גורמים אמריקניים בכירים מעריכים כי מנהיג חמאס, יחיא סינוואר, הקצין את עמדותיו בשבועות האחרונים לאחר כמעט שנה של לחימה בעזה, כך דווח בניו יורק טיימס. על פי הערכות המודיעין האמריקני, סינוואר מאמין כי לא ישרוד את המלחמה ומעוניין לראות את ישראל מסתבכת בעימות אזורי רחב יותר.

עוד דווח כי הגישה הקיצונית של סינוואר מקשה על המשא ומתן לשחרור החטופים. גורמים אמריקניים מעריכים כי חמאס אינו מעוניין כלל להגיע להסכם עם ישראל. במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה הצעות במסגרת המשא ומתן והוסיף עמדות שסיבכו את השיחות.

יום של אש בצפון: עשרות שיגורים מלבנון, גלנט קיים הערכת מצב
הצלצול הגואל: האזהרה הדרמטית של צה"ל לצוותי הרפואה בלבנון

סינוואר מאמין כי מלחמה רחבה יותר תאלץ את ישראל לצמצם את פעילותה בעזה. למרות זאת, הלחימה באזור התרחבה באופן שלא הועיל משמעותית לחמאס עד כה. חיזבאללה לא פתח בחזית משמעותית נגד ישראל, וצה"ל השמיד כמחצית מהארסנל של הארגון. איראן שיגרה מטח טילים לעבר ישראל בתגובה לחיסול מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, אך רוב הטילים יורטו או לא גרמו נזק משמעותי.

המתקפה האיראנית (צילום: רויטרס)
המתקפה האיראנית (צילום: רויטרס)

סינוואר מבודד ומסתתר בעזה, כאשר התקשורת שלו עם ארגונו מוגבלת. גורמים ישראליים מטילים ספק בכך שסינוואר עדיין בחיים, אך גורמים אמריקניים מעריכים כי הוא חי וממשיך לקבל החלטות קריטיות עבור חמאס. כוחות צה"ל התקרבו למיקומו של סינוואר באוגוסט, ושר הביטחון יואב גלנט דיווח על סימנים לנוכחותו במנהרות מתחת לרפיח.

האסטרטגיה של סינוואר עשויה להצליח בטווח הארוך אם הלחימה בין ישראל לחיזבאללה תחריף. גורמים אמריקניים ממתינים לראות אם העימות בין איראן לישראל יסלים, אך מעריכים כי איראן אינה מעוניינת במלחמה כוללת עם ישראל.