להרחיב את ההתקפות על לבנון, והנושא נדון בפירוט בין קהיר לוושינגטון, תוך חשש מההשלכות של מלחמה שתפתח גזרות חדשות שיהיה קשה לעצור אותן. המצריים ציינו כי "כל הנסיונות להכיל את ההסלמה נכשלו במהירות רבה ממה שציפו רבים". בנוסף, המקורות ציינו כי מצרים "שוקלת באופן דחוף צעדים לפינוי מצרים המתגוררים בלבנון באמצעות טיסות מיוחדות". הבכירים המצריים מתנהלים לפי ההנחה כי ממשלת ישראל אינה מקשיבה לאף אחד בעולם, והיא נהנית מתמיכה רבה מהצד האמריקאי, מבלי לחוש בלחץ שימנע ממנה להרחיב את ההתקפות.