לאחר התקיפה האיראנית השנייה שחלה ביום רביעי האחרון וכללה יותר מ-180 טילים בליסטיים לעבר ישראל, כתגובה לחיסולו של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, במהלך גל התקיפות בשכונת הדאחייה שבביירות ובבקעה שבעומק לבנון, נשאלת השאלה איך ובאיזו עוצמה תגיב ישראל לאיראן. 

בדרך לשיתוק לבנון? בישראל שלחו איום מרומז, ואז הגיע המימוש שלו
2,3 שגר: צה"ל חיסל את אחד ממובילי פרויקט ייצור הטילים המדוייקים בחיזבאללה

העיתון הערבי "אל'חדת'" פרש את מספר האופציות המסמנות והנראות לעין כאופני תקיפה אפשריים מצד ישראל:

מתקני צבא איראניים

חלק מהאנליסטים מאמינים כי ישראל עשויה להגיב על ידי התקפת מתקנים צבאיים איראנים, במיוחד אלה המייצרים טילים בליסטיים, כמו אלה שאיראן השתמשה בהם בליל התקיפה ביום רביעי האחרון, מה שגם עלול להרוס מערכות הגנה אוויריות ומשגרי טילים של איראן. מספר אנליסטים אף טענו כי התרחיש הנ''ל ייחשב כתגובה הטובה ביותר לתקיפת איראן.

חמושים באיראן (צילום: Tasnim News Agency/via REUTERS )
חמושים באיראן (צילום: Tasnim News Agency/via REUTERS )


מתקני גרעין איראניים 

מתקפה על מתקני גרעין איראניים עלולה לשבש את יכולתה של טהרן לייצר נשק גרעיני. עם זאת, מתקפה גדולה על התשתית הגרעינית של איראן תהיה ככל הנראה בעלת השלכות חמורות, כולל האפשרות שאיראן תמהר לקראת בניית נשק גרעיני. וושינגטון אמרה שהיא לא תתמוך במהלך כזה של ישראל, וג'ו ביידן ציין כי הוא תומך בהטלת סנקציות על איראן, אך איננו בעד אפשרות זאת. 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>> 

כור גרעיני באיראן (צילום: REUTERS/Stringer AP)
כור גרעיני באיראן (צילום: REUTERS/Stringer AP)

ריצ'רד הוקר, קצין בצבא ארה"ב בדימוס ששירת במועצה לביטחון לאומי תחת נשיאים של המפלגות הרפובליקניות והדמוקרטיות, אמר כי ישראל "ללא ספק יכולה" לפגוע במתקני גרעין איראניים, אך זה לא סביר "מכיוון שזה יעמיד את ההנהגה האיראנית בעמדה שהיא תגיב. יש בזה משהו מאוד דרמטי".

תשתית ייצור הנפט של איראן

"ישראל עלולה גם לפגוע במשאב הנפט של איראן, ולפגוע בכלכלת הרפובליקה האסלאמית. מתקפה כזו עלולה לגרום לאיראן לפגוע במתקני ייצור נפט בסעודיה ובמדינות מפרץ אחרות", נכתב בעיתון הערבי. 

פיצוץ מכלי נפט באיראן  (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
פיצוץ מכלי נפט באיראן (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

הדבר עשוי להוביל גם לעלייה במחירי הדלק, מה שנחשב כנושא מרכזי במערכות הבחירות האמריקאיות, זאת בצל הבחירות הקרבות בארה"ב ב-5 בנובמבר. 

"אני לא בטוח שזה (מחירי נפט עולמיים גבוהים יותר) ירסן את הישראלים", אמר דיוויד דרוצ'ס, גורם בכיר לשעבר בפנטגון וכיום מומחה למדיניות המפרץ במרכז למזרח הקרוב ודרום אסיה של אוניברסיטת ההגנה הלאומית. הוא הוסיף כי ישראל עשויה לראות בעליית מחירי הנפט העולמית יתרון לקמפיין הבחירות של הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ.

לוחמה אלקטרונית (סייבר)

נראה כי תגובה צבאית היא האפשרות הסבירה ביותר, אך ישנן אפשרויות נוספות שאינן כוללות פגיעות באמצעות טילים או פעולות של כוחות מיוחדים.

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, אמר כי יטיל סנקציות נוספות על איראן. הסנקציות שהטילה וושינגטון על איראן כבר אוסרות כמעט כל סחר של ארה"ב עם איראן, וכוללות גם הקפאת נכסי ממשלת טהרן בארה"ב ואיסור על סיוע חוץ ומכירת נשק של ארה"ב.

בעקבות מתקפת הביפרים בלבנון - עשן מחנות ניידים (צילום: רויטרס)
בעקבות מתקפת הביפרים בלבנון - עשן מחנות ניידים (צילום: רויטרס)

אנליסטים אמרו כי ישראל עשויה להשתמש גם ביכולות הלוחמה האלקטרונית שלה (סייבר) כדי להגיב לתקיפות האיראניות. התקיפה הישראלית האחרונה הידועה כ"מבצע הביפרים" שכוונה לפעילי חיזבאללה בלבנון שפכה אור נוסף בעולם על יכולותיה של יחידת 8200 שהשתתפה בתכנון המבצע.