יממה לאחר מתקפת הטילים מצד איראן ופיגוע הירי הקטלני ברכבת הקלה בשדרות ירושלים ביפו, בו נהרגו שבעה אזרחים ונפצעו 12 נוספים, תל אביב עדיין מנסה להתאושש מהזעזוע. שני המחבלים מחברון שביצעו את הפיגוע גרמו לטלטלה בקרב תושבי העיר, אך לא שיתקו את חיי היום-יום.

למרות שהפיגוע התרחש בערב ראש השנה, תושבי העיר והמבקרים סירבו להיכנע לחששות והמשיכו בשגרת יומם, גם אם בזהירות יתרה. במרכולים ברחבי העיר נצפו קונים רבים שלא חששו לצאת כדי להשלים את ההכנות לחג. דני, תושב תל אביב בן 34 שעמד בתור בסופרמרקט ברחוב אבן גבירול, אמר: "ברור שיש חשש, אבל אנחנו חיים פה. אם אני לא אצא היום בגלל מה שקרה אתמול, מחר זה יהיה אותו סיפור. אנחנו לא ניתן לטרור להכתיב לנו את החיים".

מסע הרצח בשדרות ירושלים: שחר, ענבר ורויטל נרצחו בפיגוע הקטלני ביפו
מסע טבח ברכבת הקלה וברחוב: פרטים חדשים על הפיגוע ביפו

גם רינה, אם לשלושה שהייתה במרכול עם ילדיה, שיתפה בתחושות דומות: "זה ערב ראש השנה, אני לא אעזוב את ההכנות בגלל הפחד. הילדים שואלים שאלות, אבל אנחנו מנסים לשדר להם שהכל בסדר ושנמשיך בשגרה שלנו. זה חלק מהחיים במדינת ישראל".

בתי הקפה ברחבי תל אביב היו מלאים אף הם, על אף המתיחות. סמוך לדיזנגוף, קבוצת חברים שישבה יחד ניסתה לשמור על תחושת נורמליות. נטע, אחת מהן, אמרה: "היינו יכולים להישאר בבית, אבל זה בדיוק מה שהם רוצים שנעשה – לפחד ולהסתגר. אנחנו פה כדי להראות שאנחנו חזקים". אורן, אחד מחברי הקבוצה, הוסיף: "יש פחד, אבל לשבת בבית זה לתת להם לנצח".

זירת הפיגוע ביפו. העיר מתאוששת (צילום: אבשלום ששוני)
זירת הפיגוע ביפו. העיר מתאוששת (צילום: אבשלום ששוני)

יואב, בן 29, שישב עם חברתו בבית קפה נוסף ברחוב אבן גבירול, הדגיש את הנחישות של התושבים להמשיך בשגרה: "יש פחד, אבל להישאר בבית לא בא בחשבון מבחינתי. החיים בתל אביב בנויים על דינמיות וחופש". טלי, חברתו, הוסיפה: "המשפחה שלי ביקשה ממני להישאר בבית היום, אבל אנחנו לא יכולים לתת לפיגועים האלה להפוך אותנו לשבויים של הפחד".

התחבורה הציבורית בעיר, כולל הרכבת הקלה בה התרחש הפיגוע, ממשיכה לפעול, אך התחושות ברחוב שדרות ירושלים כבדות. יונתן, עובד ממשרד בקרבת מקום, אמר: "אני אמשיך לנסוע ברכבת הקלה. הפחד קיים, אבל אי אפשר לתת לטרור להכתיב את החיים שלנו". גם אבנר, תושב בת ים, הדגיש את הנחישות: "התחבורה הציבורית היא חלק מהחיים שלנו, ואי אפשר להימנע ממנה. חשוב להמשיך לנוע, למרות מה שקרה".

זירת הפיגוע, שעדיין מלאה בזיכרונות הכאב והאימה של אתמול, התחילה לחזור לשגרה, אך התחושות הכבדות ניכרות. מוחמד, תושב יפו, התייחס לדו-קיום בעיר: "יפו היא עיר של ערבים ויהודים שחיים ביחד. הפיגוע הזה הוא טרגדיה לכולנו, אבל אסור לתת לו לשבור את הדו-קיום שאנחנו בונים כאן".