בהתאם למצב הביטחוני המתוח וירי הטילים למרכז ולשרון, פיקוד העורף פרסם הנחיות חדשות עבור הציבור. לפי ההנחיות, פעילויות חינוכיות יכולות להימשך רק במקומות שניתן להגיע מהם למרחב מוגן תקני בזמן התגוננות, והתקהלויות הוגבלו ל-30 אנשים בשטח פתוח ועד 300 אנשים במבנה סגור. כמו כן, החופים נסגרו לציבור, ומקומות עבודה יפעלו רק אם יש גישה למרחב מוגן.

בתל אביב, תחושות הציבור מעורבות. מצד אחד, הורים רבים מביעים חשש כבד מההסלמה ומהשלכותיה על העיר. מצד שני, צעירים רבים מרגישים בטוחים יותר ומסרבים להיכנע לפחד.

3,000 מחבלי חיזבאללה נמלטו: הפעולה הדרמטית שמנעה אסון בגליל
חיזבאללה בדרך לחטוף עוד מכה אנושה - הפעם זו הפיכה

יעל רוזנברג, אם לשלושה ילדים בתל אביב, מספרת שהיא מודאגת מאוד. "כל פעם שאני שומעת אזעקה, הלב שלי נופל. אנחנו גרים בקומה רביעית וזה פשוט סיוט. אין לנו ממ"ד, והמרחב המוגן שלנו רחוק. אני באמת שוקלת להישאר עם הילדים כל ראש השנה בבית", היא אומרת.

ראובן, תושב העיר ואב לשני ילדים קטנים, משתף גם הוא בחשש: "אנחנו כל הזמן דרוכים. המצב הזה גורם לחרדות אמיתיות, היום כשהייתה אזעקה נלחצתי, אבל אז המורה השאירה הודעה שהכל בסדר וקצת נרגעתי. כעת אנחנו לפני חופש ואני חושש שהירי יתגבר וזה גורם לי להרהר אם בכלל להוציא אותם מהבית".

אורית לוי, אמא לתינוקת בת חצי שנה, מודה שהיא שוקלת לעזוב זמנית את העיר דרומה. "אני כל כך חוששת. זה לא רק הירי עצמו, זה כל האווירה הזו של חוסר ודאות. עם תינוקת קטנה זה מפחיד במיוחד. אני שוקלת לקחת את המשפחה להורים שלי בדרום, בתקווה ששם יהיה יותר שקט", כך לדבריה.

בית קפה בתל אביב (צילום: פלאש 90)
בית קפה בתל אביב (צילום: פלאש 90)

מנגד, הצעירים בתל אביב נשמעים רגועים יותר. דניאל, בן 24, טוען שהוא לא מתכוון לשנות את שגרת יומו: "המצב לא קל, אבל אני לא אתן לזה לעצור אותי. כל החיים שלנו כאן תחת איום כזה או אחר. אני יוצא לעבודה, נפגש עם חברים וממשיך כרגיל, תוך שמירה על הנחיות כמובן״. רוני, מתל אביב, מספרת שהיא ממשיכה להרגיש בטוחה יחסית: "אני לא מתעלמת מהמצב, ברור לי שהסיכון קיים, אבל אני לא חיה כל הזמן בפחד. חשוב לשמור על שגרה ככל האפשר, אז אני יוצאת לסידורים וממשיכה בשגרה שלי".

רועי, שפגשנו יושב עם חברים בבית קפה, הדגיש את חשיבות השגרה עבורו: "לנו הצעירים יש אולי יותר קלילות להתמודד עם מצבים כאלה. אני מקפיד להישמע להנחיות, אבל אני לא מתכוון להישאר סגור בבית. אני יוצא להיפגש עם חברים, וממשיך את החיים. אי אפשר לתת למצב הביטחוני להשתלט לנו על היום-יום".

ההנחיות החדשות של פיקוד העורף נכנסו לתוקף ויוסרו בהתאם להתפתחויות במצב הביטחוני. בינתיים, תל אביב ממשיכה לחיות בין חשש לשגרה.