צה"ל מאשר כי מוקדם יותר השבוע שוחררה מרצועת עזה פאוזיה אמין סידו - צעירה כבת 21 ממוצא יזידי, שנחטפה מעיראק על ידי דאעש לפני כעשור – כאשר הייתה בת 11 בלבד. לאחר חטיפתה אנשי דאעש סחרו בה לפעיל חמאס מזוהה דאעש ברצועת עזה. 

במהלך השנה האחרונה המחבל שהחזיק בה נהרג, ככל הנראה במהלך תקיפות של צה״ל ברצועה, והיא נמלטה למקום מסתור ברצועה. בתום הליכי תיאום מורכבים בין ישראל, ארצות הברית וגורמים נוספים בקהילה הבינלאומית - הצעירה הוצאה בימים האחרונים במבצע חשאי מרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום. עם יציאתה לישראל, הצעירה המשיכה לירדן דרך מעבר גשר אלנבי - ומשם חזרה למשפחתה בעיראק. 

העיתונאי האמירתי מתפוצץ על איראן: "נמר של נייר טואלט"

נשים יזידיות נמלטות משבי דאעש, ארכיון (צילום: רויטרס)
נשים יזידיות נמלטות משבי דאעש, ארכיון (צילום: רויטרס)

היא הועברה לידי ישראל במעבר כרם שלום, שם ביקשה לחזור למשפחתה. ארצות הברית היא זו שאיתרה את המשפחה בעיראק ודאגה לאיחוד. הצעירה הועברה לירדן ומשם לעיראק.

סיפורה של הצעירה, המזוהה רק כ-"מ.", נחשף לראשונה ב-3 בספטמבר בעיתון "ג'רוזלם פוסט". היא נחטפה מביתה בסינג'אר שבצפון-מערב עיראק, אולצה להינשא ללוחם דאעש פלסטיני, ולאחר מכן הובאה לעזה. שם סבלה מעינויים מצד משפחת בעלה והייתה לכודה הרחק ממשפחתה במשך שנים.

לאחר הליכים בירוקרטיים ודיפלומטיים מורכבים ומספר ניסיונות כושלים, מ. הצליחה סוף סוף לצאת מרצועת עזה. מי שהוביל את מאמצי החילוץ היה סטיב מאמאן, איש עסקים יהודי-קנדי המכונה "שינדלר היהודי" בשל פעולותיו להצלת אלפי יזידים משבי דאעש. מאמאן תיאר את המבצע כ"החילוץ המסובך ביותר שהשתתפתי בו", והדגיש את חשיבות הסיוע לכל אדם, ללא קשר לדתו או מוצאו.

הפעולה כללה תיאום בין המתפ"ש, כוחות צה"ל והשב"כ, לאחר שהתקבל מידע על מיקומה של מ. ועל כך שהגבר ששלט בה נהרג בהפצצות צה"ל. מאמאן הביע תודה לממשל האמריקאי, לקשריו במדינות שונות, לראש הממשלה נתניהו, לנשיא ביידן ולאו"ם שסייע בשליחת אמבולנס מאובטח.

נערה יזידית במכירה פומבית (צילום: צילום מסך)
נערה יזידית במכירה פומבית (צילום: צילום מסך)

גורם במשרד החוץ הישראלי מסר: "הסיפור שלה מזכיר לנו את האכזריות איתה מתמודדים ילדים יזידים, שנחטפו בלית ברירה. כזכור, עדיין מוחזקים 101 ישראלים כבני ערובה בעזה". מאמאן סיכם: "זהו אירוע משמח, אך איני יכול לחגוג בלב שלם כי יש לי עדיין למעלה מ-100 אחים ואחיות היושבים במצבים קשים בעזה, ואמשיך לפעול למען החזרתם בכל דרך אפשרית."

על פי הערכות, למעלה מ-100 נערות וילדות יזידיות ואחרות נמכרו לאנשי חמאס בעזה, שם אילצו אותן להינשא ולהרות. חטיפות אלו סייעו לדאעש לממן את פעולותיו, כולל פעולות טרור. ישנם דיווחים על נערות וילדות יזידיות שנמכרו גם לגברים בשטחי הרשות הפלסטינית, וקיים מאמץ בינלאומי לאיתורן וחילוצן.