ד״ר סא״ל במיל׳ עומר צנעני, מנהל היחידה המדינית-ביטחונית בקרן ברל כצנלסון ומכון מיתווים, שוחח היום (רביעי) עם ״מעריב״ בנוגע לאיומים על ישראל בזירות השונות.

בנוגע למתקפה האיראנית אתמול בערב, אמר צנעני: ״בשעה שמעטפת ההגנה האווירית בסיוע מדינות האזור וארצות הברית סיכלה איום של קרוב ל-200 טילים מדויקים, שישה ישראלים נרצחו ביפו על ידי שני מחבלים עם נשק קל. האיום המיידי והמוחשי ביותר על ביטחונם של תושבי ישראל הוא הטרור הפלסטיני, כפי שהומחש היטב ב-7 באוקטובר״.

הותר לפרסום: שמונה לוחמי צה"ל נפלו בקרב בדרום לבנון
משרד ראש הממשלה הפך לאחד מפסי הייצור הגדולים של ספינים בישראל

״התמונה ברורה״, המשיך, ״כדי לספק ביטחון אמיתי ויציב, אי אפשר לברוח מהסוגייה הפלסטינית. מענה אמיתי וארוך טווח לטרור לא יושג רק על ידי שימוש בכוח אלא בכינון הסדר ביום שאחרי המלחמה, שישנה מהיסוד את המוטיבציות הפלסטיניות לפגוע בישראלים. כשנבין את זה, ניזכר שגם כאן - אותה קואליציה אזורית שהתגייסה כבר בפעם השנייה לעמוד לצד ישראל מול איראן, מוכנה להושיט את ידה״.

באשר לתמרון הקרקעי בלבנון, אמר, ״לניהול נכון של המהלך, לאחר ההצלחות הפנומנליות נגד החיזבאללה, יש פוטנציאל מצוין להוביל לחיזוק הביטחון של תושבי הצפון ובכלל. עם זאת, טראומת ה׳בוץ׳ הלבנוני מעלה את השאלה איך נצליח הפעם להשתמש בכוח הצבאי בחוכמה. התשובה - אסור לחזור על טעויות המלחמה בעזה״.

טיל איראני (צילום: REUTERS/Mohammed Torokman)
טיל איראני (צילום: REUTERS/Mohammed Torokman)

ראשית, ‏״המהלך הקרקעי חייב להיות מוגבל ומתוחם (מספר שבועות לכל היותר), ועם מטרה מוגדרת וממוקדת: טיפול בתשתיות טרור בקרבת הגבול, באופן שישפר את עמדת המיקוח של ישראל במו"מ להסדרה מדינית. זהו לקח מרכזי מהלחימה בעזה: כזכור, כבר בינואר 2024 אמר הרמטכ"ל שהיעדר אסטרטגיה מדינית הביאה לשחיקת ההישגים הצבאיים מול חמאס״.

בנוסף, ״נדרש גיבוי בינלאומי, שיבטיח שהמערכה תוכל להסתיים בהסדר יציב ובטוח. בשביל זה, צריך מהלך מדיני מלווה שיצליח היכן ש-1701 נכשל. הודעת האמריקאים שנתנה גיבוי לפעולת צה"ל מעידה על צעד בכיוון הנכון. אבל חשוב לזכור: את הלחימה בעזה התחלנו עם גיבוי בינלאומי מקיר לקיר. הימשכות המלחמה, לצד טרפוד ההזדמנויות המדיניות, הביאו לשפל בתמיכה הבינלאומית בישראל״.

זירת פיגוע הירי ביפו, שדרות ירושלים (צילום :תיעוד מבצעי מד"א)

בהמשך, ״כדי למנוע את התבוססות צה"ל בבוץ הלבנוני, במקביל להמשך החלשת חיזבאללה בכלים צבאיים, אנחנו חייבים לפעול לחיזוק אחריות מדינתית לבנונית (ממשלת לבנון כבר הציעה לפרוס את צבאה בדרום), ולקדם כניסת כוחות בינלאומיים אפקטיביים שיפעלו בחיץ שייווצר, וימנעו התקרבות כוחות רדואן לגבול״.

לסיכום, ״התמרון בלבנון חייב להיות חלק מתוכנית אסטרטגית שלמה, עם תמונת סיום ברורה למלחמה כולה. המשמעות היא שבמקביל להסדרה בלבנון, ישראל תקדם מהלך מדיני גם ביחס לרצועת עזה שיכלול עסקה חדשה להחזרת החטופים, ביסוס שלטון פלסטיני חלופי לחמאס, וגיבוש קואליציה אזורית בהובלה אמריקאית שתתמוך ותסייע בייצוב האזור״.

בסיום דבריו, אמר צנעני: ״‏אסור לחזור על טעויות העבר. גם בדרום וגם בצפון, ההתבוססות בבוץ היא אסון ביטחוני. מהלך שישכיל לשלב כוח צבאי והסדרה מדינית יוכל להוביל להישג אמיתי שיספק ביטחון ארוך טווח לישראל״.