דובר צה"ל, דניאל הגרי, איים שלירי ישיר של איראן על ישראל "יהיו השלכות", ובעולם תוהים אילו אפשרויות תגובה עומדות בפני ישראל. בעבר הוזכר שבמקרה שישראל או ארצות הברית יחליטו לשבור את הכלים עם טהרן, יש למשטר האייתוללות לא מעט נקודות תורפה אסטרטגיות – ולא מדובר רק מתקני הגרעין.

"אנחנו יכולים להרוס את הכלכלה האיראנית, שמושתתת על נפט, במחיר ירי אחד", העריך לאחרונה ד"ר (אל"מ במיל') משה אלעד, מזרחן במכללה האקדמית גליל מערבי, בראיון לרדיו צפון 104.5FM. "כ-90% מהנפט נמצא על אי אחד קטן שנקרא חארג'. אם אנחנו פוגעים באי הזה כמו שפגענו בחודיידה, אין כלכלה איראנית".

לדבריו, גם באיראן וגם בישראל מודעים לנקודת התורפה הזו. "בטהרן יודעים את זה, אבל גם אמריקה ערה לזה שמחסור בנפט יפגע גם בה אך איראן עלולה להיגמר כלכלית. איראן היא גם חזקה כי יש לה כסף, נפט, טילים ותחמושת אבל רוב הזמן היא גם החוליה החלשה. כמה שהיא מפלצת יש 90 מיליון תושבים והם כל כך פגיעים וחשופים".

חוקר לתחומי איראן משער: "היכולת שלה להגיב באופן ישיר היא מאוד מוגבלת"

הבכיר האיראני מטיל פצצה: "הימים הקרובים יוכיחו: מטרתנו היא להשמיד את ישראל"

חארג' הוא אי לא גדול במפרץ הפרסי, כ-25 ק"מ דרומית לקו החוף האיראני. הוא משמש כנמל ים מרכזי לייצוא נפט, ונחשב לתשתית קריטית עבור איראן. בעבר אף הוגדר חארג' כמסוף הנפט הגולמי הגדול בעולם. לדבריו, בראיה האיראנית ירי על ישראל לא בהכרח שווה את הסכנה לפגיעה אסטרטגית במשק הנפט.

"המאבק של איראן 'מי יותר דתי' הוא יותר חזק מהמאבק להשמיד את ישראל, שהיא רק אמצעי ומהווה אבן נגף בדרך של המהפכה האיסאלמית", הוסיף ,"ישראל היא עוד מישהו בדרך שצריך להוריד אותו. מזה אתה יכול לגזור את כל המאבקים שלהם בכל העולם. ארה"ב היא השטן הגדול אנחנו השטן הקטן, נסראללה וחיזבאלה לא היה לנו איתם אף פעם סכסוך".

גם פרופ' אמציה ברעם פירסם לאחרונה במעריב שאחת הסיבות לכך שאיראן מהססת ונמנעת מלהגיב בעוצמה למכות הקשות שהנחיתה ישראל על חיזבאללה. "ההבטחה לתגובה איראנית קשה עדיין נשמעת מכל עבר, אבל בליווי ההסבר שאיראן תמצא את הזמן, המקום והאופי הנכונים", כתב, "כי יש הבנה שכרגע תגובה צבאית ישירה סותרת את האינטרסים האסטרטגיים של איראן. מן הרמזים שהדוברים הבכירים מפזרים עולות ארבע סיבות עיקריות. ראשית, שיש סכנה לפגיעה בנמל-הנפט העצום, ולכן ברוב הכנסות הממשלה".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

תקיפה בתימן  (צילום: דובר צהל)
תקיפה בתימן (צילום: דובר צהל)